View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:28

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Kan jag bypassa tonstacken? 
Author Message

Post Kan jag bypassa tonstacken?
Köpte en Siemens ELA 2525 av en Plankare för ett tag sedan. http://www.koehler.teamk2.de/eladyn/high/diciol.pdf

Några saker skulle jag behöva kloka huvudenhjälp till:

1) Jag vill köra stärkaren som ett slutsteg tillsammans med min ADA MP1 preamp.

Var ska jag koppla in mig på schemat? Ska jag bara bypassa tonstacken vid C9 och återansluta vid C11? Eller in direkt vid C11?

2) Stärkaren är god för 50 watt, med den låter mindre än ex min 30 watts Marshall (som iofs är ren Class A). Ska det vara så eller ska jag börja leta fel. Har bytt rören som fräscha.

3) Det finns tre ECC83:or. Kan man använda de som extra gainstage. För och emot.

4) Det finns knepiga in- och utgångar. Bland annat mini Tuchel-kontakter till mikrofon-ingångarna. Var hittar man sådana idag?

P.

PS. Lyckades koppla om lindningarna på OT så att den passar för strax under 4 ohm från tidigare 200 ohm.

28 Apr 2008, 22:33
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:

Köpte en Siemens ELA 2525 av en Plankare för ett tag sedan. http://www.koehler.teamk2.de/eladyn/high/diciol.pdf

Var ska jag koppla in mig på schemat? Ska jag bara bypassa tonstacken vid C9 och återansluta vid C11? Eller in direkt vid C11?

2) Stärkaren är god för 50 watt, med den låter mindre än ex min 30 watts Marshall (som iofs är ren Class A). Ska det vara så eller ska jag börja leta fel. Har bytt rören som fräscha.

3) Det finns tre ECC83:or. Kan man använda de som extra gainstage. För och emot.

4) Det finns knepiga in- och utgångar. Bland annat mini Tuchel-kontakter till mikrofon-ingångarna. Var hittar man sådana idag?

P.

PS. Lyckades koppla om lindningarna på OT så att den passar för strax under 4 ohm från tidigare 200 ohm.

1) Det beror på vad du har för utsignal från ADA:n. Men för att köra som ett rent slutsteg är nog C11 en bra utgångspunkt. Använd förslagsvis ett brytande jack som lyfter anslutningen mellan C11 och RÖ4I när någon extern ljudkälla ansluts, ersätt R25 med en 1M pot och eventuellt en kondensator mellan jackets heta terminal och RÖ4I:s grind.

2) Klass A behöver inte automatiskt låta högre än klass A/B även genom samma högtalare (vad är det för Marshall som är klass A förresten, konverterad?) Svårt att säga vad som finns kvar av signalen efter försteget också när man jämför, vilka frekvenser som verkligen hörs osv. Nät- och utgångstrafo spelar roll (säkert att du har rätt impedans på trafot förresten?) Frågan är också hur mycket återkopplingen direkt från en egen tapp på utgångstrafot påverkar förstärkningen?

3) Två ECC83:or är så att säga redan upptagna. Jämfört med om du ansluter efter C11 förstärks ju signalen ett ECC83-steg extra om du använder rundfunkingången.

Har du en preamp som ADA finns egentligen ingen direkt anledning att förstärka fler gånger. Ju mer man förstärker desto mer komprimerar man och modulerar signalen, något ADA:an antagligen redan gör. Ibland är effekterna av ett extra stegs förstärkning någorlunda eftersträvansvärt som reverbmixsteget i en Fender Twin, jämför tex normalkalen i samma förstärkare även helt utan reverb i vibratokanalen. Jämför omvänt en Marshall Super Bass eller Super Lead (två "gainsteg") med en Marshall Master Lead (motsvarande tre gångers förstärkning) och båda med en ren ton dvs Master Lead med mastervolymen på "10".....

4) Pröva att kontakta Mouser: http://www.mouser.com/contact/

28 Apr 2008, 23:37
Profile ICQ WWW

Det finns visserligen en 5V lastutgång enl schemat, men hur har du burit dig åt?
b

29 Apr 2008, 08:33
Profile

200 ohm får man genom att koppla 4 likadana lindningar i serie.
Kopplar man dessa paralellt får man 4 ohm.
Det går också att koppla serie/paralell så man får 16 ohm.

/Roger

29 Apr 2008, 10:28
Profile ICQ WWW

200 ohm får man genom att koppla 4 likadana lindningar i serie.
Kopplar man dessa paralellt får man 4 ohm.
Det går också att koppla serie/paralell så man får 16 ohm.

