| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Laney Klipp - lite ideer
Har lekt med Klippkanaelen i Laney Klipp. Har nu en kanal som är rätt trevlig. Mögligen lite lite fräs i den. Så här ser nu kanalen ut. Den sitter alltså före det rör som driver tonstacken. Tonen känns kankse lite mer midmorrig än nödvändigt. Hur får man ännu mer fräs i denna kanal? Så här är schemat just nu:  Hälsn
|
| 29 Nov 2008, 03:28 |
|
 |
|
Tubis
|
Bypassar 22k med lämplig konding? Sätter treblebleed på gainpoten för lite mer bite på lägre sättning?
|
| 29 Nov 2008, 10:10 |
|
 |
|
Izzy
|
Ja, en konding över gainpoten är bra.
Jag undrar om jag inte behöver göra ett treble-lyftande filter någonstans också, typ ett 470k/500pf innan det sista steget.
En fundering - vad skulle skillnaden bli om man satte det asymmetriska steget som andra steg istället, typ som i en 2203/2204? Är det ngn fördel eller nackdel?
En fundering till, katodkondingarna: Om man vill ha mkt sträng och inte nödvändigtvis så grymt mkt dist - är det bättre att ha en liten konding redan på första steget, typ 1uF, och eventullet öka eller klippa kondingen på andra steget?
/Gunnar
|
| 29 Nov 2008, 10:26 |
|
 |
|
Tubis
|
Det där med att bestämma värdet på katoden blir så jädra komplext att analysera teoretiskt hur det låter så det är nog att testa som gäller.
En Guide är att med större motstånd blir det både lägre förstärkning och mindre sving. Avkopplar man en stor katod får man mycket dist på de frekvenserna man avkopplar eftersom det då blir stor förstärkning men lite sving. En stor avkopplad katod ger mer förstärkningsskillnad mellan icke avkopplade frekvenser om man jämför med en mindre reistans.
Man kan ju tänka sig att det blir mer separerat om det sista steget har störst sving dvs en mindre katod.
Att tänka på är att från anoden på ett steg med stor katod blir ju utsignalen lägre till nästa steg.
Tror du ska behålla liten konding på andra katoden. Har testat med stora kondingar på diststegen och mindre innan och det blir inte lika bra utan mer grötigt och bumligt. Har inte testat mycket så det kanske beror mycket på övrigt så är inte helt hundra.
|
| 29 Nov 2008, 10:42 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Spontant så borde väl den där 470pF-kondingen mot jord efter gainsteg 2 blöda rätt mkt fräs? Eller använder du den till att förhindra självsvängningar? Behövs den verkligen där?
Jag hade börjat med att lyfta 470pF-kondingen och om det inte räcker sätta den över 220k-motståndet innan steg 3 (som du ju redan är inne på med 470k/500pF). Jag gjorde en liknande lösning i min 18W när jag tyckte den saknade just fräs och var lite väl bas-middig i tonen och det passade utmärkt i den kretsen.
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 29 Nov 2008, 15:01 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Izzy wrote:
En fundering till, katodkondingarna: Om man vill ha mkt sträng och inte nödvändigtvis så grymt mkt dist - är det bättre att ha en liten konding redan på första steget, typ 1uF, och eventullet öka eller klippa kondingen på andra steget?
/Gunnar
Du skulle kunna minska ner katodkondingen på första steget till t.ex 0,68uF, eller ta bort den helt. Blir ju mer Marshalligt då. Jag har testat att plocka bort katodkondingar med switch, det blir väldigt tydligt hur tonen förändras när man kan byta mellan med/utan. Det är just nedre mellanregistret/övre basen som förändras mest upplever jag i alla fall i min förstärkare. Jag kopplar i/ur en 25uF-konding. Sedan håller jag med Tom-Andrew att 470p till jord känns inte bra, borde ta bort massor med briljans etc. Att det dessutom försvinner div. fräs kan ibland vara bra, mn jag tror helt klart på att först plocka bort den kondingen och testa. /Lennart http://www.specter.se
|
| 29 Nov 2008, 15:51 |
|
 |
|
Tubis
|
Den där 470pF borde väll bara ta bort lite skräp på toppen. Det är ju ingen resistor innan utan arbetar bara med utgångsresistansen parallellt med 470k. Borde bli en -3dB vid typ 10kHz.
