View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 06:06

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Bias-mätningsmetoder, part II 
Author Message

Post Bias-mätningsmetoder, part II
Inspirerad av diskussionen om bias-mätning i tidigare tråd här testade jag nu två metoder mot varandra. Dels den "vanliga" metoden med 1 ohms-motstånd på slutrörskatoden, dels att mäta spänningsfallet över utgångstrafons primärlindning. Tänktde det skulle bli rätt lika utfall. Nä!

Case är JMP 1987 med EL34. B+ knappt 460V.

Ställer stärkaren på så att späningsfallet är ca 38mV över 1 ohms-motståndet, dvs. då ca 38mA enligt metoden och omhs lag.

Stänger av. Mäter så resistansen mellan OT-primärerna och OT:ns centertapp. Den är ca 41 ohm. Slår på stärkaren och mäter spänningsfallet över samma ställe. Det är ca 1,35V. Enligt samma lag är alltså strömmen 1,35/41 = ca 33mA.

Hm det diffar alltså 5mA melllan dessa mätmetoder. Det är samma diff på båda rören (jag kan dessutom ställa dem individuellt). Vad kan detta bero på?

- Har mätmetoden med 1 ohms-motstånd så pass stor felmarginal i sig på grund av motståndets felamrignal eller mätarens bristande precision (jag har en multimeter av medelhög kvalitet)?
- Eller beror det på att man inte bara mäter anod-strömmen utan även, ja vad det nu är/heter, som kanske är upp till några mA?
- Eller blir det något knas vid min första filterkonding? Har en mod där med ett 10 ohms effektmotstånd från första till andra 50uF för förbättrad filtrering. Centertapp sitter mot andra 50uF och det är förstås där jag mätt spänningsfallet.

Kan man lite på metoden med mätningen över OT-primären så pass att man kan ställa upp bias en bit i detta fall, även om 1 ohms-metoden då viasr att man ligger och bränner slutrör?

/Gunnar

04 Nov 2008, 22:43
Profile

Med 1 Ohm motstånd i katoden mäter du summan av anodström och skärmgallerström.
Mätning av spänningsfall över utgångtransformatorns primärlindning ger anodströmmen.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

04 Nov 2008, 23:16
Profile WWW

Det stämmer nog bra med skärmgallerströmmen inräknad.

Om det finns skärmgallermotstånd så kan Du ju mäta och räkna ut hur mycket ström det går genom dem.

/Sixten

04 Nov 2008, 23:18
Profile WWW

Har du sett till att det är absolut noll volt när du mäter resistansen över trafon. Absolut urladdade kondingar alltså.
Sen mäter du även droppet över Rg2 så ser du om det adderas tillsammans med OT droppet till vad du får när du kör 1ohm metoden. Annars skulle jag ifrågasätta resistansmätaren.

04 Nov 2008, 23:20
Profile

Jag har definitivt tömt kondingarna innan jag gjort min mätning. Inte en mV eller mA där.

Jag ska mäta spänningsfallet över skärmgallermotståndet så får vi se. Det kändes som mkt med 5mA skillnad. Men med 1k skärmgallermotstånd bör spänningsfallet därmed vara ca 5v vilket skulle kunna vara fallet. Har för mig att det brukar skilja ca 5v mellan pinne 4 och 6 i den här typen av stärkare.

Men det är väl egentligen utifrån mätning av endast anodströmmen man borde ställa bias?

/Gunnar

05 Nov 2008, 09:42
Profile

Gunnar! Dina iaktagelser stämmer bra med mina erfarenheter.

Vid ungefär de spänningar och tomgångsströmmar du pratar om är min erfarenhet att skärmgallerströmmen för ett EL34 är ca 3 - 5 mA och för ett 6L6 är den ca 2 - 3 mA.

EL84 har jag dålig koll på när det gäller detta, men med 6V6:or har mina mätningar gett att skärmgallerströmmen där är sådär 1 - 2 mA, om anodspänningen är runt eller drygt 400 V och anodströmmen i tomgång är ca 20 mA.

Jo, dett finns en anledning till att jag i många år tjatat om anodström istället för katodström och att jag förespråkar shuntmetoden eller spänningsfallet-över-utgångstrannsformatorns-primärsida-metoden... [;)][}:)]

Jag är förvånad över att man i princip aldrig ser tips om att sätta 1 ohms-motstånd på anoderna (mellan anod och anodspänningsmatningen från utgångstrafons primärsida). Då får man ju ut anodström. Jag misstänker att man inte vill ha mätpunkter vid så hög spänningspotential, men ändå...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Nov 2008, 09:47
Profile

...Men det är väl egentligen utifrån mätning av endast anodströmmen man borde ställa bias?...
[:D][:D][:D][:X][:o)]... Hmmmm... [^][^][^]

Å andra sidan så finns det även en maximal skärmgallerförlust för pentoder och stråltetroder (kolla i datablad) som man nog bör ta hänsyn till. Skärmgallret kan dra en del ström vid signal genom röret. Jag har varit med om att spänningsfallet över skärmgallermotståndet (1 kohm) går långt över 50 V, och ibland uppåt 100 V vid full patte... [:0]. Då har det varit EL34:or som, enligt min erfarenhet, drar betydligt mer skärmgallerström än 6L6:or.

