View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 08:06

Reply to topic  [ 24 posts ] 
PPIMV 
Author Message

Är det någon som vet om man VERKLIGEN kan få ner volymen på t.ex en Marshall Superlead 100w till "bedroom level" med hjälp av en PPIMV?
Har förstått att det finns lite olika varianter på denna typ av mastervolym,och man får olika svar beroende på vem man frågar.

15 Sep 2008, 09:28
Profile ICQ YIM WWW

nej, inget kan få ner en SL till Bedroom nivå(har iofs inte testat powerscaling i mina stärkare men har provat andra och om man ska ner till hemma nivå så är det inte helt bra) det närmaste jag kommit till en bra lösning är att använda min fx loop i mitt inlägg och balansera send och return för att få ner ljudvolymen, den master lösningen blir som en pre-PI master

i långa loppet är nog den enda lösningen på hemma stärkare att köpa en mindre eller bygga en mindre stärk

MVH

15 Sep 2008, 10:10
Profile WWW

Stefan N wrote:

Är det någon som vet om man VERKLIGEN kan få ner volymen på t.ex en Marshall Superlead 100w till "bedroom level" med hjälp av en PPIMV?
Har förstått att det finns lite olika varianter på denna typ av mastervolym,och man får olika svar beroende på vem man frågar.

Du kan få ner volymen enkelt till sovrumsvolym med en mastevolym monterad efter fasvändaren, eller vilken riktigt konstruerad master som helst för den delen. Problemet är bara och som jag antar underförstått din fråga, att det inte på långa vägar kommer att låta som när superlead:en distar med mastern vidöppen. Skillnaden med master och utan är ljusår snarare än mil avståndsmässigt.

Mastern kan tillföra en annan karaktär till disten, och lite nerskruvat på Mastern (50-70% kanske beroende på typ av masterlösning och lin/eller log på potentiometern) tillsammans med en bra designad konstlast på högtalarutgången inställd för en låg/medeldämpning (max 12dB kanske) kan komma närmare. Lägg till en liten högtalare med sämre verkningsgrad (än man normalt hittar i Marshalls Celestionelement), och du har fått ner volymen ordentligt samtidigt som du känner igen ljudet från det odämpade, trots skillnaden i ljudtryck.

15 Sep 2008, 10:25
Profile ICQ WWW

Hej Stefan!

Som flera redan skriver så blir svaret: nej, om du vill behålla samma ljudkaraktär?
Men att få ner volymen till "bedroom level" (om vi bara pratar volym)är ju fullt möjligt om man botser från förändringen i ljud karaktär.

Men vill du komma så nära som möjligt av det ljud du hör "normalt" så är det Power scaling som gör det bäst tillsammans med en mindre högtalare (eftersom högtalaren bidrar med sin karaktär/dist när den får jobba,så lätt att glömma dess påverkan, när man pratar "hemma volym").

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

15 Sep 2008, 11:42
Profile

Ok
Tack så mycket för informationen.

Stefan

15 Sep 2008, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker det är svårt nog att få ner en Super Lead till replokals- och scennivå, även om man använder alla möjliga trix...

Men här kommer i alla fall några tips:

1. Ställ volymen så lågt som möjligt utan att tonen dör helt. D v s väldigt långt ner på skalan. nu kommer ljudet vara nästan eller helt odistat, men fortfarande alldeles för starkt.
2. Dra ner PPIMV-mastern så långt det går utan att tonen pajjar helt.
3. Koppla in en Fetto http://www.himmelstrutz.com och skapa disten med den.
4. Om ljudet fortfarande är för starkt, byt fyrtolvan mot en 1x12 med öppet bakstycke. Celestion V30 funkar oftast bra och ger dessutom lite botten även på låg volym.
5. Om ljudet fortfarande är för starkt. Skaffa en THD Hotplate och dämpa upp till 12dB (med högre dämpning låter apa)
6. Om ljudet fortfarande är för starkt så prova "rycka-två-slutrörs-tricket".
7. Om det fortfarande är för starkt så blir du nog tvungen att skaffa en annan mindre förstärkare eller göra något annat radikalt.

Power Scaling har ja inte provat än, men det ska jag göra någon gång.

/CM

16 Sep 2008, 19:50
Profile ICQ YIM WWW

Många kloka saker om detta redan, men... kan inte låta bli ett tillägg...

PPIMV:n funkar utmärkt för att få ned volymen. Den mest transparenta lösningen tycker jag är den som kallas typ 2, en dubbel 250k-pot med lite jox runt omkring (återkom om detaljer om du vill). Och lösningen är så billig. Vill man få ned volymen så mkt känns det dumt att betala hundratals eller tusentals kronor. Man sabbar ju ändå ton och feeling en del, hur man än gör.

Det omöjliga ligger i att behålla <u>upplevelsen</u> av en 100-w Marshall när du kör på natti-natti-volym. Det beror liksom inte på mastervolymen utan på rent audiella fenomen. Att flytta luft. Och hur örat reagerar på frekvenser vid olika ljudtryck.

Alltså, du blir ju lika blöt i håret av duschen hemma som att stå under Niagara-fallet, men det är fanken rätt stor skillnad ändå.

