|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Tankar om mickar, rör och utvolym...
| Author |
Message |
|
Goran
|
 Tankar om mickar, rör och utvolym...
Det här är kanske en dum tanke, men den slog mig när jag försökte komma ur sängen i morse….
Låt oss säga att vi har en 50W rörförstärkare, i den spelar jag med en normal Tele med fullt pådrag på förstärkaren Då ger förstärkaren 50W ut med Telen, eller hur? Det är kanske inte 50W rent, lite dist har ju tillkommit. Nu tar jag en annan gitarr, nån Ibanez med ultrahot pickup, och spelar i samma förstärkare, samma inställning. Då bör det väl vara 50W ut nu också, men naturligtvis med mer dist. Vad jag vill komma till är att maxvolymen ur en förstärkare är ungefär densamma oavsett en pick-ups output. Rör av en typ kan ju â€Â
|
| 23 May 2008, 11:11 |
|
 |
|
HasseA
|
När slutrören börjar dista, hörbart, så har du redan överstigit gränsen för vad de kan förstärka. När de börjar att dista, tidigt eller sent, påverkar inte antal watt ut när de maxas. Möjligen påverkar 12AT7:an att det drar mer ström och att förutsättningarna för resten av stärkaren påverkas av detta. Kanske drar det ner anodspänningen på slutrören så att de börjar dista lite tidigare och med mindre antal watt som följd. Kanske andra har bättre på fötterna för att svara, utan att tro så mycket[:I]
Hasse.
|
| 23 May 2008, 12:05 |
|
 |
|
zeta55
|
Mmm, men hur är det med detta egentligen. När slutrören precis har börjat klippa har man en viss effekt ut, maxar man preampsteget ännu mer så att slutrören klipper rätt brutalt borde väl också effekten ut öka om man mäter true RMS? Eller är jag ute och seglar nu igen[:o)] /Krister Min hemsida: http://www.zeta-sound.se
|
| 23 May 2008, 16:17 |
|
 |
|
gammelnalle
|
om man kör en SINUS-signal så blir uteffekten (t.ex) 50W styr man över den signalen (dist) till kantvåg KAN uteffketen BLI ca 2 ggr större (DUBBELT) VOFFÖR DET NU DÅ?? JO
P= U*U/R
DIN sinus-SIGNAL vid 50W vid 8 ohm = 20V rms ( dvs 28,2 TOPP) men din "klippta" signal är 28,2V = 99,4W...
men det kräver att din förstärkare klarar detta.... normanlt "knäar" en förstärkare tidigare...och ger inte fullt så mycket..
b
|
| 23 May 2008, 20:05 |
|
 |
|
zeta55
|
gammelnalle wrote: om man kör en SINUS-signal så blir uteffekten (t.ex) 50W styr man över den signalen (dist) till kantvåg KAN uteffketen BLI ca 2 ggr större (DUBBELT) VOFFÖR DET NU DÅ?? JO
P= U*U/R
DIN sinus-SIGNAL vid 50W vid 8 ohm = 20V rms ( dvs 28,2 TOPP) men din "klippta" signal är 28,2V = 99,4W...
men det kräver att din förstärkare klarar detta.... normanlt "knäar" en förstärkare tidigare...och ger inte fullt så mycket..
b
OK, tack. Så jag "tänker" rätt då, så länge mitt slutsteg orkar med[:I] /Krister Min hemsida: http://www.zeta-sound.se
|
| 23 May 2008, 21:46 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|