View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 08:05

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Sprakar i Traynor 
Author Message

Post Sprakar i Traynor
Köpte häromdagen en defekt Traynor YRM-1SC410 av en bojare. Kraftigt moddad med transistor-tremolo. Orginal tremolorör 12ax7 används istället till en andra kanal som kopplas in via fotomkopplare. Tonstacken bypassas helt och den nya kanalen har egen tonstack. Oklart vilken typ.

Jag har tagit bort det ditkopplade tremolot. Nu har jag två pottar ledigt och funderar på att ersätta tremolot med en fx-loop istället.

Nåväl, jag har två problem. V1 har 230 volt på anoden istället för de 130 som det står på schemat. Varför? I övrigt stämmer spänningsnivåerna ganska bra.

Det andra problemet är att när jag slår lite hårdare på strängarna sprakar det till rätt rejält. Ibland t o m försvinner ljudet. Har bytt till fräscha slutrör. Att något skulle vara fel på dessa har jag uteslutit. Av datumen på kondingarna, orange drops, att döma är modden gjord för inte mer än fem år sedan.

Det enda som möjligen kan vara av äldre datum är multisektionskannorna. Kan dessa ladda ur vid transienter på ingången? Eller är det något jordfel?

Hoppas ödmjukast om hjälp!

P.

17 Apr 2008, 20:25
Profile WWW

Det andra problemet är att när jag slår lite hårdare på strängarna sprakar det till rätt rejält. Ibland t o m försvinner ljudet.

Det enda som möjligen kan vara av äldre datum är multisektionskannorna. Kan dessa ladda ur vid transienter på ingången? Eller är det något jordfel?

Utan att möjlighet att lyssna eller att jag gjort någon närmare analys - det du beskriver låter som en eller flera dåliga elektrolytkondingar, alltså de som filtrerar B+. Möjligen glapp kring ngn sådan elektrolyt. Hur gamla är de? Kanske dags att byta dem i vilket fall?
/Gunnar

18 Apr 2008, 13:32
Profile

The_marquee_moon wrote:
Det andra problemet är att när jag slår lite hårdare på strängarna sprakar det till rätt rejält. Ibland t o m försvinner ljudet.

Utan att möjlighet att lyssna eller att jag gjort någon närmare analys - det du beskriver låter som en eller flera dåliga elektrolytkondingar, alltså de som filtrerar B+. Möjligen glapp kring ngn sådan elektrolyt. Hur gamla är de? Kanske dags att byta dem i vilket fall?
/Gunnar

Gunnar,

Elektrolyterna är flersektionskannor Made in Germany. Står inte någon datumkod på dessa. Övriga elyter är Rifa PEG124 longlife-kondingar som borde vara fräscha.

Vet inte om kannorna är original. Tittade ner i min Traynor Mark3 och där satt ett par monster till axiell Mallory-kondingar. Inga kannor. Men YRM-1 är nog av senare datum och kanske använde de sig av sådana då.

Svårt att hitta kannor på hemmaplan dock. Tips?

P.

18 Apr 2008, 15:48
Profile WWW

Vet inte riktigt hur dessa lyter ser ut!? Har inte haft näsan i någon Traynor mer än hastigt. Är det med stor mutter som man skruvar fast hela lyten med? Elfa har några av dessa tyska mojänger, typ art nr 67-651-68. Fischer & Tausche och Rifa.

Banzai har annars ett rätt schysst utbud av olika kannor.
http://www.banzaieffects.com/Can-Capacitors-JJ-F-T-LCR-c-419.html

Och Weber har ett lite olika mulitlyter:
https://taweber.powweb.com/store/capord.htm

Men det finns ju fler här på Planket som typ bott i Traynor-stärkare. Vi får väl se om någon dyker upp i tråden.

Exakt vad som händer ner det sprakar och fräser om dåliga filterelektrolyter vet jag inte. Men jag vet att de låter förfärligt. Jättejobbigt mitt under ett gig...

/Gunnar

18 Apr 2008, 16:14
Profile

Vet inte riktigt hur dessa lyter ser ut!? Har inte haft näsan i någon Traynor mer än hastigt. Är det med stor mutter som man skruvar fast hela lyten med? Elfa har några av dessa tyska mojänger, typ art nr 67-651-68. Fischer & Tausche och Rifa.

Banzai har annars ett rätt schysst utbud av olika kannor.
http://www.banzaieffects.com/Can-Capacitors-JJ-F-T-LCR-c-419.html

Och Weber har ett lite olika mulitlyter:
https://taweber.powweb.com/store/capord.htm

Men det finns ju fler här på Planket som typ bott i Traynor-stärkare. Vi får väl se om någon dyker upp i tråden.

Exakt vad som händer ner det sprakar och fräser om dåliga filterelektrolyter vet jag inte. Men jag vet att de låter förfärligt. Jättejobbigt mitt under ett gig...

/Gunnar

Ska försöka ta lite bilder på lyterna.

Tack för tipset om Weber-kondingar. Billiga.

P.

22 Apr 2008, 11:02
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]