Vill man ha ljudet av en 100w Marshall på sovrumsnivå är det bästa nog att köpa en Line 6 pod eller en bra liten stärkare med olika emulerings-funktioner.

Jag har testat att spela in med ppimv på olika volymlägen - sovrum, repvolym, fullt blås. Då blir det mindre skillnad än man kan tro. Men när man drar ned mastern blir tonen taggigare och mer agressiv, det distar ngt mer. Den mustiga slutrörsdisten byts mot en hårdare jobbande fasvändare.

Många coola gitarrsound är ju inspelade med små förstärkare.

Jag har testat rätt mycket med ppimv de senaste åren. Men för live och rep blir det numera allt oftare så att mastern står på max. I min 45:a åkte den ut helt i somras...

/Gunnar

18 Sep 2008, 16:15
Profile

Ni som leker med sånt här. Blir det igentligen någon skillnad att klippa signal i en fasvändare mot att klippa signal i en anodföljare med DC-kopplad katodföljare?
Bägge resulterar väll i att bägge peakarna klipps ungefär likvärdigt och borde ge en likvärdig dist?
Om det är fallet, vilket jag inte alls påstår, så kanske det vore roligare att slänga in ett sånt steg innan master och pi och behålla slutsteget som det är. Bara en idé[:I]

19 Sep 2008, 19:56
Profile

Ni som leker med sånt här. Blir det igentligen någon skillnad att klippa signal i en fasvändare mot att klippa signal i en anodföljare med DC-kopplad katodföljare?
Bägge resulterar väll i att bägge peakarna klipps ungefär likvärdigt och borde ge en likvärdig dist?
Om det är fallet, vilket jag inte alls påstår, så kanske det vore roligare att slänga in ett sånt steg innan master och pi och behålla slutsteget som det är. Bara en idé[:I]

Jo det blir stor skillnad Johan, och med PPIMV påverkas även RC-konstanten med.
Men i konstrutioner som typ Vox AC-30 så tycker jag PPIMV låter ricktigt bra, fasvändaredist har sin egen typ av dist som jag vill påstå många förväxlar med slutrörsdist, när det egentligen är fasvändaren som börjat dista.

Häls
Owe Johnson

20 Sep 2008, 12:13
Profile

de PPIMV jag testat har inte varit någe vidare, men nu har jag en lösning som funkar bra, en pre pi FX loop som funkar som master, gjorde ett litet klipp så här på lördags eftermiddagen, efter ca 20 sec så kommer en rc-booster på i övrigt all od från stärk, reverb och delay i loopen.

så här låter min SLP Klon på hemma volym. http://www.robertgren.se/robban.wmv

MVH
Robban

20 Sep 2008, 13:39
Profile WWW

de PPIMV jag testat har inte varit någe vidare, men nu har jag en lösning som funkar bra, en pre pi FX loop som funkar som master, gjorde ett litet klipp så här på lördags eftermiddagen, efter ca 20 sec så kommer en rc-booster på i övrigt all od från stärk, reverb och delay i loopen.

MVH
Robban

Du är verkligen på gång med något riktig cool! Det låter väldigt lovande. Impad att du gått iland med idén om en rördriven extern loop. Marshall-puritanerna kommer ställa sig i kö... [:)]

Är det alltså så att loopen här även funkar i princip som en vanlig före-fasvändar-master? Och loopens gainsteg går rent antar jag, ingen dist där? Det betyder att du får rätt mkt dist redan i preampens två gainsteg. Maxar du SLP:ns försteg?

Hm, man kanske ska börja snegla på en vanlig före-fasvändar-master igen till JMP:n...

/Gunnar

20 Sep 2008, 14:37
Profile

Tubis wrote:

Jo det blir stor skillnad Johan, och med PPIMV påverkas även RC-konstanten med.
Men i konstrutioner som typ Vox AC-30 så tycker jag PPIMV låter ricktigt bra, fasvändaredist har sin egen typ av dist som jag vill påstå många förväxlar med slutrörsdist, när det egentligen är fasvändaren som börjat dista.

Häls
Owe Johnson

Ja som sagt jag har ingen aning, men, med en motkoppling som i tex en 2203 är väll signalen pi in plus minus 0 med signalen pi ut vilket borde betyda att tex 20Vrms in inte överstyr speciellt mycket i pi.

20 Sep 2008, 14:41
Profile

Izzy, har du en buffert innan pi så kan du ha typ en 10k [;)]masterpot istället för en 1M

20 Sep 2008, 14:44
Profile

fasvändaredist har sin egen typ av dist som jag vill påstå många förväxlar med slutrörsdist, när det egentligen är fasvändaren som börjat dista.

Precis vad jag också anser! Sedan låter det mer eller mindre bra i olika typer av stärkare.

