View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 20:26

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Dynacord Rex-trubbel 
Author Message

Post Dynacord Rex-trubbel
Hej!
Köpte en Dynacord Rex i början utav sommaren och den sades då vara "helt original". Jag läste att man bör byta dioden i bias-kretsen till något modernare, typ kiseldiod. Slapp som jag var så lirade jag på den ändå, utan något byte.

Har väl fått volymdrop ett par ggr kanske, men det tog jag mer som om att det kanske var dags att byta rör snart.
Hur som helst, för ett tag sen så sjönk volymen och stärkaren "dog" helt. När jag startar den nu får jag inget ljud alls och det tänds inte alls i slutrören.

Har testat rören i annan stärkare och de funkar perfekt. Vad jag förstår så borde rören gått om det är den där germaniumdioden som gått sönder (?), samt utgångstrafot (?).

Vid tillfället då den dog så hade den bara spelats en liten stund och det kändes inte som om att den blev nåt överdrivet varm.

Tacksam för all hjälp jag kan få här! Personligen är jag inte alltför haj på meckandet, men bifogar all info jag kan få här till en kunnigare vän :)
/Eric

30 Sep 2008, 13:19
Profile

Om rören inte lyser <u>alls</u>, inte ens den orangea glödtråden, är min spontana reaktion att det är säkringen för glödspänningen som gått sönder. Det är antagligen en (eller två) ganska fet glasrörssäkring på sådär 8 A som är lödd på plats någonstans inne i stärkaren.

Frågan är bara vad som, i så fall, fått säkringen att gå.

Volymdropparna du nämner kan bero på massa olika saker och kanske inte alls har med det nuvarande felet att göra.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

30 Sep 2008, 23:18
Profile

Byt kondingen i biaskretsen oxå.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

30 Sep 2008, 23:40
Profile ICQ WWW

Ja, förmodligen behöver, eller är det lämpligt att byta ALLA elektrolytkondensatorer. Den kan ställa till rejäla problem.

Flera gånger har jag varit med om att gamla stärkare som har ny ägare (och då börjar användas mer än vad de gjort på ett bra tag) tystnar/pajar för att just glättningskondensatorerna är för gamla och inte pallar att köras igång igen.

Men, jag tror inte att det är det som orsakar att rören inte "lyser", om de nu verkligen inte gör det ALLS (inte ens glödtrådarna).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Oct 2008, 11:25
Profile

Och Rexens e-lyter är lite ovanliga. Men de finns faktiskt bra ersättare på Elfa, om man ska ha dirket replacement utan ombyggnad. Artikelnr 67-651-27. Svindyra [V]
/Gunnar

01 Oct 2008, 11:46
Profile

Och Rexens e-lyter är lite ovanliga. Men de finns faktiskt bra ersättare på Elfa, om man ska ha dirket replacement utan ombyggnad. Artikelnr 67-651-27. Svindyra [V]
Jo, de har jag använt i några Dynacord, men kanske framförallt de som är på 47+47uF/450 V (art nr 67-651-68).

Sök på "bägarellyt" på Elfas hemsida så finns de där. https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Oct 2008, 12:00
Profile

Hej igen. Tack för all hjälp! Har tyvärr inte fått någon rätsida på stärkaren ännu, eller tjaa, arbetet har legat ganska nere kan man väl säga.

Har hur som helst kollat säkringarna, och alla verkar hela (tyvärr).
Tänkte höra efter vad mer som kan vara problemet innan jag handlar hem nya elektrolyter, om jag behöver andra prylar också. Peka gärna i schemat:

http://www.kanoten.se/ts/rex-schem.gif

Hur kan utgångstrafots funktion kollas/mätas?
Får alltså glöd i försteget, men ingenting alls i slutsteget, men rören är hela o fina.

12 Oct 2008, 23:28
Profile

Kolla de större motstånden. R66 och R76 tex. Kanske har de blivit avbrott i något av dem. Jag har bytt motsvarande motstånd i liknande maskiner. De blir varma och det är de som tar slut först.

