View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 09:11

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Jordning, jordning, jordning... 
Author Message

Post Jordning, jordning, jordning...
Goddagens Bojare,

Har under denna regniga söndag försökt rensa upp litet i ett av mina hifibyggen. Jag har letat runt på diverse forum, kollat Aiken m.fl. och försökt få till en riktig star-ground (inkl pottar, jack, OT's - allt - och så uppdelat i signal/kraft).

Det är dock en sak jag funderar på, nämligen PT'n:s centertapp. Jag vill nämligen lyfta all jord från mitt aluchassie och spara endast skyddsjord (earth). Finns det några uppenbara idiotfel med en sådan lösning? Eller föreslår ni att sätta stjärnan i chassiet i alla fall?

Kom gärna med förslag/input... Det här är ju en djungel. [:o)]

06 Jul 2008, 18:39
Profile

du är rätt ute isolera pt center till signaljord.... men du kanske behöver en rf ground o det fixar du med 47ohm 2watt o en bypasskonding på 10nf o 1kv mellan 1 punkt från signaljord ner till skyddsjord

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

06 Jul 2008, 20:49
Profile WWW

http://sound.westhost.com/p04_fig1.gif

http://sound.westhost.com/project04.htm

b

06 Jul 2008, 21:33
Profile

Dessvärre har jag fortfarande litet trubbel. Volympot:en nöjer sig inte med att bli jordad från luggarna till respektive preampsektions "lokala" jord, utan vill ändå ha någon referens <s>till</s> <i>från"] höljet. Varför? [}:)]

Ska se om jag kan rota fram schema. Jag vet att jag försökte mig på nån kladd när det begav sig, vet bara inte var jag gjort av det... Återkommer!

07 Jul 2008, 11:14
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]