View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 14:18

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Loop schema till JTM45 
Author Message

Tjena rörboys!

Är det så lyckligt att någon av er sitter på ett schema på en paralell loop som kan passa i min JTM-45 Ri?
Helst ett rördrivet!

Någon som vet hur många extra rör (om ens något)som jag kan peta in i JTM-45:an innan power trafon går på knäna?

Mr T

10 Oct 2008, 10:02
Profile ICQ WWW

Well, ett pre-amprör till brukar inte vara några problem alls.

Angånde loop så finns det några altenativ:

1.En passiv loop= bara bryter signalkjedjan med två inputjack, nakdel= tar inte alla pedaler så bra, men kan funka om du typ kan ställa förstäkning.

2.Semibuffad:flyttar eq:n ett steg bakåt i kretsen och använder katodeföljaren som buffer,Funkar bra och man kan få en master på köpet [;)], men man förlorat katodeföljaren innan eq:n vissa gillar det bättre andra gillar den karaktären en katodföjare ger.

3.Sätt in ett extra rör och gör en rördiven loop,funkar bäst om den är gjord rätt och kan även användas som boost om man inte har nått i kjedjan.

Tyvärr har jag inte tillgång att lägga upp något schema,dom looparna jag använder finns i TUT-böckerna.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

10 Oct 2008, 11:14
Profile

Tack Owe! Jag hade tänkt mig en buffrad parallell loop. Jag såg att london-power har färdiga kit! Någon som provat?

T

13 Oct 2008, 15:11
Profile ICQ WWW

På Metro Forum finns en lång lång tråd om en bra buffrad parallell loop som Larry Grohmann plockat ihop. Om man reggar sig på forat och mailar Larry genom profilen får man schemat och lite instruktioner. Den ska vara riktigt bra säger alla. I varje fall alla på Metro.

Jag har byggt Tores loop i Polifemos Madamp. Lite intressant. Steglöst från seriell till parallell. Vi hade lite initiala problem med brum, men det verkar som det var ett rör som spökade.

Image

Annars är det synd att borra i en sådan stärkare. Robban (Robbangitarr) har just byggt en extern rördriven loop som är superintressant. Det enda du behöver göra i din stärkare är att använda två av ingångsjacken som loop send o return. Löd om två tåtar invändigt. Inga nya hål!! Och du kan flytta med dig loop till en annan stärkare om du vill det.

Jag fick möjlighet att testa denna loop igår. Den är mycket lovande. Och dessutom funkar den som en avancerad och väl fungerande mastervolym, om man vill.

/Gunnar

13 Oct 2008, 16:38
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]