View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 17:57

Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Bias marshall jmp 1987 50w 
Author Message

Post Bias marshall jmp 1987 50w
Halloj!
jag ska ge mej på att byta rör i min jmp 1987 till 6v6 och fundrar på om man måste mäta volten? isf hur/var görs detta? Skall löda dit 1 ohms motstånd vid jorden till rören som jag mäter biasen över och har rör som är matchade till 24,5 (mA?)spelar nivån på volten roll för nivån på biasen?
Om jag tar bort kondingen över volym 1 blir potten mera lätt annvänd då? alltså inte"fullt" när den står på 2...

Alla tipps är välkomna[;)]

Janne

28 Oct 2008, 20:46
Profile

Ja, nog bör Du kolla spänningarna. När Du ställer bias så är det ju tomgångseffekten i rören som är det intressanta, och det går inte att räkna ut utan att mäta spänningar.

Om pin 1 och 8 på rörsocklarna är ihoplödda som de brukar vara, så separera dem och löd in mätmotstånden mellan dem. Pin 1 ska vara kopplad till jord!
Sedan mäter Du spänningen mellan pin 1 (eller jord på lämpligt ställe)och pin 8. Spänningen i mV motsvarar då strömmen i mA.

6V6 brukar enligt mina erfarenheter hamna tämligen nära EL34 när det gäller nivån på den negativa gallerförspänningen (bias-spänningen) för att dra ungefär hälften så mycket tomgångsström, vilket är lämpligt.
Nu vet jag inte säkert vilka spänningar det är i den förstärkaren, men jag gissar på runt 450V B+.

Vi antar att den är det och beräknar att Du ska ha en tomgångeffekt på 10W per rör, vilket nog är max. Sikta gärna lite lägre, 8W eller så.
Med 10W så blir räkneexemplet sålunda: 10W/450V=0,022A
Alltså c:a 22mA per rör. Om B+, eller spänningen på slutrörens anoder för att vara petig (pin 3), är något annat än 450V så sätter Du in det värdet i beräkningen.
Om Du vill göra dig för och öka trygghetsfaktorn, så är det idé att byta skärmgallermotstånden till exempelvis 2,2kOhm på några Watt.

Om Du vill ha ut maximal effekt ur slutrören, troligen drygt hälften mot med EL34:or, så ställ förstärkarens utimpedans på halva värdet av högtalarens impedans. Om Du vill ha lite mindre uteffekt så kör som vanligt.

Ta bort kondingen på volymen du, det blir stor skillnad.

Lycka till och ta det försiktigt!

/Sixten

28 Oct 2008, 22:27
Profile WWW

Du måste ha koll på rörens arbetsspänning här eftersom du vill undvika att överbelasta de stackars 6V6:orna effektmässigt. Med andra ord finns det en begränsning i hur mycket ström du kan låta 6V6:orna dra, även hur mycket spänning de tål.

(Jag utgår från att du har kunskap och erfarenhet från arbete i rörförstärkare sedan tidigare och är riskmedveten:) Mät spänningen (B+) förslagsvis mellan pinne tre på någon av EL34:ornas socklar och jord. Men du kan också mäta mellan jord och utgångstrafots centertapp eller någonstans i anslutning till den punkten. Du måste också ha koll på skärmgallerspänningen (pinne fyra) och för en JMP med standardvärden komponentmässigt kan man säga redan innan att 6V6:or ger problem utan att modda lite.

Matchgraden 24.5 mA säger ingenting om hur rören skall justeras i din förstärkare. 24.5 mA är bara en notering om hur mycket rören drog jämfört med andra under exakt <i>de förutsättningar som gällde vid matchningen"] och visar bara att båda kan förväntas dra lika mycket ström också i din förstärkare. Men det handlar nog inte om 24.5 mA då. När du skall justera biasspänningen för just de här rören i just din förstärkare är informationen 24.5 mA helt värdelös.

Annan förstärkare men samma problematik här: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=20374

28 Oct 2008, 22:34
Profile ICQ WWW

När du skall justera biasspänningen för just de här rören i just din förstärkare är informationen 24.5 mA helt värdelös.

Nja helt värdelös vill jag inte hålla med om.
Jag misstänker dessa rör är köpta på GMF då dom (Kaj) brukar mäta upp dom på det viset, LH kör med nummer koder 1-10.
Oavsätt om man köper rör från GMF eller LH, så är tanken med dessa nuffror att man ska kunna köpa rör med samma noffror nästa gång och slippa justera bias.
Personligen så föredrar jag justera varje gång, men tycker systemet med att köpa rör med samma värde är bra,då man kan köpa ett set extra att ha med sig som säkerhet vid typ en spelning.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Oct 2008, 22:52
Profile

Amp Healer wrote:

woodstock wrote:
När du skall justera biasspänningen för just de här rören i just din förstärkare är informationen 24.5 mA helt värdelös.

