View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 04:06

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hjälp mig att hitta rör 
Author Message

Ja då var det dags för mig att byta lite rör i min Mesa Boogie Mark IV. Jag hade tänkt byta alla förstegsrör samt reverbrör (ifall det finns). Samt så hade jag tänkt byta två av de fyra slutstegsrören till EL34 som ska sitta i de yttre socklarna då i Class A. Men nu undrar jag vilka rör jag ska köpa och vart jag ska köpa dom.

Jag har hört mycket bra om JJ's EL34 rör, att de låter väldigt varmt och mjukt men ändå tajt. Stämmer det? Om det stämmer så är de definitivt de rören jag vill ha. Men är det riskfritt att sätta två JJ rör matchade i stärkaren och lira i både Simul-Class och Class A utan att nåt går sönder? Eller finns det nåt Mesa EL34 rör som låter lika bra eller bättre?

Angående förstegsrören så är jag också rätt vilsen, någon som vet vilka platser som påverkar respektive kanaler?

Kanal ett (RHY 1) den rena kanalen vill jag ha riktigt ren, förstärkaren är ju gjord så att man ska få ett skitigt distljud när man höjer gainen men jag vill helst ha det så rent som möjligt så länge som möjligt.

Kanal två (RHY 2) den vill jag ha lite ljusare, den känns ganska muddig ibland och är sjukt svår att ställa in och få att låta bra tillsammans med de andra två kanalerna.

Kanal tre (Lead) den vill jag ha ännu mörkare, väldigt soft och smooth (JJ?)

Ja ge mig gärna lite tips och guida mig. Hur ska jag göra tycker ni?

25 Apr 2008, 16:35
Profile ICQ WWW

Varför tänker du byta ALLA rören? Vet du att de är dåliga?

Förförstärkarrör kan ofta hålla många tusen timmar om det är vettig kvalité, även slutstegsrören, även om det oftas är de som ger upp först.

Jag har över 30 år gamla rör i min Fenderstärk, de har gått flera tusen timmar, men de låter utmärkt ändå...

Bias är ställd ganska kallt på Fenderstärkare i original, om jag inte minns fel är det likadant med de äldre Mesa-stärkarna?

Owe och andra xpterter kommer säkert snart med råd...[:)]

/Lennart

http://www.specter.se

25 Apr 2008, 17:27
Profile

Ja då var det dags för mig att byta lite rör i min Mesa Boogie Mark IV.
(...)
Angående förstegsrören så är jag också rätt vilsen, någon som vet vilka platser som påverkar respektive kanaler?

Kanal ett (RHY 1) den rena kanalen vill jag ha riktigt ren, förstärkaren är ju gjord så att man ska få ett skitigt distljud när man höjer gainen men jag vill helst ha det så rent som möjligt så länge som möjligt.

Kanal två (RHY 2) den vill jag ha lite ljusare, den känns ganska muddig ibland och är sjukt svår att ställa in och få att låta bra tillsammans med de andra två kanalerna.

Schema:
http://www.schematicheaven.com/boogieam ... e_mkiv.pdf

Rhy 1 och 2 formas av samma rör (V1). Så det rör du har där påvkerkar båda kanalerna på samma sätt. Om du vill ha renare ljud kan du prova att byta till ett rör med lägre gain där, t.ex 12AT7 (kommer dock även att ge lägre gain till Lead-kanalen).

Lead använder också V1, så den kommer också att påverkas. Själva dist-steget för Lead-kanalen är V3, så där har du möjlighet att påverka hur lead-ljudet ska låta.

Skillnaden mellan olika rör av samma typ (12AX7) är ganska subtil, så förvänta dig inga radikala förändringar om du t.ex byter mellan olika 12AX7-rör.

Som redan påpekats finns det förmodligen ingen anledning att byta förstegsrör, förutom för att experimentera med ljudet. Då är det i första hand V1 och V3 du ska labba med.

Jag föreslår att du går till någon webshop och köper ett par olika 12AX7 och kanske en 12AT7. Det kostar ju inte mer än några hundralappar. Sen kan du experimentera och se hur de låter i olika positioner. Testa att byta ut ett rör i taget och se hur (om) det påverkar ljudet.

Erik Runeson

25 Apr 2008, 18:11
Profile

Ja fan de rasslar lite nu alltså. Jag har köpt förstärkaren begagnad så rören kan gott och väl vara runt 10 år gamla.

Några förslag på slutstegsrör då?

25 Apr 2008, 18:43
Profile ICQ WWW

Mesa gör ju rör som är som hand i handske för dessa stärkare.
En mesastärkare bör väl ha mesarör eller??

Om du har haft rören i 10 år är det nog dags.
Ett tips är att om du inte är helt inne på det här med att byta rör bör du nog kosta på dej att ett proffs fixar skivan åt dej.

Fenderfreak

25 Apr 2008, 20:29
Profile ICQ YIM WWW

Daydreamer wrote:

Ett tips är att om du inte är helt inne på det här med att byta rör bör du nog kosta på dej att ett proffs fixar skivan åt dej.

Fenderfreak

http://www.myspace.com/gudarsskymning

25 Apr 2008, 20:34
Profile WWW

Daydreamer wrote:

Fenderfreak

Nej då denna Mesa är plug & play

Bara man har matchade rör som fungerar till den så är det bara sätta i dom. Det kan vem som helst göra.

Mesa har som knut säger aldrig gjort rör dock så testar de rör och sätter Mesa logo på dom :)

Man kan givetvis köra vilka rör som helst bara de är anpassade för denna stärkare och det är just det jag vill ha hjälp med, vart ska jag handla om jag inte köper Mesa testade rör (Mesa rör).

