|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|
Bästa crunch modden i en Fender Deluxe?
| Author |
Message |
|
pepe
|
 Bästa crunch modden i en Fender Deluxe?
Inget fissel den här gången alltså[;)]. Tänkte snart börja modda stärkaren lite mer på riktigt och vill gärna ha lite tips och synpunkter när det gäller att få till ett bra crunchläge (tycker den saknar det).
Ett tips är att använda sig av reverb kanalen och reducera allt som äter signal, dvs. EQ och resistor. Detta innebär att EQ sektionen ska elimineras, möjligen använda någon tweed variant alt. bara ersätta med .022uf och att resistorn ska sänkas (250k?). Antar att man kan göra någon switch historia mellan original och det nya läget. in-steg1-EQ-volym-steg2-resistor(3,300K)-steg3-ut Sedan har vi varianten med att switcha in extra preamprör ifrån normalkanalen. Och det är klart den kanalen använder jag ju aldrig ändå som den är nu i vart fall (originalutförande). Om man då väljer att switcha in ett rör innan steg2 ovan d.v.s. in-steg1-EQ-volym-â€Â
|
| 19 May 2008, 23:53 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Det är alltså en Deluxe Reverb reissue du har?
Har du gjort några moddar efter "utan fissel-tråden"?
Vad är du ute efter egentligen? Som du beskriver det är det mer förstärkning. Räcker inte förstärkningen när du har fullt uppdragen volym eller? Ursäkta om jag spetsar till det men om du enbart är ute efter mer förstärkning är det ju bara att dra upp volymen... [;)] Eller vad menar du?
Annars har du rätt i att tonkontrollktretsen t.ex. i dessa typer av blackface-stärkare tar ner nivån väldigt mycket. Genom att bara lyfta/koppla bort "mellanregistermotståndet" R21 (6,8 kohm) från jord, kopplas tonkontrollerna i princip helt bort och nivån blir mycket(!) starkare.
Vad är din tanke med att använda ett rör från Normalkanalen innan Vibratokanalen? Enbart att höja nivån genom hela stärkaren eller att det extra röret ska överstyra första steget i Vibratokanalen och använda dess volymkontroll som en typ av master, eller...?
Om det är förstegsdist du är ute efter kan annars en variant av Dumble Overdrive Special vara lämpligt.
Vilken resistor pratar du om i ditt andra stycke? Reverbmixermotståndet på 3,3 Megohm? Något av motstånden i tonkontrollkretsen? Eller?
Ursäkta mig, men jag undrar ändå vad du egentligen är ute efter? Förklara gärna mer. Jag har lätt att tro att du egentliogen inte gillar stärkaren, men säg emot mig om jag har fel.
Dessa reissue är inte så lätta att modda p.g.a. typen och lösningen av kretskortet. Om du gillar det rena ljudet kanske en pedal är det "rätta". Eller att växla mellan Deluxe Reverben och en annan stärkare som har crunch-ljudet (Edgar D-Lite, någon Tweed Deluxe variant eller nått)?
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 20 May 2008, 08:44 |
|
 |
|
woodstock
|
Vad som låter bäst är alltid relativt men en av de enklaste <i>chrunchiga"] mod:arna: Gör en enkel mastervolym innan ingången till fasvändaren. Lägg en 0.0022 mfd kondensator paralellt med 3.3M/10pf reverbmix-komponenterna. Lyft 25 mfd-kondensatorn som sitter på katoden till V4b, det rörsteg som 3.3M/10pf matar. Klart!
Ljudet bör bli något åt Mesa mkIIb:s leadljud, även Recto 50 har en liknande lösning för att växla mellan clean/pushed på den rena kanalen. Låt vara att det är lägre spänningar i försteget på en Deluxe Reverb plus en del annat som skiljer.