Hasse.

13 Oct 2008, 08:56
Profile

Izzy wrote:

Jo, de har jag använt i några Dynacord, men kanske framförallt de som är på 47+47uF/450 V (art nr 67-651-68).

Sök på "bägarellyt" på Elfas hemsida så finns de där. https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Annars tar du hem några från den här killen.

http://www.askjanfirst.com/k1.htm

P.

13 Oct 2008, 09:13
Profile WWW

Tänkte höra efter vad mer som kan vara problemet innan jag handlar hem nya elektrolyter, om jag behöver andra prylar också. Peka gärna i schemat:

Får alltså glöd i försteget, men ingenting alls i slutsteget, men rören är hela o fina.

Hej Eric !

Jag förstår inte detta att E-kondingar till denna skulle vara svårt att få tag i eller behov för att sätta in större [:0]

Jag har renoverade o moddade presis en sådan stärkare, och köpte mina E-kondingar på GMF: http://shop.gmf.se/?category_id=12734
Detta är ju vanliga 32+ 32 uf kondingar som är vanliga i äldre Marshalls och 125 kr/st är ju inte mycket pengar.

Sen nämner Hasse att det är vettigt att byta motstånden R66 (eller om det står R68 ?)personligen bytte jag alla dom motstånden = R66,R38,R14 till 10K/2W med lägre värden får du lite mer fjong i stärkan.
Hasse nämner även R76,som är ett skärmgallermotstånd (SGM) vilket jag starkt rekomenderar att byta till två 1K/5W = ett SGM för varje slutrör, dina slutrör kommer må betydligt bättre av högre SGM och leva längre.

Du skriver att slutrören : "rören är hela o fina" hur vet du det?
Har du testat dom i en rörprovare eller annan stärkare?
För slutrören i denna stärkare lever verkligen på gränsen på vad deras spec säger, så jag misstänker att dina slutrör mycket väl inte alls är välfungerande.

För att få dessa slutrör att ligga lite mer om "rätt sida" om spec så förutom uppgradering med två SGM på 1k/5W så rekomenderar jag även att sänka grindmotstånden R69 och R71 som nu är 510K till betydligt lägre typ 220K.

En annan sak med denna stärkan är att den är ju egentligen inte gjord specifikt för gitarr, vilket du kommer att märka om du pluggar in i stärkan med mickar som har lite utefekt.
Då kommer inpusignalen bli för hög och det kommer låta skit (sprucket)när du har full volym på gitarren.
Inputarna är gjorda för Ca 10 mV och dagens gitarrmickar ligger runt 70-100mV så du förstår säkert detta är inte blir så bra.

Lättast att åtgärda detta är att göra om ingångstegen till mer traditionell model typ Fender/Marshal = byt R6 till 1M, C3 till 33K, ta bort R3 o C6 och sätt in katode motstånd (typ 1,5K med 10 uf paralellt)mellan pinne 8 o jord då kommer den funka för gitarr.
Lycka till!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

13 Oct 2008, 10:59
Profile

Tips!
Byt underdriften mot sanning!

Quote:
En annan sak med denna stärkan är att den är ju egentligen inte gjord specifikt för gitarr, vilket du kommer att märka om du pluggar in i stärkan med mickar som har <i><b>lite</b>"] utefekt.

Alltså mickar som har STOR utteffekt.
Sånt hörs så dåligt i text..

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

13 Oct 2008, 11:11
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

DrrtyLou wrote:

Hej Eric !

Jag förstår inte detta att E-kondingar till denna skulle vara svårt att få tag i eller behov för att sätta in större [:0]

Jag har renoverade o moddade presis en sådan stärkare, och köpte mina E-kondingar på GMF: http://shop.gmf.se/?category_id=12734
Detta är ju vanliga 32+ 32 uf kondingar som är vanliga i äldre Marshalls och 125 kr/st är ju inte mycket pengar.