Jag misstänker dessa rör är köpta på GMF då dom (Kaj) brukar mäta upp dom på det viset, LH kör med nummer koder 1-10.
Oavsätt om man köper rör från GMF eller LH, så är tanken med dessa nuffror att man ska kunna köpa rör med samma noffror nästa gång och slippa justera bias.
Personligen så föredrar jag justera varje gång, men tycker systemet med att köpa rör med samma värde är bra,då man kan köpa ett set extra att ha med sig som säkerhet vid typ en spelning.

Häls
Owe Johnson

Läs igen vad jag syftade på med värdelös information[;)]

28 Oct 2008, 23:05
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

woodstock wrote:

Häls
Owe Johnson

Läs igen vad jag syftade på med värdelös information[;)]

Vet vad du skrev Peter,men du glömde nämna syftet till numreringen och det kan ju vara bra att veta om man inte känner till syftet.

Häls
Owe Johnson

28 Oct 2008, 23:10
Profile

Tack för era tipps!
<b>Sustain eller Owe</b>:( eller annan kunnig[;)])
Jag har inte fixat med rörförstärkare förut men vill gärna kunna fixa sånt själv och därför blir det lite frågor och funderingar innan jag skrider till verket[;)]
Jag har mätt volten till 504v över pinne 3, med 8w/504v=ca 0,016 alt 10w/504v=ca0,020 vad händer om man ställer biasen högre resp lägre?
Janne

28 Oct 2008, 23:27
Profile

Amp Healer wrote:
Vet vad du skrev Peter,men du glömde nämna syftet till numreringen och det kan ju vara bra att veta om man inte känner till syftet.

Häls
Owe Johnson

Owe- Slutsatsen att man kan använda matchgraden för att få fler rör som drar samma ström från samma distrubitör är ganska given i mitt första inlägg. Vad jag glömt eller inte har du ingen aning om, var lite mindre slarvigt när du använder quote tack![}:)] -Peter

29 Oct 2008, 11:19
Profile ICQ WWW

pinne 1 o 8 måste vara sammankopplade för att du även ska kunna köra EL34:or.
Jag har inte gjort som Sixten föreslog innan= sätta mätmotståndet mellan pinne 1 o 8, men tycker det var ett bra förslag.
Själv brukar jag sätta ihop pinne 1 o 8 men motståndet och sen ner till jord.

Du behöver ej vara kopplad till någon låda så länge du har volymerna på noll eller spelar i stärkan.

Det är bara när stärkan belastas som risk för haveri uppstår.

Häls
Owe Johnson

29 Oct 2008, 11:26
Profile

Owe- Slutsatsen att man kan använda matchgraden för att få fler rör som drar samma ström från samma distrubitör är ganska given i mitt första inlägg.

"Tycker du ja"
Hade Magnus o Eva sagt om du varit Brasse [;)][:D][:D]

Häls
Owe Johnson

29 Oct 2008, 11:31
Profile

Om pin 1 och 8 på rörsocklarna är ihoplödda som de brukar vara, så separera dem och löd in mätmotstånden mellan dem. Pin 1 ska vara kopplad till jord!

Undrar över detta. Vad blir skillnaden om man löder ihop 1+8 och sedan sätter 1-ohmaren mot jord, itället för mellan 1 och 8? Får man en mer korrekt mätning när man kör EL34?

Med 6L6/6V6/Kt66 spelar det rimligen ingen roll eftersom pinne 1 inte används. Här är dras ju den del i röret (vad den nu heter...) till pinne 8, inne i röret.

EL34
Image

6L6
Image

/Gunnar

29 Oct 2008, 11:47
Profile

jag ska ut i Borlänge och jaga dessa motstånd, jag får se om jag sätter dom mellan pin1&8 eller pin1 och jord. pin1 och pin8 är ihop kopplade nu och sen går det en jord från pin1, men jag kan sätta motstånden enligt Sixtens eller Owe`s allternativ det har ingen betydelse vilken variant jag annvänder eller hur?[:)]

Janne

29 Oct 2008, 11:47
Profile

Jag har mätt volten till 504v över pinne 3,

Ursäkta en pettimetergubbe men man säger väl Spänning om Spänning och inte Volt om Spänning, däremot är enheten för spänning Volt.
Du frågar ju inte hur många kilogram är du, utan hur tung är du eller hur mycket väger du, svaret blir då ex. 85kg, där kg är enheten för vikt.

