View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 14:06

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Loppisfynd? 
Author Message

Vete sjutton..Verkar vara nån byggsats.
Image
Image
Den stora sockeln tar ECC83-storlek av rör. De mindre vet jag inte än.
Är det nån som har en susning vad detta kan vara?[:)]

01 Dec 2008, 16:50
Profile ICQ WWW

Den lilla sockeln framför nättrafon har troligen bara 4 pinnar anslutna och borde vara till ett sånt litet likriktarrör (heter dom 6X4?). Troligen är den andra lilla sockeln till för ett preamprör av submini-modell, och den sista sockeln för ett EL84 eller nåt.

Du får vända upp å ner på pjäsen och kolla in hur det är kopplat så vet du snart vilka rörtyper som kan komma ifråga.

Utgångstrafon ser ut att vara EL84-storlek, märkingen ger kanske resultat på Google. Drosseln är en bra grej (trafon med 2 tappar) och nättrafon definitivt guld.

Så många mätpunkter på chassit - jag tror möjligen det kan vara nån sorts skolbygge. NTI, kanske? Ser i vart fall ut som en audioförstärkare, men kan vara mätförstärkare eller nån "known good" labbgrej/referensförstärkare från en radioverkstad.

Oavsett vilket så har du mycket godis där för ett enpetarbygge eller kanske mer (beroende på vad nättrafon klarar)

:-)

01 Dec 2008, 21:07
Profile

Tack för bättre svar än jag förväntade mej att få då frågan jag ställde var väldigt mycket "jag har en spade, blir det många morötter då?"[:D]
Jag är novis, men ändå såpass med att jag tyckte det såg ut som något audiolikt.
Jo jag ska vända på apparaten, rita upp komponenterna och värdena och försöka klura ut vad det kan gå att använda allt till. Jag skulle vilja bygga mej en liten lågwattare till hemmaspel och munspel, dvs en stärkare med två olika filterlägen.
Jag har börjat googla innan jag la upp bilderna men utan resultat än så länge.
Tidigare har jag bara bytt komponenter i rörstärkare och renoverat så det ska bli spännande att pröva på att bygga nåt [:)]
Jag kommer väl fömodligen att bli en tjatig novis som frågar en massa grundläggande här ett tag framöver.Hoppas ni kommer att stå ut med det.[:I]

01 Dec 2008, 22:33
Profile ICQ WWW

Med alla dessa banankontakter - är det inte en radio ?

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"

02 Dec 2008, 10:07
Profile ICQ YIM WWW

Radio? Nej. Då hade det funnits andra grejor ombord - variabla kondensatorer och ett par spolburkar, t ex. Nä, detta är nog ren audio. Med möjligheter att trimma värdena på slutrörskomponenterna, dessutom. Jag gissar på nån hemmagjord labb-burk.

Banankontakterna är nog mätpunkter.

02 Dec 2008, 11:21
Profile

Jag ska återkomma med ett schema så snart jag kan.
De tre benvita vreden på ovansidan är 2st vridpotar och en treläges switch.
Nä det finns inga spolar nånstans på undersidan. Jag har ju inte kollat upp så noga än då det varit för mycket annat att göra, spelning och rep samt familjeliv. Jag har dessutom "bestämt" tillsammans med kärleken att bygga om övervåningen i jul, så jag får väl se hur lång tid detta får ta. Dessutom ska jag modda min combo innan jag drar igång detta "på riktigt".

02 Dec 2008, 12:29
Profile ICQ WWW

Jag satt och drack pils med svågern igår och kom fram till att det hela är en tongenerator.
Det dom synes vara socklar är till likriktare, ett förstärkarrör samt att en av socklarna använts som ingång.
Nättrafon är den stora trots av den minst sagt felaktiga placeringen på chassiet. Jag hoppas trots allt att komponenterna är något som går att använda (läst transformatorerna) Så fort jag får mej lite ledig tid ska jag undvika att sitta framför datorn och istället rita färdigt hur prylarna är kopplade och försöka lista ut vilka rör som ska vara monterade.

15 Feb 2009, 15:29
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]