Nackdelen är att reverbet blir mindre användbart i "chrunchläge" (vilket i sin tur går att åtgärda en del men det är ett större ingrepp.) Fördelen är att om man låter mastern sitta permanent räcker en enkel tvåpolig on/on-switch för att växla mellan ursprungskretsen och modifieringen.
|
| 20 May 2008, 09:30 |
|
 |
|
Tubis
|
Gjorde en liten våldtäkt på kretsen i paint. Inga komponentvärden utsatta dock. Tycker personligen att det behöv tre rörsteg för att få till jyst crunch och slänga tonstacken efter. Lite mindre bas och mer diskant och rulla av toppfirr på det mellersta steget. Sen ha en gain och en volym så att det blir lite kontroll, särskilt när man har två kanaler. Kanske kan ge lite inspiration i ela fall[:I]  Edit: resistorn efter kondingen från första steget ska gå till jord och inte bypassa switchen, lite ritfel där
|
| 20 May 2008, 09:30 |
|
 |
|
woodstock
|
Det är också en väg att gå, att driva vibratokanalen med ett eller flera rörsteg från normalkanalen, som den här klassikern baserad på samma krets som Deluxe Reverb: http://www.tubefreak.com/mb1pre.gif
|
| 20 May 2008, 09:39 |
|
 |
|
pepe
|
Kanske borde nämna att stärkaren är en Fender Deluxe 65 RI, rören är jj electronics, elementet ett Celestion G12H-30, bright kondingen är klippt. Nästa steg kommer att bli installation av ett Hoffman board för att dels få den tystare (den brusar allt för mycket), bättre tremolo (biasmodulerande taget ifrån 63-64 Vibroverb) får man också på köpet, och dessutom kunna modda och testa några tips ifrån "utan fissel-tråden". Men om man nu även vill passa på att spetsa till konstruktionen lite ytterligare när det gäller mängden crunch/overdrive vad ska man egentligen satsa på då? Tipset om det extra preampröret "hot switch mod" hittade jag på Hoffmans hemsida men de specifika ändringarna är avsedda för en Plexi design. Det extra röret som ska in måste ju vara rätt avvägt på något vis antar jag.
I det skick stärkaren befinner sig nu så är jag väldigt nöjd med det rena till bluesiga ljudet, och även när man ökar upp rejält och får slutstegsdistortion (använder hotplate). Finns ju även en form av crunchläge här som är väldigt anslagskänsligt och användbart men det blir liksom inga hängande overdrive toner av det. Vill alltså ibland även kunna ratta in lite mer overdrive och crunch utan att behöva använda pedal, antar att det är lite mer preampdistortion som jag är ute efter. Min referens ljudmässigt i detta området verkar vara förstärkare som har tre gain steg, såsom trainwreck, komet, bluesbreaker (JTM-45), etc. Kanske man kan tänka sig det hela som ett transparent bluesdriver, TS-808 läge inbyggt i deluxen som kan gå lite over the top och där ljudet hänger samman i ett, tycker ofta pedaler går bet där. För övrigt så kommer jag ganska långt med stratan som har en inbyggd mid boost och en keeley kompressor framför, så för dess skull räcker det förmodligen med en enkel mod i EQ sektionen för ett mer sjungande lead ljud. Men med Les Paulen kommer jag liksom ingen vart, kom väldigt nära med en Boss BD-2:a, men det kändes ändå som lite för mycket smet ovanpå grundljudet och då vart den ändå ganska snålt inställd. Hoppas jag har klargjort lite mer vad jag är ute efter.
|
| 20 May 2008, 12:49 |
|
 |
|
Tubis
|
Använde du V1A till bägge kanalerna som i min skiss får du ju ett extra gainsteg. Sen kan man ju ha ett relä där jag ritat en liten klottrig switch som styrs av en simpel on/off fotpedal. Kanske ett relä till efter bägge kanaler så man slipper tomgångsväsen som slipper igenom från den kanalen man inte använder. Tjoho[:p]
Edit: Så kan man använda de två överblivna inputhålen till en gainratt och footpedalsjack[;)]
|
| 20 May 2008, 14:19 |
|
 |
|
pepe
|
Tack för alla tips. Har jämfört lite olika preampsektioner på schematisk nivå nu. Mesa, Komet, och Trainwreck är nästan identiska sånär som på något ändrat komponentvärde här och där, men förvånansvärt lika varandra. Undrar just vad som kan vara lämpligast att lyfta in i en Fender Deluxe. Jag vill i stort sett kunna behålla AB763 kretsen och switcha fram och tillbaka mellan olika konfigureringar (EQ, preamps, etc.). Här finns alltså ingen som har ett "hot switch mode" i en Fender stärk och kan rekommendera eller kommentera något specifikt[?]. För lite konstigt kan man tycka att Fender själva inte lyckas bli världsberömda för sina overdrive kanaler om det nu är så här enkelt [^].
