View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 11:16

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Marshall JMP 100W, låg volym (fallet löst!!!) 
Author Message

Post Marshall JMP 100W, låg volym (fallet löst!!!)
Jag har tagit mig an en Marshall JMP 100W från 1969 som lider av låg volym, uppskattningsvis max 10 Watt.
Felet verkar ligga i slutsteget eftersom jag har signal fram till fasdelaren (typ 10 Volt p-p, bör ju vara OK) och även ut från fasdelaren, båda sidor. Det är inte fel på rören, alla motstånd är OK, B+ är OK, biasspänning OK. En sinussignal ser symmetrisk ut på utgången (om än lite ful).
Några förslag på vad det kan vara?

28 Nov 2008, 00:59
Profile ICQ WWW

Med tanke på vilken stärkare det och syntomen, så ligger bränd OT lätt till handas att gissa på.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Nov 2008, 01:23
Profile

Ajdå... är det vanligt på gamla JMP?
Jag har ju förvisso full spänning på anoderna...

Kan det inte vara filterkondingarna?

Förstärkaren är tyst utan signal men när jag kör på med tongenerator kan jag ana brum i bakgrunden.

28 Nov 2008, 12:16
Profile ICQ WWW

Det förefaller inte vara kondingarna. Det brukar inte ge effektförlust på det sättet. Däremot kraftiga missljud när man spelar eller brum och skit.

Det förefaller som sagt vara OT:n mer än något annat. Såvida du tvärsäkert kollat rören, att det inte glappar i någon sockel, att inte någon tåt sitter löst, eller oxid i sockel.

Hittade en liten lös tåt på fasvändarens rörsockel i en stärkare jag nyss höll på med. Trots att det satt en ordentlig lödning var tåten helt lös under. Gick icke att se. Stärkaren gick på halvfart och lät illa. Säger inte det för att jag tror att du har just det felet, men du kan ju hoppas att det är ngt likknande istället för en OT för 1.500 spänn...

Har du korrekta spänningar kring slutrören, på alla pinnar?

Borde man inte kunna mäta om det är OT:n som pajjat? Du har ju en impedans mellan CT och de två faserna som ska vara ungefär lika. Spänningsfall över den impedansen ska vara rätt lika och i tomgång är strömmen lika med aktuell bias.

Jag antar att man på liknande sätt kan mäte OT:ns sekundär? Någon?

Inte mkt hjälp kanske, men...

/Gunnar

EDIT: idotfrågan - har du kollat högtalarkabel o trattarna...[B)]

28 Nov 2008, 15:01
Profile

awe wrote:

Jag har tagit mig an en Marshall JMP 100W från 1969 som lider av låg volym, uppskattningsvis max 10 Watt.

Ursäkta kladd i tråden, men en JMP 100 från 69 som bara lämnar 10w låter som en närmast perfekt beskrivning min och många andras drömförstärkare... [:p]

/CM

28 Nov 2008, 19:48
Profile ICQ YIM WWW

Har du kollat var signalen havererar? Om du har mätt ut från fasvändaren och ut från högtalarutgången så är kanske nästa steg att mäta signal mellan slutstegsanoderna eller över trafons primär och över trafons sekundär så nära trafon du kan få kontakt. Jag har flera ggr fått följande fel när detta fenomen varit fallet. Glapp i rörsocklarna eller glapp i ohmväljaren.

28 Nov 2008, 20:13
Profile

Ursäkta kladd i tråden, men en JMP 100 från 69 som bara lämnar 10w låter som en närmast perfekt beskrivning min och många andras drömförstärkare... [:p]

[:D] precis vad jag tänkte men inte vågade skriva... [:D]

Erik Runeson

28 Nov 2008, 20:21
Profile

Vi tar idiotfrågan först: Den lät lika lite hos min klient som i min högtalare. Men visst, det kan hända och har hänt mig (usch, tog lite tid innan man kom på det!).

Jag får mäta lite till. Och jag skulle INTE bli förvånad om det beror på en dålig lödning; skärmgallermotstånden och nättrafon är bytta och det ser ut som att det skulle vara min gamle kollega på Televerket varit i farten; i brist på 36 Volts lödkolv värmde han upp en 220 Volts dito i ett vägguttag och slängde sig sedan fem meter och lödade för att sladden inte räckte. I flera omgångar. Typ nåt sånt ser det ut som ;-).

Jag undrade ju om det kunde vara filterkondingarna eftersom jag läste nånstans att det kunde ge volymsänkningar men jag antar så här i efterhand att det då är en biverkning till spänningsfall. Dom gånger jag har bytt filterkondingar har det alltid varit p.g.a. brum.

Jag återkommer med rapport och/eller fler frågor.

28 Nov 2008, 20:25
Profile ICQ WWW

_CM_ wrote:

awe wrote:

/CM

Ha-ha... men jag kan rapportera att den inte låter lika schysst!

28 Nov 2008, 20:27
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Har du kollat var signalen havererar? Om du har mätt ut från fasvändaren och ut från högtalarutgången så är kanske nästa steg att mäta signal mellan slutstegsanoderna eller över trafons primär och över trafons sekundär så nära trafon du kan få kontakt. Jag har flera ggr fått följande fel när detta fenomen varit fallet. Glapp i rörsocklarna eller glapp i ohmväljaren.

Jag skall mäta lite mer. Fast jag tror inte på glapp i nån sockel, när jag har provat med andra rör har jag bara provat med två rör åt gången i inner- och ytterpositioner och det märks att jag inte är i närheten av 50 Watt.