Sen nämner Hasse att det är vettigt att byta motstånden R66 (eller om det står R68 ?)personligen bytte jag alla dom motstånden = R66,R38,R14 till 10K/2W med lägre värden får du lite mer fjong i stärkan.
Hasse nämner även R76,som är ett skärmgallermotstånd (SGM) vilket jag starkt rekomenderar att byta till två 1K/5W = ett SGM för varje slutrör, dina slutrör kommer må betydligt bättre av högre SGM och leva längre.

För slutrören i denna stärkare lever verkligen på gränsen på vad deras spec säger, så jag misstänker att dina slutrör mycket väl inte alls är välfungerande.

För att få dessa slutrör att ligga lite mer om "rätt sida" om spec så förutom uppgradering med två SGM på 1k/5W så rekomenderar jag även att sänka grindmotstånden R69 och R71 som nu är 510K till betydligt lägre typ 220K.

En annan sak med denna stärkan är att den är ju egentligen inte gjord specifikt för gitarr, vilket du kommer att märka om du pluggar in i stärkan med mickar som har lite utefekt.
Då kommer inpusignalen bli för hög och det kommer låta skit (sprucket)när du har full volym på gitarren.
Inputarna är gjorda för Ca 10 mV och dagens gitarrmickar ligger runt 70-100mV så du förstår säkert detta är inte blir så bra.

Lättast att åtgärda detta är att göra om ingångstegen till mer traditionell model typ Fender/Marshal = byt R6 till 1M, C3 till 33K, ta bort R3 o C6 och sätt in katode motstånd (typ 1,5K med 10 uf paralellt)mellan pinne 8 o jord då kommer den funka för gitarr.
Lycka till!

Häls
Owe Johnson

Klippt och klistrat för framtida översyn av REX:en!
Tackar bockar.

13 Oct 2008, 11:14
Profile ICQ WWW

Tips!
Byt underdriften mot sanning!

Quote:
En annan sak med denna stärkan är att den är ju egentligen inte gjord specifikt för gitarr, vilket du kommer att märka om du pluggar in i stärkan med mickar som har <i><b>lite</b>"] utefekt.

Alltså mickar som har STOR utteffekt.
Sånt hörs så dåligt i text..

Jag ser vad du menar, men som en persom med en släng av dyselexsi så skiver jag oftast i talspråk och kan se nu att det jag skrev kan misstolkas om man inte betonar det på "rätt sätt" sorry [:I]

Häls
Owe Johnson

13 Oct 2008, 11:56
Profile

Jag vet hur du skriver, tänkte på andra..
Ta bort din Quote så rensar jag oxå!

13 Oct 2008, 12:45
Profile ICQ WWW

Jag vet hur du skriver, tänkte på andra..
Ta bort din Quote så rensar jag oxå!

Nä det är okej, den kan stå kvar.
Tycker det var bra att du kommenterade så andra förstår bättre.
Jag tar inte illa vid mig så länge det inte dyker upp någon "rättstavnings-polis" som tycker det viktigaste på ett gitarr/stärkar-forum är hurvida man stavar o formulera sig korekt.

Häls
Owe Johnson

13 Oct 2008, 12:54
Profile

[:D][:D][:D] Du HAR skrivit rätt bara lite luddigt.
Nä, jag tänkte mest att det blir så skräpigt, men det är väl inte så viktigt eftersom jag postar en gång till..[;)]

13 Oct 2008, 13:29
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

DrrtyLou wrote:

Hej Eric !

Lycka till!

Häls
Owe Johnson

Klippt och klistrat för framtida översyn av REX:en!
Tackar bockar.

Övriga moddtips:
Eftersom den var gjord som instrumentförstärkare så är ju även frekvenserna annpassade där efter, så att gå ner i värden på signalkondingar som ligger på 100n på några ställen till 22n kan vara lämpligare för gitarr.

Häls
Owe Johnson

13 Oct 2008, 15:02
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]