View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:06

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Rullbanspelar-reparatör? (obs rör) 
Author Message

Post Rullbanspelar-reparatör? (obs rör)
Har just köpt en Tandberg 64 x. Efter att ha gett den renoverade gummihjul från Svalander så upptäckte jag att det är nåt vaj med inspelningen. På kanal 1 så låter det dovt, ungefär som skitigt tonhuvud, men på kanal 2 blir ljudet tvärtom kraftigt diskantförhöjt, krispigt och distat. Jag har naturligtvis rengjort samt avmagnetiserat tonhuvudena. De band som spelats in på bandspelaren av tidigare ägare låter mkt bra vid uppspelning och även mina egna band inspelade på en Sony TC-377. Då denna maskin är rörbestyckad undrar jag om det kan vara rörfel på åtminstone kanal två? Slitet inspelningshuvud tycker jag inte känns så troligt då kanalerna låter så helt olika? Och då brukar det ju dessutom oftast bli mindre diskant, inte mer? Kan det ha med det här förmagnetiseringshuvudet som sitter mittemot inspelningshuvudet på andra sidan bandet att göra? Vem kan man vända sig till för en reparation. Tycker bandspelaren är värd det, särskilt som jag redan kostat på den nya drivhjul.

Tacksam för tips!!!!

10 Aug 2008, 23:37
Profile WWW

Går bandet an på avspelningshuv'et på rätt sätt? Om det ligger fel så ka det bli som du beskriver. Spela in ett band på nytt eller pröva att skjuva bandet när du spelar upp.
Troligt med mer mekaniskt än med rör-fel.

11 Aug 2008, 21:04
Profile

Är inspelningshuvudet jämnt slitet på bägge kanaler? Guidas bandet förbi inspelningshuvudet och ligger an på rätt sätt?
Magnetiseras bägge kanalerna på rätt sätt vid inspelning? Inspelningsförstärkarens nivåer osv. Man behöver kanske mäta och helst med ett oscilloskop.
Om inte inspelningshuvudet är kass så kan den vara värd att laga. Jag kan titta på den om du har vägarna förbi Göteborgstrakten (Stora Höga). 240kr + moms för kostnadsförslag. Är felet snabbt och enkelt fixat utan reservdelar så blir det samma pris.

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

12 Aug 2008, 09:59
Profile WWW

Det är fel på inspelningsdelen.
Är inspelningshuvudet jämnt slitet på bägge kanaler? Guidas bandet förbi inspelningshuvudet och ligger an på rätt sätt?
Magnetiseras bägge kanalerna på rätt sätt vid inspelning? Inspelningsförstärkarens nivåer osv. Man behöver kanske mäta och helst med ett oscilloskop.
Om inte inspelningshuvudet är kass så kan den vara värd att laga. Jag kan titta på den om du har vägarna förbi Göteborgstrakten (Stora Höga). 240kr + moms för kostnadsförslag. Är felet snabbt och enkelt fixat utan reservdelar så blir det samma pris.

mvh// Ove Tegnér

Hej!
Hur vet jag att inspelningshuvudet är jämnt slitet på bägge kanaler? Bandföringen verkar helt ok såvitt jag kan se, och som sagt, uppspelningen låter mkt bra. mätning av Magnetisering medmera är över mitt huvud. Jag har långt till G-borg men skulle kunna skicka upp den med bussgods.

12 Aug 2008, 13:36
Profile WWW

Jag bor drygt 8 mil tur och retur från Göteborg och vi har ingen bussgodsmottagning i Stora Höga eller Stenungsund så det blir alldeles för dyrt. Posten är ju också dyr. Kanske 400kr tur och retur till dig?

Du kan se på tonhuvudet om det är jämnt slitet med dina ögon, om de inte är för skumma. Kanske behövs läsglasögon, förstoringsglas och starkt ljus också [:D]
Efter en viss nerslitning så är huvudet utslitet. Inspelningsspalten kan då ha blivit för stor vilket gör att frekvens omfånget påverkas vid inspelningen.
det finns en massa vinkeljusteringar på tonhuvudena som man kan justera om man vet vad man gör. Nu vet jag inte om din maskin tillåter avlyssning samtidigt som inspelning pågår? Då kan man justera inspelningshuvudet och sekunden efter direkt höra hur det påverkar ljudet. Denna "på gehör metod" är väl inte att rekomendera som enda metod. Man behöver mäta också för att se att man justerar optimalt.

Ofta är det någon guide (pinne eller rulle som bandet går förbi) eller tryckkudde som trycker bandet mot tonhuvudet som är skev eller borta osv. Plocka bort skydden runt tonhuvudena så du ser vad som händer när du spelar. Om tonhuvudet är slitet och har en slitkant är det lätt hänt att bandet går upp och "rider" på kanten, vilket ger dropouts och fasfel som kommer och går. Märks mest i diskanten.

