View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 16:18

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Blocking distortion och Fenderstärkare 
Author Message

Post Blocking distortion och Fenderstärkare
Halloj,

för några år sedan hottade Janjo min polares "silverframe" 50w Bassman från slutet av 60-talet (ni kommer väl ihåg honom fån det avsomnade planket? han hinner ju, som ni kanske oxå vet, inte med så mycket förstärkarservice nu för tiden.)
Kommer ihåg att han bl.a. gjorde något åt slutsteget så det skulle vara som en äldre Bassman, 64 eller något liknande. Nå väl förstärkaren lät sedan utmärkt, mycket bättre än original. Problemet är bara att om man spelar med gitarr med för hög utsignal och/eller med od/boost pedal uppkommer en ful distorsion i förstärkaren som låter ungefär som att tonen "darrar", för er som vet vad jag pratar om vet oxå att denna typ av överstyrning är endast av ondo!![;)]...
Janjo kallade denna distorsion för "blocking distortion" (finns något svenskt ord för detta?). Han sa att man kunde trimma förstärkaren för olika insignal från olika gitarrer och min polares Bassman var trimmad efter en Telecaster med vintagemickar, vilket naturligtvis gör den extra känslig. Janjo sa oxå (vilket nämndes i en tråd på planket) att detta med blocking distortion var vanligt förekommande eller typiskt i Fenderförstärkare utan reverb.

Nu undrar jag, finns det inget sätt att undgå att en Bassman, som min polares, distorderar på detta sätt när man plågar den med en pedal, från boost till fuzz? Och varför är detta problem inte förekommande (vad jag vet i alla fall) i gamla Marshall förstärkare som ju är mer eller mindre kopior på Fender Bassman?

Mvh/ Jonas

17 Nov 2008, 21:46
Profile WWW

Till I mer erfarne rörmeckare; rätta mig gärna om jag missuppfattat detta. [:)]

Blocking distortion:
Svårt att generalisera, men ofta brukar man strypa bas in i/i slutsteget för att slippa detta fenomen. Man kan mecka med kopplingskondensatorn in i fasvändaren och göra den mindre, eller så byter man kopplingskondingarna efter fasvändaren till mindre värden.

Vad gäller Marshall baserad på Bassman så är den Bassman man då talar om den s.k. 5F6A-kretsen, dvs. Tweed-bassman från sena 50-talet.

60-talarna är annorlunda kretsmässigt och det är bland dessa du hittar din polares Bassman.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

17 Nov 2008, 23:30
Profile

Till I mer erfarne rörmeckare; rätta mig gärna om jag missuppfattat detta. [:)]

Blocking distortion:
Svårt att generalisera, men ofta brukar man strypa bas in i/i slutsteget för att slippa detta fenomen. Man kan mecka med kopplingskondensatorn in i fasvändaren och göra den mindre, eller så byter man kopplingskondingarna efter fasvändaren till mindre värden.

Vad gäller Marshall baserad på Bassman så är den Bassman man då talar om den s.k. 5F6A-kretsen, dvs. Tweed-bassman från sena 50-talet.

60-talarna är annorlunda kretsmässigt och det är bland dessa du hittar din polares Bassman.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

Tack för svar,
kommer tonen i förstärkaren att förändras drastiskt vid dessa ingrepp?

Jonas

18 Nov 2008, 07:12
Profile WWW

Tack för svar,
kommer tonen i förstärkaren att förändras drastiskt vid dessa ingrepp?

Jonas

Nej.

Eller, det beror på vad man menar med drastiskt. En del tycker ju att ändrad färg på kabinettet ger en dramatsik tonförändring...

Men den djupa basen i en relativt rent klingande Fender-stärkare är ju också en viktig del av dess karaktäristik. Att kapa i botten kan ge en upplevelse av lite minskad punch i låga register.

Men detta är så pass små ingrepp att man lätt kan testa vad ger för skillnad. Det går att sätta en switch och jämföra A/B två olika värden på kondingar.

För övrigt har Aiken en bra artikel i ämnet, med flera förslag på hur man kan åtgärda.

http://www.aikenamps.com/BlockingDistortion.html

/Gunnar

18 Nov 2008, 07:59
Profile

http://shop.gmf.se/forums/index.php?act ... 59efe15326

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

18 Nov 2008, 15:42
Profile

Aah, där var ju den schvänska förklaringen. Kanoners. Den var enklare att förstå även i sak.

Lösningarna är alltså som jag förstår att antingen minska värdet på gallerläckorna, från säg 220k till 100k, något som dock kan käka lite gain. Eller minska värdet på signalkondingarna efter fasvändaren, från 0.1uF till säg 0.022uF.

Right?

/Gunnar

18 Nov 2008, 17:14
Profile

Oj, ser man på! Våra gamla sammanställningar finns fortfarande kvar. Trevligt!

Det där med blocking distortion (BD) i Fenderförstärkare har blivit än mer störande sedan jag började spela pedalsteel. De stora lågfrekventa jazzackord som jag rätt ofta producerar på instrumentet framkallar BD hos i stort sett alla rörbaserade gitarrförstärkare konstruerade för rent ljud. Utsignalen från en pedalsteel ligger signifikant högre än hos en elgitarr och har dessutom ett större frekvensomfång i de lägre regionerna.

Den enda lösning för att eliminera/reducera BD som jag är nöjd med är att ha en drivkrets med låg utimpedans strax före slutrören precis som Ampeg SVT har. Min, för pedalsteel, ombyggda Fender Super Twin Reverb har också en liknande konstruktion, men har tyvärr likspänningsspärrande kondensatorer efter drivkretsen, vilket gör den lite mindre effektiv än Ampegs lösning. Jag planerar dock att modifiera denna originallösning hos Fenderstärkaren någon gång i framtiden och göra mig av med dessa kondensatorer genom att installera en negativ spänningskälla med tillräcklig potens.

-- Janne

<font size="1"><b>JanjoMusic</b> http://www.myspace.com/janjomusic
<i>Steel guitar: it isn't just for country music anymore"]</font id="size1">

19 Nov 2008, 00:56
Profile ICQ WWW

Är det verkligen BD i slutrören det handlar om här, eller i något tidigare steg?

/Sixten

19 Nov 2008, 01:07
Profile WWW

Sustain wrote:

Är det verkligen BD i slutrören det handlar om här, eller i något tidigare steg?

I fallet Jonas polares Bassman och mina egna förstärkare så har BD i slutrören verifierats medelst oscilloskopmätningar.

-- Janne

<font size="1"><b>JanjoMusic</b> http://www.myspace.com/janjomusic
<i>Steel guitar: it isn't just for country music anymore"]</font id="size1">

19 Nov 2008, 01:14
Profile ICQ WWW

Ska försöka få Linus, min polare, att modifiera sin Bassman så att jag kan låna den då och då med ännu bättre resultat[;)][:)]...

Jonas

19 Nov 2008, 23:28
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]