/Roger

enligt bifogat schema finns inga 4 lindningar vad jag kan se... är det ett annat schema/OT ni tittar på?

b

29 Apr 2008, 11:48
Profile

Nu förstår jag inte. Om man har 200 ohm när man seriekopplar 4 st likadana lindningar borde man väl ha 50 ohm per styck? Och då får man väl 50/4= 12,5 ohm när man parallellkopplar?

29 Apr 2008, 13:07
Profile ICQ YIM WWW

Toburn wrote:

Nu förstår jag inte. Om man har 200 ohm när man seriekopplar 4 st likadana lindningar borde man väl ha 50 ohm per styck? Och då får man väl 50/4= 12,5 ohm när man parallellkopplar?

Nej, det är lindningsförhållandet, induktansen av antalet varv som räknas. Ohmtalet är egentligen något man mest använder för att uppskatta lindningstalet....

29 Apr 2008, 13:44
Profile ICQ WWW

Åhå! Men hur ska man räkna då? Eller mäta?

29 Apr 2008, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Detta är inte motstånd. Trafos har sin egen logik, fick jag lära mig på Planket, när jag ställde samma fråga som du gör nu.

Jag tror (någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar) matten är följande:

<b>x upphöjt till y = 200 </b>

där <b>x</b> är ohmtal per lindning och <b>y</b> är antalet (likadana) lindingar.

I det här fallet blir det strax under fyra ohm.

Mäter man trafon (som för övrigt är kolosal) får man samma värde.

P.

29 Apr 2008, 14:35
Profile WWW

Quote:

Det finns visserligen en 5V lastutgång enl schemat, men hur har du burit dig åt?
b

Det framgår inte av schemat men efter lite efterforskningar på <s>www.tubeclassics.de</s> http://www.schmidt-sarra.de/TC/Klangfil ... /Power.htm framgår det att trafona som sitter i dessa har flera seriekpplade lindningar. Det går alltså att koppla om dem till det mera vanliga impedansen 4 ohm. Frågan är bara om hur det blir med effekttåligheten. Tål trafon mindre effekt nu när jag kopplat lindinngarna parallellt...?

P.

29 Apr 2008, 14:39
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:

P.

1) Det beror på vad du har för utsignal från ADA:n. Men för att köra som ett rent slutsteg är nog C11 en bra utgångspunkt. Använd förslagsvis ett brytande jack som lyfter anslutningen mellan C11 och RÖ4I när någon extern ljudkälla ansluts, ersätt R25 med en 1M pot och eventuellt en kondensator mellan jackets heta terminal och RÖ4I:s grind.

2) Klass A behöver inte automatiskt låta högre än klass A/B även genom samma högtalare (vad är det för Marshall som är klass A förresten, konverterad?) Svårt att säga vad som finns kvar av signalen efter försteget också när man jämför, vilka frekvenser som verkligen hörs osv. Nät- och utgångstrafo spelar roll (säkert att du har rätt impedans på trafot förresten?) Frågan är också hur mycket återkopplingen direkt från en egen tapp på utgångstrafot påverkar förstärkningen?

3) Två ECC83:or är så att säga redan upptagna. Jämfört med om du ansluter efter C11 förstärks ju signalen ett ECC83-steg extra om du använder rundfunkingången.

Har du en preamp som ADA finns egentligen ingen direkt anledning att förstärka fler gånger. Ju mer man förstärker desto mer komprimerar man och modulerar signalen, något ADA:an antagligen redan gör. Ibland är effekterna av ett extra stegs förstärkning någorlunda eftersträvansvärt som reverbmixsteget i en Fender Twin, jämför tex normalkalen i samma förstärkare även helt utan reverb i vibratokanalen. Jämför omvänt en Marshall Super Bass eller Super Lead (två "gainsteg") med en Marshall Master Lead (motsvarande tre gångers förstärkning) och båda med en ren ton dvs Master Lead med mastervolymen på "10".....

4) Pröva att kontakta Mouser: http://www.mouser.com/contact/

Tack för svaren. Min tanke är nog att köra genom alla stegen från Rö3 med gå förbi tonstacken helt och hållet.

Marshall-förstärkaren är en Artist 4203, som är grymt högljudd. Min Traynor Mark 3 på 100 watt är inte i närheten av detta lilla monster till stärkare. Men det är en one-trick pony. Gain 9-9,5, volume 9-9,5, och 7-8 på Tone. Master på whatever dina Bellman Symfon klarar av. Sedan sjunger hon!

Kollar Mouser!

P.

29 Apr 2008, 14:47
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]