|
| 21 May 2008, 17:32 |
|
 |
|
robbangitarr
|
hej Jag skulle nog rösta för att bästa tips är att skaffa en stärk till, mindre stärk för crunch, typ Marshall 18w eller mindre, du kommer förmodligen drabbas av ton djävulen som säger si och så och i din deluxe finns inte gud, du kan modda ihjäl dig och det ända du gör är att sabba en bra stärk
Köp en stärk för crunch du gillar istället MVH
|
| 21 May 2008, 21:23 |
|
 |
|
Custom Sam
|
pepe wrote: Tack för alla tips. Har jämfört lite olika preampsektioner på schematisk nivå nu. Mesa, Komet, och Trainwreck är nästan identiska sånär som på något ändrat komponentvärde här och där, men förvånansvärt lika varandra. Undrar just vad som kan vara lämpligast att lyfta in i en Fender Deluxe. Jag vill i stort sett kunna behålla AB763 kretsen och switcha fram och tillbaka mellan olika konfigureringar (EQ, preamps, etc.). Här finns alltså ingen som har ett "hot switch mode" i en Fender stärk och kan rekommendera eller kommentera något specifikt[?]. För lite konstigt kan man tycka att Fender själva inte lyckas bli världsberömda för sina overdrive kanaler om det nu är så här enkelt [^].
Eftersom du frågar om "Hot Switch" i en Fender får jag väl komma med lite erfarenheter från min modd av en Fender Dual Showman, dvs en något annorlunda stärkare, men ändå en Fender. Jag har satt ett extra rör i Vibratokanalen för att få mer gain, samt gjort flera alternativa vägar för signalen. Om vi tänker oss den variant som ligger närmast, dvs något liknande Tubis förslag så borde du kunna få till ett snyggt ljud med den lösningen. Välj komponenter för katod etc som liknar de som finns i övrigt i kretsen, dvs 1,5Ohm + 22mF t.ex. Däremot innehåller det schema Tubis lagt upp en sak som inte jag gillar vad gäller distade ljud i en Fender.(jag hittar inte just RI- schemat annars,utan ett för AB763, som ser ganska annorlunda ut). Det är mixercombon på 3,3M+10pF som i mitt tyckte tar bort stora delar av tonen i intrumentet, för att i stället lägga till en standard "Twin Fenderton". Med dist blir det väldigt fräsigt. Jag har provat att minska storleken på motståndet till 1M, blir mer kräm helt enkelt, lite luftigare men det distar helt klart mer. Den slutliga lösningen blev att göra enligt Lars "Bluesdads" variant med ett låggainigt rör i positionen efter mixercombon. (3,3 M ersattes med 330k, ingen konding). Denna lösningen har även Sven-Johan använt i en del förstärkare. Dock, en variant (som jag hara funderat ut inte testat[:I]) som borde lösa 3,3/10-problematiken är att i stället skicka över signalen till Normalkanalen från Vibratokanalen precis före vibratokanalens tonstack. Dvs det blir framför allt i Normalkanalen disten uppstår. Då kommer man från den fizzliga disten som kommer från 3,3M/10pF. Som sagt, det sistnämnda är något som jag funderat på en tid, jag misstänker att det finns invändningar mot detta...[:o)] Vad gäller switchande rekommenderar jag naturligtvis optoswitchar, inte reläer... /Lennart http://www.specter.se
|
| 21 May 2008, 21:40 |
|
 |
|
pepe
|
Tycker bara att denna stärk i övrigt är så inspirerande och nästan har allt. Kanske ska erkänna att jag har lite svårt för Marshall & co. då jag har haft det en gång i tiden och inte riktigt vill tillbaks dit.
