View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 03:32

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Grabben vill bygga rörstärk som specialarbete? 
Author Message
Post Grabben vill bygga rörstärk som specialarbete?
Hejsan

Grabben, som läser tredje året på Elprogrammet, skall göra ett specialarbete detta läsår. Jag föreslog härom året, halvt på skämt och halvt på allvar, att han kunde ju bygga en rörförstärkare till far sin. Nu visar det sig att han redan har frågat sina lärare och fått OK! I specialarbetet skall förutom själva byggandet även ingå att ta reda på fakta, historik, dokumentera, avprova, testa etc.

<b>Min tanke är nu att skaffa en byggsats lämplig för ändamålet.

Vad finns att tillgå och vilka är lämpliga nybörjarobjekt?</b>

Tacksam för så mycket input vi bara kan få.

/Stefan

29 Aug 2008, 13:44

En MADAMP av något slag kan vara en bra nybörjarbyggsats. De är ganska enkla och har gott om utrymme för eventuella moddar. Dessutom är de relativt billiga. Kvaliteten är helt OK, men givetvis inte toppklass.

Se http://www.madamp.biz (säljs på http://www.musikding.de).

Erik Runeson

29 Aug 2008, 17:56
Profile

http://ax84.com/ är en suverän sajt, oavsett vilket kit man väljer: bra dokument om grunderna, och snabba svar i forumet. På de nya (nåja, halvnya) 18Watt-forumen är det också gott om rappa och kunniga entusiaster. Man kan ju mycket väl bygga utan kit, men utifrån något av de projekt som finns på dessa ställen istället.

Johan H
<i>Lita aldrig på öronen!"]

29 Aug 2008, 18:22
Profile ICQ WWW

Får jag föreslå ett kitt där ganska mycket redan är monterat. Att montera ett helt kitt in i minsta komponent plus all teori som han ska ha med blir ett jädra jobb. En klassisk marshallklon här kanske.
http://www.ceriatone.com/productSubPage ... /BS18w.htm

29 Aug 2008, 22:15
Profile

Helt ok att göra som specialarbete MEN glöm (inte) tidsåtgången. Om jag minns rätt skall det motsvara 200timmar (rätta mig gärna) och MERPARTEN skall vara den SKRIFTLIGA redovisningen.....

såsäg 70 timmar "el/mek" jobb... Det fixar inte ens jag....

Begränsa er till en "liten" enpetare (typ EL84 6V6 e.dyl Champ) och lägg tid på preampen. (Den kan ju användas till en "större" när han fått blodad tand.
Han skulle ju "dokumentera, avprova, testa "..

Lycka till!!

b

31 Aug 2008, 13:24
Profile

Som god far måste du varna din son att hålla sig undan sådant, annars leder du honom rakt i fördärvet! [:D]

Hur har det gått för sonen? Är han på gång med bygget?

Jag fick för mig att jag skulle göra en rörhäck som specialarbete för mååånga år sedan och hittade Rainer zur Lindes bok i skolbiblioteket. En av hans grejer, en 2x6L6 sak med två kanaler, diodlikriktare och fixbias, såg genomförbar ut, så jag satte igång med glöd (6,3 V) och energi.

Vad jag inte visste då var att det mesta av trafon mm fanns att köpa i rätt utförande, så efter tips från min handledare så kustombeställde jag istället ett nättrafo från Transformatorteknik i Åmål enligt specarna i boken (bla 320-0-320V HT). Efter ett par veckor kom det hem två och ett halvt ton järn på posten och mitt redan tidigare väldigt tunna bankkonto tömdes totalt. Pengarna som farfar hade satt in på ett konto i tidernas begynnelse för att användas till körkort vid 18 års ålder gick upp i rök likaså. Utgångstrafo hittade jag på LH så där kom jag lindigare undan och resten av grejerna skramlade jag ihop från diverse håll och kanter.

Chassi och låda lyckades jag också bygga riktigt fint i samma dimensioner som SF Bassman 50, så snyggt att det än idag skulle duga för något bygge. Sen sattes det igång att byggas kort och lödas, och en vacker dag var allt "färdigt".

Check twice, then check again. Allt så helt rätt ut, så jag kopplade in i 220V, tog ett steg bakåt och slog på strömmen. Sprak, glöd, knaster, en strimma blå rök någonstans ifrån och sedan TYST! En tystnad som jag inte har hört varken förr eller senare.

Efter lite felsökning och moddar utan framgång och efter att på något märkligt sätt ha fått skiten godkänd av handledaren så att jag fick ut fullständigt gymnasiebetyg så gömdes det undan i källarens mörkaste vrå och nämndes inte mer à la Don't mention the war.

Ett och ett halvt decennium senare byggde jag min första champ, sen nästa bygge och sen nästa. Och där någonstans dök junket åter upp i tankarna. Kanske kunde man få liv i grejerna så att jag kunde dömed frid i sinnet?

Sagt och gjort, med benäget och oumbärligt bistånd från en av bojarna strippades det gamla bygget, vid det här laget helt utan sentimentalitet, och dess vitala delar, OT och PT närmare bestämt, omhändertogs.

Sju sorger och åtta bedrövelser senare är det idag en (förhållandevis) välljudande 5C5-klon som bär sitt namn Junkmaster med stolthet.

Sensmoral? Om jag hade haft en pappa som hade kunnat hjälpa mig att göra rätt från början så hade jag under de senaste 15 åren haft ett fungerande hemmabygge att spela i. Men då hade jag kanske å andra sidan aldrig byggt den där första Champen, och alla andra byggen därefter hade bara varit en glimt i ögonvrån.

Klart grabben ska bygga rörhäck som exjobb!

23 Oct 2008, 22:24
Profile

Jag skulle faktiskt vilja avråda från Madamp som första projekt. I varje fall 15-wattarna. Det är två kanaliga stäkare med rätt komplexa kretsar och mycket kabeldragning.
Att bygga en vanlig enkanalig 18w eller till och med en JTM45:a är klart lättare.
Men som specialarbete räcker det säkert gott att plocka ihop en enpetare av något slag.
/Gunnar

23 Oct 2008, 23:03
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]