25 Apr 2008, 20:54
Profile ICQ WWW

Man kan givetvis köra vilka rör som helst bara de är anpassade för denna stärkare och det är just det jag vill ha hjälp med, vart ska jag handla om jag inte köper Mesa testade rör (Mesa rör).

Tubetown har egna "Tone Selection" rör som är tänkta att funka med t.ex Mesa.

http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... ction.html

Erik Runeson

26 Apr 2008, 09:30
Profile

d95err wrote:

Frisk wrote:

Tubetown har egna "Tone Selection" rör som är tänkta att funka med t.ex Mesa.

http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... ction.html

Erik Runeson

Okej fast de där säljs ju i fyra. Man kan ju bara ha två EL34 i denna stärkare.

26 Apr 2008, 11:20
Profile ICQ WWW

Jag har en del EL34 rör + en del andra rör.
http://tangotubes.com

Hälsningar Roland J

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.

26 Apr 2008, 13:02
Profile ICQ WWW

Det stämmer att Mesa går kallt som ett kylskåp.

Min MkIIb gick på ca 16W anodförlust per par...[B)], med Mesamärkta rör skall tilläggas, innan jag fixade biasjustering.

Att som Tube-Town säger att köra med mjuka eller hårda rör blir ju lite dyrt att experimentera med...[:o)]

Det bästa är att fixa biasjustering och kunna köra vilka rör som helst på ett optimalt sätt.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues

26 Apr 2008, 17:11
Profile YIM WWW

Alltså jag bryr mig inte om Biasjusteringar. Jag är nöjd med stärkaren som den låter. Den kan låta hur jäkla tajt och aggressivt som helst och hur smooth som helst i princip. Hurvida den är kall eller varm bryr jag mig inte i då jag är nöjd med hur den låter.

Jag vill bara hitta bra rör som jag kan köra i den. Jag vill ha två EL34 rör som sagt. Kör med 6L6 just nu. Men jag vill ha möjligheten att både ha EL34 och 6L6.

26 Apr 2008, 18:47
Profile ICQ WWW

d95err wrote:

Frisk wrote:

Ja då var det dags för mig att byta lite rör i min Mesa Boogie Mark IV.
(...)

Schema:
http://www.schematicheaven.com/boogieam ... e_mkiv.pdf

Rhy 1 och 2 formas av samma rör (V1). Så det rör du har där påvkerkar båda kanalerna på samma sätt. Om du vill ha renare ljud kan du prova att byta till ett rör med lägre gain där, t.ex 12AT7 (kommer dock även att ge lägre gain till Lead-kanalen).

Lead använder också V1, så den kommer också att påverkas. Själva dist-steget för Lead-kanalen är V3, så där har du möjlighet att påverka hur lead-ljudet ska låta.

<font color="blue">Skillnaden mellan olika rör av samma typ (12AX7) är ganska subtil, så förvänta dig inga radikala förändringar om du t.ex byter mellan olika 12AX7-rör.</font id="blue">

Som redan påpekats finns det förmodligen ingen anledning att byta förstegsrör, förutom för att experimentera med ljudet. Då är det i första hand V1 och V3 du ska labba med.

Jag föreslår att du går till någon webshop och köper ett par olika 12AX7 och kanske en 12AT7. Det kostar ju inte mer än några hundralappar. Sen kan du experimentera och se hur de låter i olika positioner. Testa att byta ut ett rör i taget och se hur (om) det påverkar ljudet.

Erik Runeson

Okej. Men kan jag bara ha den typen av förstegsrör eller kan jag köra med en annan typ?

26 Apr 2008, 21:35
Profile ICQ WWW

Okej. Men kan jag bara ha den typen av förstegsrör eller kan jag köra med en annan typ?

Som förstegsrör kan du använda (från mest till minst gain) 12AX7, 12AT7, 12AY7 och möjligen 12AU7. Finns säkert ännu fler rör som passar, men dessa är de vanligast förekommande förstegsrören. De har alltså samma koppling på pinnarna, så det är bara att plugga in och testa utan att behöva modda nånting.

V1 och V3 är nog intressantast att experimentera med eftersom det är där det mesta av ljudet i försteget formas. V5 kan också vara intressant; det är fasvändaren och påverkar ljudet i slutsteget, framför allt om du pressar stärkaren till slutstegsdist.

Erik Runeson

26 Apr 2008, 23:02
Profile

d95err wrote:

Frisk wrote:

Som förstegsrör kan du använda (från mest till minst gain) 12AX7, 12AT7, 12AY7 och möjligen 12AU7. Finns säkert ännu fler rör som passar, men dessa är de vanligast förekommande förstegsrören. De har alltså samma koppling på pinnarna, så det är bara att plugga in och testa utan att behöva modda nånting.

V1 och V3 är nog intressantast att experimentera med eftersom det är där det mesta av ljudet i försteget formas. V5 kan också vara intressant; det är fasvändaren och påverkar ljudet i slutsteget, framför allt om du pressar stärkaren till slutstegsdist.

Erik Runeson

Okej tackar för infon. Dock så har det börjat rassla lite på kanal två så jag misstänker att nåt förstegsrör är dåligt. Men jag kommer byta alla ändå, de kostar ju inte så mycket.

Jag läste på Eurotubes förut, så står det:

"Five JJ ECC83S's with one of them balanced for the phase inverter in V5"

Måste röret i V5 vara balanserat? Varför?

27 Apr 2008, 00:31
Profile ICQ WWW

Måste röret i V5 vara balanserat? Varför?

Nej absolut inte. I Hifi-sammanhang kan det möjligen vara en fördel, men för gitarrstärkare är det inte alls nödvändigt.

Erik Runeson

27 Apr 2008, 09:19
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]