View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 06:20

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Deluxe reverb 1976 
Author Message

Post Deluxe reverb 1976
Har nyligen skaffat en Deluxe reverb från 1976 som låter sådäääär…
Vad har hänt konstruktionsmässigt sen de tidigare SF, en uppenbar skillnad är ju gain-boosten på volymknappen (till vibratokanalen)?
Finns det några moddar av det enklare slaget som får det att låta bättre?

25 Aug 2008, 08:53
Profile

Är elektrolyterna bytta på de senaste 10-15 åren?

Om inte så ska du nog göra det först. Sedan kan du fundera på om du behöver något mer, det finns mängder av text om Blackfacing med mera på nätet.

Och, vad är du ute efter?

/Lennart

http://www.specter.se

25 Aug 2008, 09:07
Profile

Förutom själva gain-boosten så skiljer det inte så mycket konstruktionsmässigt från en "normal" SF, det sitter två 330K i fasvändarn som annas brukar 1M dessa gör lite.
Och om du inte gillar gain-boosten ?(få gör det vad jag förstått) så är mitt tips att ta bort den för att sen använda den off and on funktionen till av o på av vibratot som annas stjäl en del gain orginal.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

25 Aug 2008, 09:33
Profile

Har för mig att det är styvare nättrafo på SF med gain boost också, fetare järnstack och högre B+

Det lite annorlunda värdena på motstånden i fasvändaren är ingen livsavgörande skillnad men det finns trots allt en skillnad som ju i sin tur beror på röret som motstånden tillhör. Testa blackfacevärdena 1M-k470-1M, de gör att förstärkaren låter mer "direkt". I just Deluxe blir den här skillnaden mellan motståndsvärden relativt stor av egen erfarenhet.

Kolla också värdet 3.3M motståndet i reverbmixdelen. Fender använde 10% tolerans och redan det ger utrymme för diffar, upp till 3.3M låter bäst!

25 Aug 2008, 10:11
Profile ICQ WWW

Har för mig att det är styvare nättrafo på SF med gain boost också, fetare järnstack och högre B+

Det lite annorlunda värdena på motstånden i fasvändaren är ingen livsavgörande skillnad men det finns trots allt en skillnad som ju i sin tur beror på röret som motstånden tillhör. Testa blackfacevärdena 1M-k470-1M, de gör att förstärkaren låter mer "direkt". I just Deluxe blir den här skillnaden mellan motståndsvärden relativt stor av egen erfarenhet.

Kolla också värdet 3.3M motståndet i reverbmixdelen. Fender använde 10% tolerans och redan det ger utrymme för diffar, upp till 3.3M låter bäst!

Hurvida den har styvare nättrafo kan jag inte uttala mig om, men enligt schemat så ligger B+ på 420V som brukar vara det vanliga i DR.

Angånde 3.3M motståndet i reverbmixdelen, så brukar jag föredra 2,2M där lite mer fjong i tonen och reverbkontrollen blir lite flexsiblare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

25 Aug 2008, 10:37
Profile

Är elektrolyterna bytta på de senaste 10-15 åren?

Om inte så ska du nog göra det först. Sedan kan du fundera på om du behöver något mer, det finns mängder av text om Blackfacing med mera på nätet.

Och, vad är du ute efter?

/Lennart

http://www.specter.se

Tack för snabba svar från många håll!
Vad jag är ute efter är naturligtvis välljud, tycker att de tidigt 70-tal Deluxer jag testat låtit bättre.
Så ev moddningar ska bara få denna att låta mer Deluxe Reverb, helt enkelt…

25 Aug 2008, 10:51
Profile

Schemornas spänningsangivelser är mycket ett riktvärde, likriktarröret skall vara 5U4GB på senare Deluxe Reverb och inte 5AR4A som i blackface vilket i sig förutsätter ett annorlunda nättrafo för ungefär likvärdiga prestanda.

25 Aug 2008, 10:53
Profile ICQ WWW

Många pratar om att transformatorerna ändrades i silverface mot blackface. Alla de stärkare jag sett, har fått i alla fall mig att undra om det verkligen var så, så ofta som man tror...

En sak ni inte tar upp när det gäller spänningar, är motstånden i B+kedjan till fasvändare och försteg. De skiljer mellan blackface/tidiga silverface och de flesta 70-tals silverface. Dessa motstånd verkar ofta glömmas bort när man pratar om blackface kontra silverface.

Vilken likriktare stärkaren har påverkar ljudet ganska mycket. Jag har en känsla av att jag personligen skulle vilja ha ett GZ34 istället för ett 5U4GB...

Men, mest vill jag nog säga: HÖGTALAREN!!!! HÖGTALAREN!!!! Vilken typ det är och hur frisk den är påverkar ljudet mycket!

Typ och fabrikat på rören påverkar förståss också.

Sedan, som sagt, måste en stärkare vara helt frisk för att rätt kunna jämföras.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Aug 2008, 11:21
Profile

Goran wrote:

Har nyligen skaffat en Deluxe reverb från 1976 som låter sådäääär…
Vad har hänt konstruktionsmässigt sen de tidigare SF, en uppenbar skillnad är ju gain-boosten på volymknappen (till vibratokanalen)?
Finns det några moddar av det enklare slaget som får det att låta bättre?

Köpte själv en 76:a för snart två år sedan, den lät skit med orginaltratten.
Jag drog i en JBL D120F och det blev nåt helt annat, sedan den dagen har jag gjort alla gig med den stärkaren.

Den låter mycket bra och den är totalt oservad, har ställt den bredvid en nyservad blackface och kablat mellan för att jämföra med lika kabinett och högtalare och kan då inte påstå att BF-en låter nåt bättre i mina öron.[:o)]

John Kee

27 Aug 2008, 01:17
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]