cheepo63 wrote:
Fick just hem en Blues jr jag köpt beggad. Låter jäkligt bra men jag blev lite fundersam på ett ganska högt hissande ljud som jag efter ett tag märkte kom från reverben. Är det normalt eller ska man fixa till det?
Sen undrar jag hur man vet när det är dags att byta rör? Eftersom jag inte köpt den ny så märker jag inte om ljudet förändras. Sen spelar jag relativt lågt i en lägenhet. Tips emottages tacksamt
/Cheepo
Reverbet brusar relativt mycket i Blues Jr normalt sett. Reverbkretsen är baserad på operationsförstärkaren TL072 och den har en relativt högt egenbrus. Insignalen till drivkretsen för reverbtanken är ganska lågt ställd för en kort efterklangtid elektriskt sett. I kombination med en kort efterklangstid också på den mekaniska delen, tanken, lockas man nog att sätta reverbmixkontrollen högt för att reverbet skall kännas fylligt och signal/brusförhållandet blir dåligt.
Jämför man som exempel en typisk basförstärkare och en typisk gitarrförstärkare är chansen stor att basförstärkaren har en betydligt högre uteffekt än gitarrförstärkaren. Att återge låga frekvenser kräver helt enkelt mer effekt! En operationsförstärkare är en spänningsförstärkare med väldigt begränsad uteffekt. För att den stackars OP:n i Blues Jr inte skall bottna, det vill säga inte gå i taket effektmässigt, låter man den bara förstärka höga frekvenser i reverbsignalen vilket ger relativt mer brus det också.