Analoga bandspelare är en av mina absoluta specialiteter. Jag älskar analoga bandspelare. [:p] Mitt roligaste jobb var när jag fick hela konverteringskitet med allt material + servicemanual och orden: "Fixa min Revox studiomaskin så jag kan mastra i 38cm/sek i stället för 19. Money is no object". Jag var bara 19 år då. Det är lika roligt idag fast den nya tekniken är väl bättre. Men den går inte att laga på samma sätt .... [:)]

mvh// Ove Tegnér

12 Aug 2008, 14:34
Profile WWW

från "http://goto.glocalnet.net/bosradio/hemelektronik/hemelektronik.htm#del8
: Genom att det är separata in- och avspelningsförstärkare kan man lyssna på det inspelade bandet direkt vid inspelningen för att kontrollera inspelningskvalitén och........

12 Aug 2008, 19:12
Profile

Hej Mindrocker

Jag bor drygt 8 mil tur och retur från Göteborg och vi har ingen bussgodsmottagning i Stora Höga eller Stenungsund så det blir alldeles för dyrt. Posten är ju också dyr. Kanske 400kr tur och retur till dig?

Du kan se på tonhuvudet om det är jämnt slitet med dina ögon, om de inte är för skumma. Kanske behövs läsglasögon, förstoringsglas och starkt ljus också [:D]
Efter en viss nerslitning så är huvudet utslitet. Inspelningsspalten kan då ha blivit för stor vilket gör att frekvens omfånget påverkas vid inspelningen.
det finns en massa vinkeljusteringar på tonhuvudena som man kan justera om man vet vad man gör. Nu vet jag inte om din maskin tillåter avlyssning samtidigt som inspelning pågår? Då kan man justera inspelningshuvudet och sekunden efter direkt höra hur det påverkar ljudet. Denna "på gehör metod" är väl inte att rekomendera som enda metod. Man behöver mäta också för att se att man justerar optimalt.

Ofta är det någon guide (pinne eller rulle som bandet går förbi) eller tryckkudde som trycker bandet mot tonhuvudet som är skev eller borta osv. Plocka bort skydden runt tonhuvudena så du ser vad som händer när du spelar. Om tonhuvudet är slitet och har en slitkant är det lätt hänt att bandet går upp och "rider" på kanten, vilket ger dropouts och fasfel som kommer och går. Märks mest i diskanten.

Analoga bandspelare är en av mina absoluta specialiteter. Jag älskar analoga bandspelare. [:p] Mitt roligaste jobb var när jag fick hela konverteringskitet med allt material + servicemanual och orden: "Fixa min Revox studiomaskin så jag kan mastra i 38cm/sek i stället för 19. Money is no object". Jag var bara 19 år då. Det är lika roligt idag fast den nya tekniken är väl bättre. Men den går inte att laga på samma sätt .... [:)]

mvh// Ove Tegnér

Har nu noggrant kollat. ser inga tendenser till förslitning på vare sig inspelnings eller avspelningshuvud. Kände lite försiktigt med nageln och känner ingen "kant" alls, något man ju gör rätt tydligt på utslitna tonhuvud? (Åtminstone de kassettdeck jag råkat ut för detta på)Alla azimuth-skruvarna har sina original färgblomberingar intakta, varför jag helst inte vill börja skruva på dem då jag vill ha det "riktigt gjort" å jag har inte utrustning till att mäta sånt. Hela bandförings-kedjan uppför sig mkt bra. Jag har en Revox A77 och en Sony TC 377 så jag vet ju hur dylika problem brukar visa sig och jag blir mer å mer säker på att detta är ett elektroniskt fel. Går jag med bandspelaren till radioaffären i stan skrattar dom ut mig å fan vet om dom inte beslagtar den också, å sen sitter du där i GBG å älskar att fixa sånt här. Livet suger.[V] Blev skitglad när jag hittade denna, en rörbestyckad bandare som jobbar på den iallafall acceptabla hastigheten 19 cm/s.

13 Aug 2008, 01:09
Profile WWW

[:D] ... lämna in på radioaffären. Jo, de drar nog på smilbanden. Jag tänker på den där engelska sketchen där en man kommer in i radioaffären och skall köpa en grammofon och blir till åtlöje av de anställda [:)]
Jag var faktisk karl nog att våga fråga om de hade tomma rullband till salu i en radioaffär för några år sedan. Den finnige ynglingen tittade oförstående på mig och svarade " Va? Vad är det för något? "
Eh, de var inget avslutade jag med.[:o)]

mvh// Ove Tegnér

14 Aug 2008, 09:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]