d95err wrote:
...Är det en Vibroverb och en Champ?...
Izzy wrote:
...Jag tycker det låter väldigt mkt som Princeton där någonstans...
Hmmm... Själva inspelningen är inte jättefärsk, utan är gjord i våras. Då hade jag, dels min s.k. Clean King som spelar helt rent, och dels min Vibroverb. Vibroverben är uppdragen så att den distar/överstyr en del och körs rätt hårt dämdad med en Hot Plate attenuator... Sedan är det nog en eller två Barber LTD-pedaler med i spelet...
Princeton Reverb:en och Champ:en som jag oftast kör med idag, ger dock ett snarlikt ljud, vilket nog också är syftet. (Fast jag tycker mitt ljud är bättre idag...).
Izzy wrote:
...Kul effekt att tonen liksom hänger kvar lite längre i ena stärkaren...
Tja, fast just den grejen är jag bara sådär förtjust i. Till stärkaren som inte distar, kör jag med en kompressor för att minska just den effekten. Stereoeffekten går att få fram ändå.
Custom sam wrote:
...Ska jag säga något negativt så är det väl att låta basisten komma fram lite i mixen kanske?...
Vi tycker också så, alla tre i Red'n'Blue. Vi har försökt att få till det så bra som möjligt, men med de grejer vi spelade in med och på det sätt vi spelade in så blev det lite begränsningar.
Basen är bara lajnad och bara komprimerad med basistens egen kompressor. Ofta blir det bättre med hans spelsätt och hans grejer att även micka någon eller några av hans högtalare. Detta kunde vi nog jobbat med mer vid inspelningen, men nu är det som det är...
Å andra sidan har det stor betydelse vad man lyssnar i för grejer på just hur basen hörs...
d95err wrote:
...Ljudet blir väldigt tredimensionellt och levande då de olika stärkarna reagerar olika på anslag och frekvenser....
Just det! [:)][:p]
Och det låter lika bra/kul/intressant när man lyssnar vid stärkarna i verkligheten. [:p][:p]
På "Long Road To Recovery" blir det, typ, extra accentuerat eftersom jag där har en Voodoo Lab Micro Vibe inkopplad bara till den distande Vibroverb-stärkaren.
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker