Hej Mindrocker
Jag bor drygt 8 mil tur och retur från Göteborg och vi har ingen bussgodsmottagning i Stora Höga eller Stenungsund så det blir alldeles för dyrt. Posten är ju också dyr. Kanske 400kr tur och retur till dig?
Du kan se på tonhuvudet om det är jämnt slitet med dina ögon, om de inte är för skumma. Kanske behövs läsglasögon, förstoringsglas och starkt ljus också [:D]
Efter en viss nerslitning så är huvudet utslitet. Inspelningsspalten kan då ha blivit för stor vilket gör att frekvens omfånget påverkas vid inspelningen.
det finns en massa vinkeljusteringar på tonhuvudena som man kan justera om man vet vad man gör. Nu vet jag inte om din maskin tillåter avlyssning samtidigt som inspelning pågår? Då kan man justera inspelningshuvudet och sekunden efter direkt höra hur det påverkar ljudet. Denna "på gehör metod" är väl inte att rekomendera som enda metod. Man behöver mäta också för att se att man justerar optimalt.
Ofta är det någon guide (pinne eller rulle som bandet går förbi) eller tryckkudde som trycker bandet mot tonhuvudet som är skev eller borta osv. Plocka bort skydden runt tonhuvudena så du ser vad som händer när du spelar. Om tonhuvudet är slitet och har en slitkant är det lätt hänt att bandet går upp och "rider" på kanten, vilket ger dropouts och fasfel som kommer och går. Märks mest i diskanten.
Analoga bandspelare är en av mina absoluta specialiteter. Jag älskar analoga bandspelare. [:p] Mitt roligaste jobb var när jag fick hela konverteringskitet med allt material + servicemanual och orden: "Fixa min Revox studiomaskin så jag kan mastra i 38cm/sek i stället för 19. Money is no object". Jag var bara 19 år då. Det är lika roligt idag fast den nya tekniken är väl bättre. Men den går inte att laga på samma sätt .... [:)]
mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se