Sixtens kommentar i en annan tråd om att även bromsgallret i en pentod drar ström är intresant. Jag har inte tänkt på det tidigare och har därför inte experimeterat och mätt på det. Även den strömmen, om än så liten, finns ju med i katodströmmen.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Nov 2008, 09:52
Profile

Å andra sidan så finns det även en maximal skärmgallerförlust för pentoder och stråltetroder (kolla i datablad) som man nog bör ta hänsyn till. Skärmgallret kan dra en del ström vid signal genom röret. Jag har varit med om att spänningsfallet över skärmgallermotståndet (1 kohm) går långt över 50 V, och ibland uppåt 100 V vid full patte... [:0]. Då har det varit EL34:or som, enligt min erfarenhet, drar betydligt mer skärmgallerström än 6L6:or.

Fast om man har de problemen kan man väl modda och sätta extra e-lyter på skärmgallret, eller? Den däringa VacuumVoodoo-modden som jag tillämpar i min JTM45:a med Kt66 (fast för stunden kör jag den med 6L6). Jag vet inte om det funkar/är lämpligt även med EL34, men det vet förstås du eller Alex.

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=15653&whichpage=1

/Gunnar

Image

05 Nov 2008, 10:18
Profile

Har du sett till att det är absolut noll volt när du mäter resistansen över trafon. Absolut urladdade kondingar alltså.
Sen mäter du även droppet över Rg2 så ser du om det adderas tillsammans med OT droppet till vad du får när du kör 1ohm metoden. Annars skulle jag ifrågasätta resistansmätaren.

Spänningsfallet över skärmgallermotståndet är lite svårt att mäta. Det svajjar något. Men det ligger kring 3-5V.

Det betyder att det flyter 3-5 mA där. Och då borde mina mätingar på primärlindningen ändå stämma rätt väl. Det vill säga att just i den här stärkaren visar 1 ohms-metoden 3-5mA för lite. Man kan ställa upp bias en bit om man mäter över 1 ohm:arna.

Jag som trodde jag ofta ligger på gränsen av vad rören tål... [:0]

Tack för bias-skolan [^]

/Gunnar

06 Nov 2008, 01:22
Profile

Det vill säga att just i den här stärkaren visar 1 ohms-metoden 3-5mA för lite. Man kan ställa upp bias en bit om man mäter över 1 ohm:arna.

Jag som trodde jag ofta ligger på gränsen av vad rören tål... [:0]

Tack för bias-skolan [^]

/Gunnar
Ja, jag har liksom inte fattat den här 1ohmsmetoden som pratas om här hela tiden. Vad som är vitsen. Det blir ju bara mer arbete och felande mätresultat. Misstänker att den står hyllad i någons bok eller?[:D]

06 Nov 2008, 12:01
Profile

Ja, jag har liksom inte fattat den här 1ohmsmetoden som pratas om här hela tiden. Vad som är vitsen. Det blir ju bara mer arbete och felande mätresultat. Misstänker att den står hyllad i någons bok eller?[:D]

Metoden är lika gammal som rörteknik. Den rätfärdigas av faktum att skärmgallerström i tomgång sällan är större än några % av anodströmmen och att den inte utsätter någon för fara att få en uppfriskande elektrisk stöt. Det är IMO hårklyveri att bråka om 3mA fel vid önskade 35mA i anodström. I så fall borde man kolla anodspänningen samtidigt som man mäter anodströmmen för att hamna på exakt önskad anodförlust varje gång man startar förstärkaren.

Å andra sidan, om man är petig och vill behålla exakt samma dynamik/headroom så skall man alltid ställa samma värde på styrgallerförspänningen och sluta tänka på anodförlust.

Alex

06 Nov 2008, 12:28
Profile WWW

att den inte utsätter någon för fara att få en uppfriskande elektrisk stöt.
Ja men man måste ju likförbannat in och mäta på en stärkare som är igång om man har ett inlött motstånd. Lika stor risk att få en stöt skulle jag hävda. Var man petar med mätpinnarna talar ju inte om var händerna är nära för några delar.
Sen kommer ju arbetet till att löda in motstånden. För en som kan stärkare tycker jag det är ganska onödigt och konstigt att göra på det sättet.

06 Nov 2008, 13:23
Profile

När du mäter likströmsresistansen på en trafo får du räkna med att det blir ett annat värde med ström på då spolarnas induktans också har en inverkan!

Izzy wrote:

Stänger av. Mäter så resistansen mellan OT-primärerna och OT:ns centertapp. Den är ca 41 ohm. Slår på stärkaren och mäter spänningsfallet över samma ställe. Det är ca 1,35V. Enligt samma lag är alltså strömmen 1,35/41 = ca 33mA.