|
| 29 Nov 2008, 16:13 |
|
 |
|
Izzy
|
Ja, grappar, det blev en annan lösning till slut. Det var först när jag gick mot en 2203-preamp som jag hittade "mitt" sound. Jag flyttade det assymetriska steget till andra steg istället för tredje.
Så här (orkar inte rita schemat...): - Första steg 1.5k/1uF (ger ungefär samma egenskaper som marshallska 2.7k/068uF) - 10n-68k-gainkontroll 500k + två switchbara brightkondingar - Andra steg 10k katod (försökte med konding och även 4.7-katod men det blev oscillation) - 22n-470k-500pf/470k - Tredje steget - katod med 2.7k/22uF - 100n - kanalmaster 500k
Sedan in i gainsteget med katodföljare och tonstack.
Fick oscillationstendenser och satte en liten konding anod-katod på första steg. Fixat.
Nu låter det faktiskt jäkligt bra. Det är typisk medelgainig Marshall, lite fläskig JCM800 sådär. Mkt bra strängspearation (mkt bättre än när jag körde det tredje steget asymmeterisk - du hade rätt Johan!), inget problem veva power chords. Och ljudet skiljer sig inte dramatisk från normalkanalen, lite mer agressivt i mid-treble, lite mindre botten, men "går igenom i mixen" som det heter. Gillar detta.
Bäst blir det förstås när man får pressa steget efter kanalmastern.
Det är faktiskt en mycket välljudande stärkare måste jag säga. Den fick nya elektorlyter igår också så nu är allt tip top.
Tyvärr havererade power scalingen... [V] Ett motstånd på PS-poten brann upp. Kanske är det den höga B+ som ställer till problem. Har konsulterat KOC.
/Gunnar
|
| 29 Nov 2008, 16:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote: - Andra steg 10k katod (försökte med konding och även 4.7-katod men det blev <font color="red">oscillation</font id="red">)
Layouten är ofta boven i sådana draman.
|
| 29 Nov 2008, 16:26 |
|
 |
|
Izzy
|
Tubis wrote: Izzy wrote: - Andra steg 10k katod (försökte med konding och även 4.7-katod men det blev <font color="red">oscillation</font id="red">)
Layouten är ofta boven i sådana draman. Säkert. Jag satte ett 10k/1uf på en switch, med lite kabeldragning, för att parallellkoppla katoden. Men det gick icke. Inte ens endast konding eller motstånd funkade. Men äh, det låter bra som det är nu. /G
|
| 29 Nov 2008, 17:06 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote: Tubis wrote: Izzy wrote: - Andra steg 10k katod (försökte med konding och även 4.7-katod men det blev <font color="red">oscillation</font id="red">)
Layouten är ofta boven i sådana draman. Säkert. Jag satte ett 10k/1uf på en switch, med lite kabeldragning, för att parallellkoppla katoden. Men det gick icke. Inte ens endast konding eller motstånd funkade. Men äh, det låter bra som det är nu. /G Skärmning av katodkablar eller en liten konding från anod-katod hade nog löst det. Men det låter ju bra så. Annars tycker jag det blir gött riv i en 2203 men den enkla twisten att koppla en liten konding över 10k. Den ska då vara mycket mindre än en över en 1k5 typ en 220nF. En liten en som löser rundgången från anod till katod på 220pF-470pF. Tycker det ger allt som fattas i en 2203.[:p]Det blir ju inte superdist direkt men tar bort den där känslan att man skulle vilja vrida lite till på gainratten för att få fram rivet.[:p][:p][:p]
|
| 29 Nov 2008, 18:30 |
|
|