View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 15:11

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Radiomottagning i stärkaren - huh? 
Author Message

Post Radiomottagning i stärkaren - huh?
En av mina stärkare har egenheten att den fångar upp radiosignaler väldigt lätt. Råkar förvisso ha replokal när Nackamasterna... men stärkaren är känslig i preampen, även när jag använder på andra ställen.

Hm, jag vet att det finns knep för att få bort detta, men minns inte hur. Någon?

Jag har skärmad kabel på ingång och andra känsliga ställen. Men lik förbannat blir det Svensktoppen när man ska lira råckänråll. Rätt oehaglig upplevelse faktiskt [B)]

/Gunnar

22 Apr 2008, 11:39
Profile

den plockar upp radio

22 Apr 2008, 14:36
Profile

Vi fick in John Polman en gång när vi repade... Men det va' en transistorstärkare. Vi bytte rum så va' problemet borta!

Hasse.

22 Apr 2008, 15:47
Profile

En av mina stärkare har egenheten att den fångar upp radiosignaler väldigt lätt. Råkar förvisso ha replokal när Nackamasterna... men stärkaren är känslig i preampen, även när jag använder på andra ställen.

Hm, jag vet att det finns knep för att få bort detta, men minns inte hur. Någon?

Jag har skärmad kabel på ingång och andra känsliga ställen. Men lik förbannat blir det Svensktoppen när man ska lira råckänråll. Rätt oehaglig upplevelse faktiskt [B)]

/Gunnar

Det borde väl gå att optimera med lite labbande med skärmgallermotstånd/grid stoppers? Vad är det för stärkare? High gain-typ som saknar eller hemmabygge? [8)] Saknar den får man väl labba fram ett värde som inte äter så mycket, om så önskas. Jag har dock fått bukt på radioproblem genom att endast korta motståndsbenen... så lite verkar det kunna handla om.

Edit: Kolla aiken!

22 Apr 2008, 15:57
Profile

lägg en liten spole (1mH) i serie med ingången och en LITEN (10-500pF) kondensator från spolens sida efter jacket-spole till jord.
Det rekomenderas i Jack Darrs böcker...

b

22 Apr 2008, 20:57
Profile

Jag hade en ColourSound Wah-Wah pedal som tog in P3 och en del andra skumma stationer.

En jag känner hade också en Music Man stärkare på 80-talet (under kalla kriget!) som tog in rysk radiotrafik, vilket väckte muntra tillrop när det hände. Vi skojade om att Sibirien väntade, om det visade sig att det var rysk militär radiotrafik.

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

22 Apr 2008, 22:07
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Jag hade en ColourSound Wah-Wah pedal som tog in P3 och en del andra skumma stationer.

En jag känner hade också en Music Man stärkare på 80-talet (under kalla kriget!) som tog in rysk radiotrafik, vilket väckte muntra tillrop när det hände. Vi skojade om att Sibirien väntade, om det visade sig att det var rysk militär radiotrafik.

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

Music Man verkar ha en fabläss för statlig radio: Jag brukade få in P2 i min, kör och kammarmusik är väl annars inte vad man förknippar med Music Man[?] Ferritkärna/drossel på ingången som nämnts tidigare är nog rätt väg att gå, eller skärma alla väggar i repan aluminiumfolie[;)], fräckt visuellt om inte annat, även om det inte hjälper.

Quote:
Men lik förbannat blir det Svensktoppen när man ska lira råckänråll. Rätt oehaglig upplevelse faktiskt

/Gunnar

Ta det som ett omen: Vid <i>någon"] ålder är det nog dags att sluta rocka och övergå till medelålders mainstream som Svensktoppen, kanske är allt ett tecken på att det är dags nu[?]

22 Apr 2008, 23:07
Profile ICQ WWW

Ta det som ett omen: Vid <i>någon"] ålder är det nog dags att sluta rocka och övergå till medelålders mainstream som Svensktoppen, kanske är allt ett tecken på att det är dags nu[?]

Sluta!? Jag som just har börjat bli varm i kläderna [}:)][8D]

Fast jag erkänner att jag fick lite gliringar när jag till slut skaffade mig en Tele...