Tyckte bara det här med preampswitchen verkade så klockrent för att få en extra dimension till [8)]. Kommer såklart att börja försiktigt med lite ändringar i EQ sektionen, sedan förbättra den lite för humbuckers. Kanske det räcker.
Då fick jag lite mer matnyttig info angående switchningen, får nog ta och skissa lite nu och sammanfatta all info.
|
| 21 May 2008, 22:27 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: Däremot innehåller det schema Tubis lagt upp en sak som inte jag gillar vad gäller distade ljud i en Fender.(jag hittar inte just RI- schemat annars,utan ett för AB763, som ser ganska annorlunda ut).
Det är mixercombon på 3,3M+10pF som i mitt tyckte tar bort stora delar av tonen i intrumentet, för att i stället lägga till en standard "Twin Fenderton". Med dist blir det väldigt fräsigt.
Det håller jag med om. Jag tycker denna är ett sattyg. Jag orkade inte greja med revebinmixningen på mitt schema utan klämde bara in ungefär hur jag hade gjort innan reverbinmixningen. 3,3M+10pF måste givetvis dra dit pepparn växer. Och givetvis optokopplare, jag kör faktiskt med det uteslutande själv nu, men det är ju inte true bypass som alla tjatar om[:D] Fast tyst blir det vid kanalbytet[:p]
|
| 22 May 2008, 08:38 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tubis wrote: ...Jag tycker denna är ett sattyg...
...3,3M+10pF måste givetvis dra dit pepparn växer.
I så fall finns det de som gillar sattyg och som trivs där pepparn växer... [;)] Jag menar att det bror ju på hur man ser det och vad man är ute efter. Denna lösning är en del av det klassiska blackface-ljudet och det finns många, många som gillar det [:p]! Som nämnts tidigare har jag experimenterat en hel del med, och tweakat Lars Söderqvist ECC832/12DW7-lösning av reverbmixningen. Jag gillar den lösningen, MEN det beror ju på vad man är ute efter. I mina rena blackface Fenders har jag gått tillbaka till den konventionella 3M3/10pF-lösningen och gillar även den, för det den gör! Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 22 May 2008, 09:08 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
robbangitarr wrote: Jag skulle nog rösta för att bästa tips är att skaffa en stärk till, mindre stärk för crunch, typ Marshall 18w eller mindre, du kommer förmodligen drabbas av ton djävulen som säger si och så och i din deluxe finns inte gud, du kan modda ihjäl dig och det ända du gör är att sabba en bra stärk
Köp en stärk för crunch du gillar istället
Håller med! Denna tråd börjar handla om att bygga o stärkaren till något helt annat än vad den är. Inte för att det är något fel i det, framförallt inte om man gillar själva ombyggandet och det man lär sig på vägen, men det finns andra lösningar. Två stärkare (eller hur många man nu behöver för olika ljud) kan vara det optimala för varje enskilt ljud. Tycker jag i alla fall... just nu... Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 22 May 2008, 09:15 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
robbangitarr wrote: hej Jag skulle nog rösta för att bästa tips är att skaffa en stärk till, mindre stärk för crunch, typ Marshall 18w eller mindre, du kommer förmodligen drabbas av ton djävulen som säger si och så och i din deluxe finns inte gud, du kan modda ihjäl dig och det ända du gör är att sabba en bra stärk
Köp en stärk för crunch du gillar istället MVH
Bra (rätt) tanke. Dessa RI verkar inte vara så lätta att bygga om. Är det inte pcb i massor i de där? Rör inte min Deluxe, skulle man kunna säga. Eller skaffa fler förstegsrör på utsidan. Pröva t.ex. Lenherts nya lilla kul-låda. Den kan bringa ordning i röran. http://www.lehnert-amps.com/nyhet.htmMen du pepe - Hoffman board - berätta mer!! En kompis har en likadan stärkare som du och klagar just över att den brusar så grymt mkt mer än äldre ptp-deluxe. Vet någon varför? Vad kan man göra åt det? /Gunnar
|
| 22 May 2008, 09:49 |
|
 |
|
Tubis
|
Sven-Johan wrote: I så fall finns det de som gillar sattyg och som trivs där pepparn växer... [;)]
Jag menar att det bror ju på hur man ser det och vad man är ute efter. Denna lösning är en del av det klassiska blackface-ljudet och det finns många, många som gillar det [:p]!