Men hur 17 verifierar man en kass OT? Jag antar att det inte är så vanligt att det blir avbrott i lindningarna utan mer troligt överslag mellan varven. Och är det i så fall vanligt att det blir mellan primär och sekundär? Dessutom, är inte många fel i OT spänningsberoende, d.v.s. dom går inte att mäta fram med en vanlig multimeter?
Är mina antaganden någorlunda riktiga eller bara halvriktiga?

28 Nov 2008, 21:25
Profile ICQ WWW

_CM_ wrote:

[:D] precis vad jag tänkte men inte vågade skriva... [:D]

Erik Runeson

Precis vad jag skrev men inte kunde formulera på något vettigt sätt [;)]
/G

28 Nov 2008, 21:29
Profile

Tubis wrote:

Men hur 17 verifierar man en kass OT? Jag antar att det inte är så vanligt att det blir avbrott i lindningarna utan mer troligt överslag mellan varven. Och är det i så fall vanligt att det blir mellan primär och sekundär? Dessutom, är inte många fel i OT spänningsberoende, d.v.s. dom går inte att mäta fram med en vanlig multimeter?
Är mina antaganden någorlunda riktiga eller bara halvriktiga?

Du mäter det inte så lätt bara med tex ohmmätare utan du får snarare mäta vad som händer under drift. Är trafon på 3k5 på primären med 8ohmstappen lastad så är lindningsföthållandet roten ur 3500/8 vilket är ca 21. Vid 100Wrms över 8ohm dvs roten ur 100x8 ca 28.3Vrms har du ca 28.3x21=594.3Vrms över primären minus förluster givetvis. Så får man mäta typ. Reserverar mig för eventuella räknefel.

28 Nov 2008, 21:35
Profile

ursächta mig, men men, jag hade nog lämnat den tilll en profeshionel förscherkar mekare om jag inte visste hur en trasig OT lät eller dess symptom, låter som en bra ide tycker jag, hoppas jag inte trippar på nåns tå bara

28 Nov 2008, 22:53
Profile WWW

Som Johan är inne på, så är det inte så lätt att mäta sig till en trasig OT om man inte riktiga grejer för det jobbet.

Personligen har jag gjort det lätt för mig och har en extra OT som jag kopplar in för att testa med.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Nov 2008, 23:55
Profile

jag har haft just trafo haveri i en 100w och det låter ca som en mini me av vad det ska vara och jag skulle rösta på att byta trafo men om du vill vara säker lämna in säger jag[;)]

29 Nov 2008, 00:08
Profile WWW

Signalen är som sagt OK efter fasdelaren och även in på rören. Fast sen kollapsar signalen på anoderna och på utgången av OT:n är det samma form av kollaps fast mycket lägre signal. Jag är lite orolig för OT:ns hälsa...

29 Nov 2008, 00:12
Profile ICQ WWW

OT är ju lite komplext. Det måste tex vara ordentlig kontakt mellan OT och högtalare(om det ska bli rätt mätvärden) vilket inte alltid är fallet. Särskilt om det är en ohmswitch med i bilden från -69?

29 Nov 2008, 00:18
Profile

robbangitarr wrote:

jag har haft just trafo haveri i en 100w och det låter ca som en mini me av vad det ska vara och jag skulle rösta på att byta trafo men om du vill vara säker lämna in säger jag[;)]

Kanske skulle klargöra att kunder lämnar in till mig. Jag brukar lösa det mesta men jag vill inte belasta min kund med några tusen bara för att jag chansar. Sån är jag.

29 Nov 2008, 00:18
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

OT är ju lite komplext. Det måste tex vara ordentlig kontakt mellan OT och högtalare vilket inte alltid är fallet. Särskilt om det är en ohmswitch med i bilden från -69?

Jag har precis uteslutit utgångskontakterna och ohmväljaren. Hade faktiskt hoppats på ohmväljaren men icke...

29 Nov 2008, 00:22
Profile ICQ WWW

Kan ju inte vara mycket annat än trafon då? Bara stoppa in i vägguttaget och testa. 230V på 8ohm bör ge ett brum på ca 15W

29 Nov 2008, 00:26
Profile

Tubis wrote:

Kan ju inte vara mycket annat än trafon då? Bara stoppa in i vägguttaget och testa. 230V på 8ohm bör ge ett brum på ca 15W

Känns ju så, ärligt talat. Finally om man säger så; jag har fixat kanske närmre ett gäng hundra stärkare genom åren och ALDRIG har det varit OT:n. Jag har misstänkt det många gånger men icke.

Jag skall prova att koppla in en annan OT jag har liggandes. Men p.g.a. svår tidsbrist kan det komma att dröja innan respons ges i detta forum...

29 Nov 2008, 00:53
Profile ICQ WWW

Sådärja, liket lever. Jag beslöt mig för att löda om alla kassa lödningar och dessutom öppnade jag ohmväljaren och spände kontakterna (trots att jag tidigare uteslutit ohmväljaren noterade jag att den var lite slapp).
Någon av dessa åtgärder gjorde alltså jobbet. Känns ju alltid lite otillfredsställande att inte veta vad det var men det får man svälja...

Tack för all hjälp!

30 Nov 2008, 13:26
Profile ICQ WWW

Hur uteslöt du ohmväljaren?

30 Nov 2008, 13:35
Profile

Vanlig resistansmätning. Och jag tror egentligen inte att det var den som var boven i dramat.

30 Nov 2008, 14:20
Profile ICQ WWW

I vilket fall så har jag många gånger fått erfara att resistansmätning av kontakter och lödningar inte är speciellt tillförlitligt för att utesluta dom som felkälla.[:)]

30 Nov 2008, 14:40
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]