29 Oct 2008, 13:52
Profile

29 Oct 2008, 14:32
Profile

lött motstånd och nu har jag ställt biasen på 19mA (480V) är detta ok? ska jag låta den stå på ett tag och kolla biasen igen? Jag tänkte prova den i kväll när vi ska repa åker kl18, om det är nån som vill ge några sista tipps innan prov körningen så ser jag fram emot det! Lägger in en rad ikväll när jag vet hur det gick!
Mvh Janne

ps <i>Vad ska man göra med "fjäderhattarna" som håller i El34 orna? 6v6 orna är mycket kortare så dom ligger inte åt alls."] ds

29 Oct 2008, 15:46
Profile

Izzy wrote:

Sustain wrote:

Undrar över detta. Vad blir skillnaden om man löder ihop 1+8 och sedan sätter 1-ohmaren mot jord, itället för mellan 1 och 8? Får man en mer korrekt mätning när man kör EL34?

Med 6L6/6V6/Kt66 spelar det rimligen ingen roll eftersom pinne 1 inte används. Här är dras ju den del i röret (vad den nu heter...) till pinne 8, inne i röret.

Skilnaden blir ca 5 mV mindre på pinne 1 med 1 och 8 kortslutna och 1 ohmsmotståndet till jord, jämfört med motståndet mellan pinnar 8 och 1 enligt Sixtens förslag (0 volt.)

Om det har någon som helst betydelse för EL34:or låter jag vara osagt men det har ju absolut ingen betydelse för 6V6:or. Tetroder som 6V6 saknar g3 och har pinne ett outnyttjad som redan nämnts i den här tråden.

Sixtens modell är i vilket fall ett snyggt sätt att löda det hela på!

29 Oct 2008, 16:31
Profile ICQ WWW

Kronblom72 wrote:

Halloj!
lött motstånd och nu har jag ställt biasen på 19mA (480V) är detta ok? ska jag låta den stå på ett tag och kolla biasen igen? Jag tänkte prova den i kväll när vi ska repa åker kl18, om det är nån som vill ge några sista tipps innan prov körningen så ser jag fram emot det! Lägger in en rad ikväll när jag vet hur det gick!
Mvh Janne

ps <i>Vad ska man göra med "fjäderhattarna" som håller i El34 orna? 6v6 orna är mycket kortare så dom ligger inte åt alls."] ds

Vad har du för skärmgallerspänning och vad har du för fabrikat på 6V6:orna?

29 Oct 2008, 16:38
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

"Tycker du ja"
Hade Magnus o Eva sagt om du varit Brasse [;)][:D][:D]

Häls
Owe Johnson

Jag har inte så stark relation till fem myror är fler än fyra elefanter men om man måste använda den analogin är nog mitt tidigare påpekande mer i linje med Magnus Härenstams karaktär snarare än Brasses gissar jag.[;)][8D][:D]

29 Oct 2008, 16:49
Profile ICQ WWW

Mrcool wrote:

Kronblom72 wrote:

Jag har mätt volten till 504v över pinne 3,

Ursäkta en pettimetergubbe men man säger väl Spänning om Spänning och inte Volt om Spänning, däremot är enheten för spänning Volt.
Du frågar ju inte hur många kilogram är du, utan hur tung är du eller hur mycket väger du, svaret blir då ex. 85kg, där kg är enheten för vikt.

Får man rätta herr pettimetergubbe med att säga att kg <i>egentligen"] är enheten för massa?

29 Oct 2008, 16:53
Profile ICQ WWW

hur mäter jag skärmgaller spänningen? är det nått annat än spänningen på pin3?( som är 480v)
Janne

29 Oct 2008, 17:00
Profile

Skilnaden blir ca 5 mV mindre på pinne 1 med 1 och 8 kortslutna och 1 ohmsmotståndet till jord, jämfört med motståndet mellan pinnar 8 och 1 enligt Sixtens förslag (0 volt.)

Om det har någon som helst betydelse för EL34:or låter jag vara osagt men det har ju absolut ingen betydelse för 6V6:or. Tetroder som 6V6 saknar g3 och har pinne ett outnyttjad som redan nämnts i den här tråden.