Kanske de inte gillar det lika mycket med ett diststeg till innan[;)] Quote: I mina rena blackface Fenders har jag gått tillbaka till den konventionella 3M3/10pF-lösningen och gillar även den, för det den gör!
Yeas, men just när man hottar till med mer dist så kan den där ljusa frekvensen som kommer från det filtret bli lite jobbig. Tinnitusilagon kan blomma året runt[:D]
|
| 22 May 2008, 10:16 |
|
 |
|
Tubis
|
Sven-Johan wrote:
Denna tråd börjar handla om att bygga o stärkaren till något helt annat än vad den är.
Känns som den handlade om det från första början. Trådskaparen skriver ju ett kanska omfattande inlägg om massa förändringar med fler rörsteg och dylikt. Sånt innebär ju även frekvensändringar för att få det att låta bra. Antingen så moddar man eller så moddar man inte.[:)]
|
| 22 May 2008, 10:20 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Här är för övrigt en länk till Amp garage där jag försökte få igång en diskussion om det omgjorda reverbkretsen àla Lars Söderqvist (där finns även schema och så): http://ampgarage.com/forum/viewtopic.ph ... highlight=Det kändes somm att man inte fattade varför man ska göra om detta över huvud taget. Lägg märke till kommentaren: "However most of the guys I know actually prefer the sound of the reverb channel and never use the normal channel, go figure!" Här är ytterligare ett par trådar där i ämnet: http://ampgarage.com/forum/viewtopic.ph ... highlight=http://ampgarage.com/forum/viewtopic.ph ... highlight=Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 22 May 2008, 11:32 |
|
 |
|
pepe
|
Förstår inte riktigt vad det är som är så upprörande med att ändra om lite detaljer i denna stärk, vissa lösningar är ju t.o.m totalt switchbara och påverkar inte originalet alls.
Och ja, brusnivån är alldeles för hög, en sänkning på 8dB med hotplaten krävs för att kväva grundbruset, och tremolot låter bara som modulerat brus (oanvändbart enligt mig). Verkar ju som att ett Hoffman kort skulle kunna råda bot på det där och mer där till, blir ju en aningens tweak vänligare också. Jag kladdar inte med kretskorten alls, de monteras bara bort. Tänkte faktiskt vara lite bekväm och försöka beställa ett komplett installations kit under nästa vecka.
|
| 22 May 2008, 17:52 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Ja, det är förstås så att de flesta kopplar in gitarren till Vibratokanalen eftersom det finns mer rattar på den kanalen... Eftersom reverben är där så blir det gärna den man använder. Plus att den är lite lättare att få att dista, dessutom kanske den fantastiska mastervolymswitchen?! (extra dist för de som inte känner till denna uppfinning [xx(]) Precis som Tubis skriver så är det när det kommer dist in i bilden som det blir klart tröttsamt, innan dess har inte jag tänkt på detta med den lite vassa toppen. I dagens läge är jag inte säker på att jag valt den vägen jag gjorde med min stärkare, att modda vibratokanalen. Det hade kanske blivit det jag föreslog ovan, att ta Normalkanalen till distkanal. Jag provade en Twin för en tid sedan just för att få en bild av hur Vibratokanalen låter omoddad. I mina öron var det förfärligt vasst, kan dock ha varit något fel på den stärkare. Men, ska man spela "Last Date" så är det nog bättre med 3,3M/10pF...[;)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 22 May 2008, 18:08 |
|
 |
|
Tubis
|
Ja visst är det nog bättre att slakta den andra kanalen som Lennart säger. Ju mer dist ju mindre effekter vill man trots allt ha, eller? Kanske bara är jag[:I]
|
| 22 May 2008, 18:52 |
|
 |
|
Tubis
|
Fasst med ett gäng optokopplare kan man ju se till att effekterna finns på bägge kanaler med separata reglage för respektive kanal. The sky is the limit, om ens det.[:D]
|
| 22 May 2008, 18:55 |
|
 |
|
pepe
|
Quote: I dagens läge är jag inte säker på att jag valt den vägen jag gjorde med min stärkare, att modda vibratokanalen. Det hade kanske blivit det jag föreslog ovan, att ta Normalkanalen till distkanal.
