View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 17:53

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Problem med 18wattare LÖST 
Author Message

Post Problem med 18wattare LÖST
Har en 18watt TMB färdigbyggd från Ceriatone som efter ca 2 år av ordentligt spelande på börjat strula. Stärkaren dog under loppet av en minut och minskade ordentligt i ljudstyrka. Det gäller båda kanalerna som nu har ett lågt fuzzigt ljud då den inte är helt död.

Jag har kollat säkringen vilken är hel och bytt ut alla slutstegsrör med nya samt att genom uteslutningsmetoden testa att det inte är ett förstegsrör. Alla rör lyser som dom ska.

Högtalaren är en celestion G12M heritage 16ohm 20watt men tvivlar på att det är den som är problemet. Hur låter en sprängd högtalare om den låter alls?

Har läst i andra trådar här att i stärkare med liknande symptom så kan det bero på utgångstrafo. Är novis på elektronik och stärkarens uppbygnad så tänkte vända mig till er om det vad problemet kan vara?

Kanske dags att byta både PT och OT då jag fattat att det kan göra stor skilnad på stärkarens ljud. Allt är orginal från Ceriatone nu.

Edit: Har fått hjälp med att byta utgångstrafo och nu funkar den igen.

<font color="red"></font id="red">

25 Oct 2008, 15:09
Profile

Hej och välkommen till forumet! Jag är säker på att du kommer att få bra hjälp med ditt problem här. Själv är jag definitivt ingen expert, men här är några funderingar:

Det är ganska liten sannorlikhet att det är transformatorerna det är fel på. Mycket större chans att det är en dålig lödning eller nån trasig komponent som spökar.

Högtalaren låter lite misstänkt. Om den bara tål 20W är du ute på farlig mark, eftersom stärkaren säkert levererar minst 30W på fullt blås. Hur högt spelade du när (och innan) stärkaren började krångla?

PT finns ingen anledning att byta så länge den fungerar; den påverkar inte själva ljudet (annat än högst marginellt). OT gör betydligt större skillnad i ljud.

Jag skulle börja med att ta reda på vad felet är. Sen fundera på att byta till mer välljudande komponenter.

Erik Runeson

25 Oct 2008, 16:01
Profile

Hej och tack för svar! Har provat med annan högtalare nu, en Celestion G12H 8ohm och samma problem kvarstår. Om jag nästan maxar volymen kan man få svag ljud men extremt fuzzigt sådant och det gäller för båda kanalerna.

Jag brukar dra på ordentligt med volym när jag spelar men väldigt sällan på max. Det är kanske i minsta laget med 20watt men Marshall kör ju samma högtalare i sin reissue så jag tänkte jag kör samma. Den låter ju helt fantastiskt med så jag hoppas inte det är den som krånglar.

25 Oct 2008, 16:54
Profile

Lämna in den till nån som begriper sej på den. Det där känns som komponent- eller rörfel i första hand (fasvändare/slutrör?).

Lycka till /R

25 Oct 2008, 19:00
Profile

Från en sprängd högtalare kommer disten från högtalaren s.a.s.
Dvs det går att höra skrapet <font color="red">I</font id="red"> den.

(Vad fånigt det här svaret låter, men jag hoppas du förstår.
Alternativ 1 är att trycka med hand/fingrar på konen och höra om det skrapar
Alternativ 2 är att koppla in ett 9v batteri och höra om det skrapar eller bara säger bupp!

25 Oct 2008, 20:36
Profile

Det är kanske i minsta laget med 20watt men Marshall kör ju samma högtalare i sin reissue så jag tänkte jag kör samma. Den låter ju helt fantastiskt med så jag hoppas inte det är den som krånglar.

Då har säkert Marshall koll på att den räcker och klarar effekten. Bra, då har du i alla fall eliminerat en möjlig felkälla.

Erik Runeson

25 Oct 2008, 23:33
Profile

Då felet inte verkar bero på varken rör eller högtalare finns det något sätt för en lekman att se om det är någon av transformatorerna som krånglar. Det finns många trådar på olika forum om just dåliga trafos i sånna här förstärkare då man kör dom så hårt.

Om nättrafo gett upp startar stärkaren upp alls då? Hur beter sig en dålig utgångstrafo? Finns ingen kunnig tekniker i Halmstad-trakten kanske?

27 Oct 2008, 12:29
Profile

PT finns ingen anledning att byta så länge den fungerar; den påverkar inte själva ljudet (annat än högst marginellt). OT gör betydligt större skillnad i ljud.

Erik Runeson

Nu är jag starkt oening med dig Erik [;)]
Ett byte till en bättre PT kan många gånger ge betdligt mer märkbar efekt än byta OT, då att byta OT många gånger märks mer när man pressar en stärkare.
Medans ett byte av PT kan märkas väldigt tydligt i förhållade till hur rappt en stärkan reagerar och även komrimerar.
Sen kan även mekanisktbrum o annat brum även minskas vid byte av en bättre konstuerad PT.

Idag, finns det många stärkare enligt mig som ligger lite "på gränsen" av vad man kan önska sig när det gäller PT.Men eftersom en PT tillhör en av dom dyrare kompnenterna i en stärkare, så finns det ju ett intresse att hålla kostnader nere och hellre ligga på gränsen av spec än över.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

27 Oct 2008, 13:44
Profile

Du har säkert rätt Owe. Jag är egentligen för mycket lekman för att ge mig in i sådana här diskussioner.

Erik Runeson

27 Oct 2008, 20:02
Profile

Ursäkta om jag blir lite offtopic, men vad var det för OT nik hade skickat med? Har för mig att han lindar dom lokalt i Malaysia men står det några beteckningar eller så då den?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

07 Jan 2009, 15:05
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]