/Gunnar

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

06 Nov 2008, 13:53
Profile ICQ WWW

När du mäter likströmsresistansen på en trafo får du räkna med att det blir ett annat värde med ström på då spolarnas induktans också har en inverkan!
Öhhh... Men, i tomgång är det ju bara likspänning. Så länge man mäter och pratar om tomgång torde detta vara ett bra sätt.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

06 Nov 2008, 13:56
Profile

Det var bara en tanke och reflektion jag hade att även om man mäter resistans på en spole kan sådana saker spela in.

06 Nov 2008, 14:05
Profile ICQ WWW

Det var bara en tanke och reflektion jag hade att även om man mäter resistans på en spole kan sådana saker spela in.
Ja, det gör det om det är växelspänning. Då varierar motståndet med frekvensen.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

06 Nov 2008, 14:08
Profile

Motstånd är motstånd, likspänning både från mätaren och stärkaren i tomgång, det blir samma. Annorlunda om den ena skulle ha växelspänning men så är inte fallet.

06 Nov 2008, 15:10
Profile

VacuumVoodoo wrote:
att den inte utsätter någon för fara att få en uppfriskande elektrisk stöt.
Ja men man måste ju likförbannat in och mäta på en stärkare som är igång om man har ett inlött motstånd. Lika stor risk att få en stöt skulle jag hävda. Var man petar med mätpinnarna talar ju inte om var händerna är nära för några delar.
Sen kommer ju arbetet till att löda in motstånden. För en som kan stärkare tycker jag det är ganska onödigt och konstigt att göra på det sättet.

Du glömmer att 99.9% av alla förstärkare på markanden är avsedda för vanligt folk och inte för förstärkarnördar. 1 till 10 ohms resitorer i katoderna och utvändiga mätpunkter fanns på på en massa hi-fi rörförstärkare innan kisel tog över. Kolla gamla scheman från Scott, Fisher, Marantz osv.

Alex

06 Nov 2008, 15:17
Profile WWW

Du glömmer att 99.9% av alla förstärkare på markanden är avsedda för vanligt folk och inte för förstärkarnördar. 1 till 10 ohms resitorer i katoderna och utvändiga mätpunkter fanns på på en massa hi-fi rörförstärkare innan kisel tog över. Kolla gamla scheman från Scott, Fisher, Marantz osv.

Alex
Jo men inte har vi pratat om att montera "utvändiga" mätpunkter hittills. Det är en annan historia. Så länge vi är inne i stärkaren och gör allt.......

06 Nov 2008, 15:23
Profile

Quote:
Å andra sidan, om man är petig och vill behålla exakt samma dynamik/headroom så skall man alltid ställa samma värde på styrgallerförspänningen och sluta tänka på anodförlust.

Väl talat pater Voodo, vi äro alltför benägna att fästa blicken på sådant vi förstår, i stället för att leta efter vad som är väsentligt.
Hemligheten gömmer sig i det uppenbara, som onkel Goethe brukade säga.

Pater Theodor Wilhelm von Wissenscheisser

06 Nov 2008, 22:50
Profile ICQ WWW

...Å andra sidan, om man är petig och vill behålla exakt samma dynamik/headroom så skall man alltid ställa samma värde på styrgallerförspänningen och sluta tänka på anodförlust...
Håller med Martin: Mycket, mycket intressant! Tål att tänkas på... [:p]

Å tredje sidan borde man nog överväga båda/alla parametrar vid biasjustering m.m. Det beror ju på vad man är ute efter. När man tittar på anodförlusten är det ju främst med tanke på rörens livslängd. Tittar man på storleken på biasspänningen är det väl främst för dynamik/headroom, precis som du nämner.

Detta kan man/vi nog fundera på och utveckla mer... någon gång... [;)][:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Nov 2008, 09:47
Profile

... och om man ska vara så petig när det gäller huvudrum och dynamik måste man väl också alltid släpa runt på en variac för att säkerställa samma spänning, samt räkna och tänka utav bara helvete för att också kompensera för komponenternas åldrande och temperaturberoende. Och så måste man väl också hålla järnkoll på småsignalrörens värden redan från början, eftersom de flesta av deras elektriska egenskaper ryms inom ett toleransområde på +/- 20% (och variationen är i praktiken ännu större). Vilket djäkla bök det är med rörförstärkare, egentligen.[8D]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

07 Nov 2008, 12:18
Profile ICQ WWW

Promillehalten? Sånt påverkar också dynamik och headroom.
Dessutom låter mina stärkare mycket renare när de går på miljövnälig el.
/G

07 Nov 2008, 13:06
Profile

Izzy wrote:

Promillehalten? Sånt påverkar också dynamik och headroom.
Dessutom låter mina stärkare mycket renare när de går på miljövnälig el.
/G

jomenvisst är det så.[:D] Och sen de' här med att öronen klingar olika varje gång man knäpper igång grejorna - alla är vi ju födda med skruttöron - ... det är inte så lätt.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

07 Nov 2008, 23:45
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]