View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 17:12

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Rädda ett liv från filterkondingdöden! del II 
Author Message

Post Rädda ett liv från filterkondingdöden! del II
Nu jäklar har det hänt grejor sen senast jag skrev här om min havererade Marshall JMP mod 1986 från 1979. Eller egentligen inte, för samma problem som innan kvarstår. MEN! Jag har bytt alla tre filterkondingar, BIAS-kretsens två elektrolytkondingar (fast det blev rätt fult med radiella), skärmgallermotstånd (de gamla visade faktiskt på typ 15 % för hög R) och slutrör. Dessutom satte jag i två nya säkringar (500 mA), som jag efter lite fundering har kommit fram till sitter mellan PT:n och likriktarbryggan. Great success![:D]

När jag bytt allting, efter att ha fått diverse krämpor i benen av att sitta som en groda på golvet och bränt en f.d. lång lugg på lödkolven, och även, med hjälp av mina nya 1-Ohmsmotstånd, ställt in en lagom hög BIAS (427 V & 33 mA), bestämde jag mig för att det var dags att plugga in gitarren.[:p]

Till en början lät det ingenting. Inget alls. Men efter att ha snurrat på volymrattarna lite högt och lågt hördes en millisekund av starkt ljud. Jag snurrade vidare. Och sen en gång till. Och igen. Då kom den plötsligt igång. Schysst! Jag gjorde på stört en lika ostämd som tafatt tolkning av Soulseller med Hellacopters under två minuter - det lät ju bra! Men något saknades. Ah! Alla andra rattar stod på noll. Så upp med EQ:n och spela vidare...... PANG! Genast smällde samma två säkringar igen, med en liten blixt och ett spefullt "fräääs".....[B)]

Min slutsats är, att jag förvisso inte förstört något i mitt mekande - snarare har jag bytt sådant som ändå behövde bytas - men jag har inte heller löst problemet. Jag tycker det är intressant att BIAS-proceduren föreföll normal och att det faktiskt kom ett normalt ljud ur förstärkaren ett tag - innan jag vred upp EQ och Presence och säkringarna pyste. Kan någon av er förstärkarorakel med hjälp av min historia ana vad som kan vara snett? Om jag tittar på kretsschemat (http://www.drtube.com/schematics/marshall/1986jp.gif - fast jag får det inte till att stämma i detalj. Gissar att små skillnader finns mellan årgångarna.) verkar de där säkringarna sitta i en del av kretsen som är kopplad till massor av känsliga delar. PT, OT, filterkondingar - typ allt som är dyrt och farligt. Så..... Jag ser redan ert svar framför mig: "Ta fram plånboken! Det där problemet är svåridentifierat och kräver att en erfaren tekniker själv sitter och felsöker - inte någon i andra hand över nätet!". Sure. Men finns det verkligen inga andra tips och råd?[:)]

27 Nov 2008, 03:03
Profile ICQ WWW

En annan sak jag observerat är att filterkondingarna inte direkt verkar lagra nån högre spänning efter avstängning och urpluggning. Jag fick inte mer än några få Volt på någon av dem, varken före eller efter bytet av dem. Blöds de automatiskt eller är nåt fel?

En ytterligare sak är att jag nog mätt anodspänningen lite fel. Jag mätt på pin 4, men skulle nog mätt på pin 3, inte sant? Å andra sidan har jag fått för mig att B+ och den s k skärmgallerspänningen inte diffar så värst mycket, så det kanske inte gör nåt?

27 Nov 2008, 03:08
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]