Sixtens modell är i vilket fall ett snyggt sätt att löda det hela på!
[/quote]

Hm, men 5mV skillnad är ju inte helt försumbart när man ställer bias. Kanske mäter man inte adekvat om man kopplar ihop 1 och 8 före motståndet? Sixten kanske har en förklaring vi kan få ta del av?
/Gunnar

29 Oct 2008, 17:08
Profile

Kronblom72 wrote:

Halloj
hur mäter jag skärmgaller spänningen? är det nått annat än spänningen på pin3?( som är 480v)
Janne

Du gör på samma sätt som tidigare med skillnaden att du mäter mellan pinne 4 och jord.

29 Oct 2008, 17:09
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Hm, men 5mV skillnad är ju inte helt försumbart när man ställer bias. Kanske mäter man inte adekvat om man kopplar ihop 1 och 8 före motståndet? Sixten kanske har en förklaring vi kan få ta del av?
/Gunnar

Gunnar- Du läste slarvigt, det är mV, inte mA! Gallerspänningen för g3 ("suppressor grid") är angiven till 0 volt i databladen för EL34. Hur en liten negativ bias över huvud taget påverkar g3 (EL34) kan jag inte svara på.

29 Oct 2008, 17:17
Profile ICQ WWW

okej, mätt skärmgaller spänningen (pin4 och jord) till 0,030 volt vad säger det?
Janne

29 Oct 2008, 17:24
Profile

Kronblom72 wrote:

okej, mätt skärmgaller spänningen (pin4 och jord) till 0,030 volt vad säger det?
Janne

Det säger att antagligen saknar du skärmgallerspänning vilket är ett problem, eller så har du inte mätt på rätt sätt.

29 Oct 2008, 17:30
Profile ICQ WWW

Jag mätte vid pin4 och jord ,på pin4 sitter det ett svart motstånd eller nått, som går över till pin6.Förstärkaren var påslagen men alla reglar på 0.Hur ska jag göra?

29 Oct 2008, 17:59
Profile

Kronblom72 wrote:

Jag mätte vid pin4 och jord ,på pin4 sitter det ett svart motstånd eller nått, som går över till pin6.Förstärkaren var påslagen men alla reglar på 0.Hur ska jag göra?

Du beskriver helt rätt procedur. Motståndet mellan pinne 4 och 6 är ett skärmgallermotstånd. Testa att mäta spänningen mellan pinne 6 och jord och pinne 4 och jord en gång till. Har du strax under 480 volt på pinne 6 men närmast noll volt på pinne fyra är skärmgallermotståndet kass vilket i sin tur skall stänga av röret.

29 Oct 2008, 18:05
Profile ICQ WWW

okej, mätte igen 483v på pin3, 481v på pin4 och pin6.Biasen står på 18mA.
Vad göra nu?
Janne

29 Oct 2008, 18:31
Profile

Sustain wrote:

EL34
Image

6L6
Image

/Gunnar

Enligt min uppfattning har det ingen betydelse. Bromsgallret i EL34 är ju normalt kopplat till jord, vilket det fortfarande är med min metod, utom när det kopplas till en negativ spänning som i vissa Traynor's t.ex.
Om nu bromsgallret mot förmodan drar någon mA i ström, så är det bara en fördel att den strömmen inte är med i mätningen. Det är nog "illa" att Skärmgallerströmmen ingår när man mäter Katodströmmen. (Det man egentligen vill veta är ju Anodströmmen.)
Men i praktiken är det inte så petimetrigt tycker jag, och den ingående Skärmgallerströmmen ger en liten extra säkerhetsbuffert, liksom.
I fallet 6V6 och 6L6 är den väldigt liten, men i EL34:or är den flera mA, kan vara uppåt 10mA vilket ju kan vara idé att ta med i beräkningarna.
Om det som ofta sitter ett skärmgallermotsånd på 1k, så är det ju enkelt att kolla skärmgallerströmmen genom att jämföra spänningen före och efter det motståndet. Värdet i V motsvarar strömmen i mA.

/Sixten

29 Oct 2008, 20:25
Profile WWW

okej, mätte igen 483v på pin3, 481v på pin4 och pin6.Biasen står på 18mA.
Vad göra nu?
Janne
Spela! [:)]

Men Du ska nog inte ligga högre än så med tomgångsströmmen. På sikt, om Du vill fortsätta köra med 6V6:or, skulle det inte heller skada med högre värde på skärmgallermotstånden. För är det något som kan få problem med spänningen och strömmen så är det nog skärmgallren i första hand.

/Sixten

29 Oct 2008, 20:28
Profile WWW
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next