Om man vill få lite uppfattning om vad en pppimv gör med ljudet och den dist som uppstår i fasvändaren i en Marshall, kan man lyssna på David Brays stärkare. Det är förstås inte den enda modden i hans stärkare, men just fasvändardistkaraktären känner jag igen från min egna tester med ppimv i Marshall.

http://www.youtube.com/watch?v=rHv-tnrVshQ

Tidigare har jag tyckt detta är oerhört cool. Men jag börjar mer och mer tycka att soundet är... rätt oanvändbart. Om man jämför det med den dynamik och "friska" distortion man får från en Marshall helt utan master och som slutrörsdistar - ja, då är i alla fall mitt val lätt.
Postade några Todd Duane-klipp i en annan tråd. Jämför David Brays fasvändardistande sound med detta så fattar ni vad jag menar (varning - vanebildande):

http://www.youtube.com/watch?v=uqCCvGiRjHw
http://www.youtube.com/watch?v=GJJCfuiKRQA
http://www.youtube.com/watch?v=CiWLnYU6JBQ&feature=related

Kommer själv till slutsatsen att pimv är fiffigt för att ta ned volymen, antingen lite lite så att man inte påverkar tonen, istället för attenuator. Eller väldig mycket om man vill sitta i svorummet och lira. Men att använda det för att få mer dist - tveksamt om det låter bra. Vad tycker ni?

/Gunnar

20 Sep 2008, 14:46
Profile

ja det stämmer Gunnar ingen dist från loopen, allt innan fasvändarn(maxat), det som gör det bra är att jag kan balansera send och return så det blir som en tvåstegs´master typ, om jag bara drar ner tex retur volymen så uppträder den mer som en vanlig master

MVH
Robban
By the way, är borta nästa helg så vi får ta ett in-person test i början på oktober, Gunnar

Izzy wrote:

robbangitarr wrote:

MVH
Robban

Du är verkligen på gång med något riktig cool! Det låter väldigt lovande. Impad att du gått iland med idén om en rördriven extern loop. Marshall-puritanerna kommer ställa sig i kö... [:)]

Är det alltså så att loopen här även funkar i princip som en vanlig före-fasvändar-master? Och loopens gainsteg går rent antar jag, ingen dist där? Det betyder att du får rätt mkt dist redan i preampens två gainsteg. Maxar du SLP:ns försteg?

Hm, man kanske ska börja snegla på en vanlig före-fasvändar-master igen till JMP:n...

/Gunnar

20 Sep 2008, 14:49
Profile WWW

ja det stämmer Gunnar ingen dist från loopen, allt innan fasvändarn(maxat), det som gör det bra är att jag kan balansera send och return så det blir som en tvåstegs´master typ, om jag bara drar ner tex retur volymen så uppträder den mer som en vanlig master

Är inte detta en helt vanlig loop med send level och return level?

20 Sep 2008, 14:54
Profile

Jo tubis det är mer eller mindre en vanlig? loop med send o retur,serie/parallell läge.

det finns ju en uppsjö med loopar osv, detta är en loop med kontrollerna innan rör halvan inte som tex Dumbleator där du har kontrollerna efter rörsteget, Har inte kollat vad det sitter för loop i marshall origin.

det som gör min ovanlig är att den är fristående och inte sabbar tonen speciellt märkbart.

MVH
Robban

Tubis wrote:

robbangitarr wrote:

Är inte detta en helt vanlig loop med send level och return level?

20 Sep 2008, 15:11
Profile WWW

Schema på loopen hade varit intresant[:p]

20 Sep 2008, 15:30
Profile

Schema på loopen hade varit intresant[:p]

Tja Tubis
själva loopen är lik denna http://forum.metroamp.com/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

MVH

20 Sep 2008, 16:12
Profile WWW

Hittade inget matnyttigt schema där. Inget alls faktiskt.

20 Sep 2008, 19:41
Profile

Hittade inget matnyttigt schema där. Inget alls faktiskt.

man får pm:a trådskaparen på metro så kommer det ett schema.

mvh

20 Sep 2008, 19:55
Profile WWW

Äh, så viktigt är det inte. Var mest nyfiken på hur du hade gjort. För egna byggen kan jag ju göra på mitt sätt men andras konstruktioner är ju alltid intressant[:)]

20 Sep 2008, 20:19
Profile

det är inget special i den loopen problemet var att få den fristående utan skräp som jordloopar etc......, sen tweakade jag värdena en del, gjorde 2st loopar med lite olika lösningar, har inget schema själv på det jag gjort, gjorde ett handskrivet men har det på landet.

men det är iallafall en bra loop egentligen inte så olik http://www.schematicheaven.com/dumbleamps/loop.pdf förutom att potarna ligger före rörhalvan

mvh

20 Sep 2008, 20:27
Profile WWW

Brukar göra nått liknande. Mitt motto är så lite delar som möjligt. Jag vill även ha signalen genom loopröret när den inte används så det blir en del av förstärkaren ljud. Då ändras inte ljudbilden så mycket som om man bara kopplar in loopkretsen när man använder den. Det är min syn på loop i allmänhet. Och se till att ha så stora kopplingskondingar så det inte skär frekvenser när något kopplas in i loopen.
Jag brukar dock ha en 22k pot till loop send och en vanlig master efter
gainröret. Simpelt men fyller sin funktion. Har bara gjort parallella inmixningar i teorin än så länge för ingen har velat ha annat än seriellt som jag byggt till.

20 Sep 2008, 20:37
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]