Om man vänder på tubis skiss så borde ju alla bitar hamna på plats [:p]. Alltså att vibratokanalen behålls intakt och för mer gain så switchar man in hela normalkanalen. Detta löser ju också problemet med att 3.3M/10pf reverbmix-komponenterna firrar till distljudet. Och att ha tillgång till reverb vid högre gain settings tycker inte jag heller är så viktigt. Sedan finns ju den â€Â
|
| 22 May 2008, 19:15 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
pepe wrote: Förstår inte riktigt vad det är som är så upprörande med att ändra om lite detaljer i denna stärk...
Då har jag uttryckt mig oklart. Inte är det upprörande inte [:)][:X]. Jag är själv en moddaholist som under åren har provat det mesta i moddarväg. På senare år har jag dock mer börjat tycka att en del av de gamla beprövade lösningarna ofta ger ett väldigt bra ljud i ett band-/livesammanhang och att det kan vara svårt att modda dem att bli bättre. Min respekt för t.ex. Fender's, Marshall's, VOX's, Dumble's och kanske MESA's klassiska, beprövade och väl använda lösningar har ökat betydligt med åren (kalla det gärna gubbig konservatism om ni vill [;)]). Jag tycker nog att man till viss del kan jämföra med att man för några tiotals år sedan moddade sina Stratocasters rätt rejält för att passa ens behov bättre (eller vad det nu var). Nu skaffar man en, eller flera gitarrer, som redan från början passar bättre för det man är ute efter. Dessutom lär man sig att uppskatta klassikerna för det de är... Eller? [:)] Jag tycker i och för sig att tråden inte handlar om att bara ändra "lite detaljer" i denna stärkare, men det beror ju på hur man ser det... Oberoende av det, tycker jag att; om man sliter ut hela innamätet och bygger in en helt ny lösning typ Dumble ODS, Mesa Mark II, Marshall 2204 <u>eller vad man nu vill</u>, så är det ändå inte upprörande! Att använda en färdig stärkare för att göra en egen, mer eller mindre annan lösning, är annars en bra ide. En blackface eller silverface Fender är kanske bland de bästa, eftersom de är så ergonomiskt smarta för användaren. Om man i en reisue byter kretskortet till ett Hoffman-kort e.d. och byter alla pottar och sådant så att den innuti blir mer lik en gammal original, blir den ju dessutom bra ur service och moddarsynpunkt... För övrigt skulle jag personligen antagligen börja med en lösning liknande Dumble Overdrive Special om jag ville bygga in en överstyrningskrets i en stärkare som denna. Själv tycker jag att lösningen med överstyrningskretsen EFTER tonkontrollerna ger ett bättre ljud än att ha den före, som flera andra stärkartyper har. (Typiskt att jag inte kunde låta bli att tänka på hur man skulle modda... [;)]). Men, det är ju jag det... Bevisligen tycker vi olika i frågan. Jag vill inte trycka ner experiment- och skaparlusta, så jag ska försöka hålla mig borta från vidare kommentarer... [:X] Tjosan! Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 23 May 2008, 08:38 |
|
 |
|
pepe
|
Men är det verkligen så många som jackar sin gitarr fram och tillbaka mellan normal och vibrato kanalen för att få vitt skilda ljudupplevelser ur en stock Fender? Kanske misstog mig där, men eftersom i vart fall mina kanaler låter tillräckligt lika så var tanken att använda normalkanalen som en overdrive kanal när man är på det humöret. Och ett något snällare "TS-808 läge" bör man väl kunna få med någon enklare form av EQ switch? Switchar gör det alltså möjligt att växla ifrån original till det nya läget [:)]. Trodde faktiskt detta var ganska vanliga förändringar, men där ser man. Men visst, jag har även fått svar ifrån hatcheramps och han tycker inte jag ska ändra på allt för mycket förrän jag först har testat Hoffman bordet i original skick. Han nämner att rätt komponenter på rätt ställe (metall resistorer har sin plats, likaså karbon, orange drop, etc.), och att en korrekt virnings-/jordningsteknik (tvista vissa ledningar, hålla vissa separerade, etc.) kommer att göra en riktigt stor skillnad, och att det nödvändigtvis inte alltid är ett och ett annat värde på några enstaka komponent som gör det. Så jag får väl lyssna på hans, och andra bakåtsträvares [;)], råd till att börja med. Tänkte slänga in en beställning under nästa vecka, ska bli mycket spännande det här.
