View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 06:05

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Ang. Moddning 
Author Message

Hejsan, en bekant bluesräv har bönat och bett att jag ska göra service på hans Super Reverb så han slipper skicka iväg den, brukar inte göra sånt pga av jag inte är allt för kunnig, men han har frågat så snällt och försäkrat mig om att han håller mig helt ansvarslös osv under så pass lång tid så jag får nog ta och göra slag i saken. Börjar känna mig taskig rent utav eftersom jag byggt grejjer till bekanta till honom osv, och han verkar inte lyssna på att det är lättare att bygga från grund än att ge sig in i antikviteter och riva. =)

Det som ska göras är capjob, rörbyte allmän tillsnyggning osv, så det borde inte vara några problem, men men.

Hur som helst vi språkades vid häromdan, och kom in på mod'ning för munspel. Här är ett område där jag känner mig inne på riktigt djupt vatten. Så jag tänkte om någon av er som nyttjar alternativt moddar för munspel har några glada länkar till litteratur i ämnet som komplement till mitt googlande. Kanske till och med glada tips på vad som bör göras med en superreverb för att få den att låta lite lyckligare med munspel? När den ändå ligger på bordet så att säga kanske man skulle våga sig på lite mer på samma gång.

Skulle vara väldig tacksam för information i ämnet.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

15 Nov 2008, 16:25
Profile ICQ WWW

http://www.lonewolfblues.com/forum har du några kunniga (och så jag..)
Det vore bra om du kunde tala om vilken krets - modell det är.
Ska den användas till gitarr också?

En god ton är wiktigare än vatt

15 Nov 2008, 19:52
Profile WWW

Brukar inte gamla bluesrävar spela munspel genom små rörstärkare, typ Champ, Tweed Delux och liknande? (Jag kan absolut ingenting om munspel...)

Erik Runeson

15 Nov 2008, 21:25
Profile

Brukar inte gamla bluesrävar spela munspel genom små rörstärkare, typ Champ, Tweed Delux och liknande? (Jag kan absolut ingenting om munspel...)

Erik Runeson

Champen och princeton är populära. Precis som Pro, Super och Pro jr. En av de vanligaste använda förstärkarna är en Fender Bassman59 och 59RI. Bland de nytillverkade stärkarna så är det trendigt med 45-50 watt just nu.
jag vill varna för Tweed deluxen som har en helt munspelsovänlig fasvändare så den rundar för ingenting.

En god ton är wiktigare än vatt

16 Nov 2008, 01:02
Profile WWW

arnenym wrote:

http://www.lonewolfblues.com/forum har du några kunniga (och så jag..)
Det vore bra om du kunde tala om vilken krets - modell det är.
Ska den användas till gitarr också?

Tack för svaret, jättebra med en board till med massa munspels litterata att plåga. =)

Gällande krets så vet jag inte vad det är förrens han lämpar av den och jag får kolla på den. Har bara sett den på avstånd så att säga och mig veterligen har den vart inlämnad åtminstånde 1 gång (för typ 14 år sen [:)]) så vad som gjordes då vet jag inte. Gällande gitarr så antar jag att svaret är ja, då han brukar kompa lite imellanåt. Ska prata med honom. Återkommer med info så snart han dyker upp med den.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

16 Nov 2008, 14:32
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]