Tack för tips och förslag. Jag har förresten ingen wha-wha. Passar inte för schlager. Men det här löser vi. Var hittar men ferritkärnor, Elfa?

/GUnnar

23 Apr 2008, 06:52
Profile

ferriter fås BILLIGAST (inte enklast) i skrotade datorer.... helst några år på nacken..

b

23 Apr 2008, 07:19
Profile

I förra replokalen fick jag in rysk radio på min Marshallcombo (transistor). Märkte det även när jag testade den hemma.

Micke

23 Apr 2008, 08:40
Profile ICQ WWW

ferriter fås BILLIGAST (inte enklast) i skrotade datorer.... helst några år på nacken..

b

Vilken bra idé, tack! Hela källaren på jobbet är fullt av gamla datorer.

Hm, då gäller det bara att identifiera den lille rackaren då. Det är en sådan där liten svart pluttesak eller hur?

Googlade på hur en Ferrit ser ut och då kom den här kompisen upp [:0] Kan bli svårt få in den i preampen, blir nog ett jäkla ylande [:)]

Image

23 Apr 2008, 08:42
Profile

Öhhh... Varför inte försöka rätta till orsaken till problemet istället för att göra något åt dess verkan?

Vad är det för förstärkare? Har den gallermotstånd på första förstärkarstegets rör (ingångssteget)? Vilket värde har dessa/detta motstånd? En av dessa motstånds största uppgifter är att fungera som lågpassfilter som filtrerar bort höga frekvenser såsom radiosignaler.

Tråddragningen kan spöka. Har du försökt åtgärda den?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

23 Apr 2008, 09:07
Profile

Öhhh... Varför inte försöka rätta till orsaken till problemet istället för att göra något åt dess verkan?

Vad är det för förstärkare? Har den gallermotstånd på första förstärkarstegets rör (ingångssteget)? Vilket värde har dessa/detta motstånd? En av dessa motstånds största uppgifter är att fungera som lågpassfilter som filtrerar bort höga frekvenser såsom radiosignaler.

Tråddragningen kan spöka. Har du försökt åtgärda den?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Du - det är som vanligt teststäkaren Vraket.

Egenheten med radiomottagning har uppstått de gånger jag har haft den kopplad med tre gainsteg i preampen. Dvs. såväl när den haft ett Trainwreck Express-försteg som nu när försteget är snarare AA1164. Däremot med två gainsteg har detta inte varit något problem (dvs. när försteget varit som normalkanalen i en AB763-krets).

Ja, jag har en 33k in på första rör, sitter direkt på sockeln.

Kabeldragningen kan spela roll här.
Jag har förvisso skärmat från input till V1A. Jag har också skärmat från volympot till V1B.
Men det sitter inget gallermostånd på V1B, har sett det ibland, kan det vara en idé (typ 1-10k)?
Det är möjligen lite långa tåtar från tonstackskomponenterna till potarna.

/Gunnar

23 Apr 2008, 09:27
Profile

Izzy wrote:
/Gunnar

Gissar att du har en hårt driven "antijordloopstopologi" inkl isolerade ingångsjack i din stärkare? Jättebra mot brum men inte särskilt effektivt mot RFI i kombination med många gainsteg.
Tipset du letar efter då är kanske att sätta en kondensator (t ex 10 nF) mellan ingångsjackets jord direkt till chassit (kortast möjliga väg).
Rf som ev rider in via kabelskärmen shuntas då bort till chassijord istället för att ledas in i förstärkarkretsen.

23 Apr 2008, 22:36
Profile ICQ WWW

Gissar att du har en hårt driven "antijordloopstopologi" inkl isolerade ingångsjack i din stärkare? Jättebra mot brum men inte särskilt effektivt mot RFI i kombination med många gainsteg.

Japp. Det är min melodi. Tyvärr sjunger även Lotta Engbergs å BWO-mupparna på dessa våglängder...

Just det. En liten konding mot jord, det var nog den varianten jag for efter från början.

Hm, nu har jag flera bra varianter att testa. Tack!

/Gunnar

23 Apr 2008, 23:01
Profile

Jag får in konversationen mellan trafikflygplanen och flygledaren på ett flygtorn på min Colorsond wah pedal.

Man kan ju undra om dom hör mig?[:D]

23 Apr 2008, 23:21
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]