|
| 23 May 2008, 15:14 |
|
 |
|
Custom Sam
|
pepe wrote: Men är det verkligen så många som jackar sin gitarr fram och tillbaka mellan normal och vibrato kanalen för att få vitt skilda ljudupplevelser ur en stock Fender?
Från början (1978-82 ungefär) hade jag en kanalbytarswitch i pedalbordet, för att byta mellan Normal/vibrato-kanalen. Då var stärkaren helt standard. Då går det att få i stort sett helt rent ljud i Normalkanalen, medan det på ungefär samma ljudvolym är hyfsat med dist i Vibratokanalen. Detta eftersom det är olika antal gainsteg i de två kanalerna, samt att man kan dra ut Mastervolymen för ytterligare dist på vibratokanalen. Både vibratot och Mastervolymswitchen käkar volym. Dvs det blir som att använda en distpedal, fast i stället växlade jag mellan kanalerna. Med ett chorus på den rena kanalen (Normal) gjorde det inte så mycket att det inte fanns någon reverb på den kanalen heller. Så, det är användbart att växla mellan kanalerna i en standard Fenderstärk.[:)] Jag kunde ju inte hålla mig ifrån att röra runt i stärkaren, så redan 1983 satte jag in ett extra rör före första steget i Vibratokanalen. Sedan dröjde det till sommaren 2006 innan jag gjorde något mer... Kan säga att jag tror att det är den bästa varianten du nämner i ett av dina inlägg, att ta normalkanalen som distkanal så att säga. Att jag har gjort som jag har gjort beror till stor del på att jag redan satt in ett extrarör på Vibratokanalen. Detta kan dock ganska enkelt styras om till Normalkanalen... Det finns en fördel med att använda Vibratokanalen som distkanal, det blir ett steg till med reverbrecoverysteget (eller vad man nu ska kalla det). Med min modd har jag upp till fem steg i rad, vilket innebär att det lätt kan bli "Santana" över det hela. Eller ngt Metalband... Det kan man nog iofs råda bot på genom att styra över Normalkanalen till reverben åxå kanske? Optokopplare ä bra grejer.[8D] /Lennart http://www.specter.se
|
| 23 May 2008, 16:54 |
|
 |
|
pepe
|
Många tycker man ska respektera LEO så... Jag kommer nog att låta vibratokanalen vara stock eftersom den passar stratan så otroligt bra, men tänkte däremot försöka anpassa normalkanalen lite mer för en Les Paul med humbucker mickar. Har ju nämnt innan att stratans midboost med 25dB extra gain kan ge en grynig och härligt dynamisk distortion i denna stärk och mina simuleringar visar att denna ökning nästan är identiskt med vad som tappas i EQ:ns midregister. Kommer då inte en variabel midpot på 50Kohm kunna ge en Les Paul lite gryn och bett? Har även sett att vissa Fender stärkare har en mid boost switch där de använder en extra kondensator på 2.2nF som sedan kan switchas in parallellt med den befintliga.
Är också lite nyfiken på vissa delar av Dumble ODS i en BlackFace? Tänker främst på att katod bypass kondensatorn är sänkt till 5uF på andra preampsteget och att en grid stopper resistor på 220k har valts. Här finns även någon extra lokal feedback loop monterad bestående av 22M+0.05uF. Och till slut bör nämnas att även här finns en mid boost switch som ser ut att kunna ge en ganska platt EQ. Skulle inte detta kunna bli en bättre anpassad Les Paul kanal?
Ursäkta mitt tjatande [;)].
|
| 10 Jun 2008, 00:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|