View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:10

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Fender Bassman, ohm-frågor 
Author Message

Jag la ut samma fråga på Diskant men ingen har vågat svara än. Så fick jag tips om det här forumet så jag provar min lycka här också.

Jag har sökt men inte hittat något svar som riktigt ger svar på frågan.

Jag har köpt en Bassman 135 topp från 1981 och ska nu shoppa mig en låda till denna. De flesta lådor jag hittar kör 8 Ohm. På baksidan på stärkaren så finns det två uttag för högtalare och det står:

Speaker >> Ext. Speaker
Minimum Loads
4 OHMS 4 OHMS
135 WATTS RMS

Nu har jag hittat en del inlägg på olika forum om vad man kan koppla in och inte men jag blir inte klok på det hela.

- En del säger att det är inga problem att koppla in en 8 ohms låda i stärkaren eftersom det står minimum load 4 ohm.
- Andra säger att det är tvärtom och att stärkaren kommer brinna upp om man kopplar in låda med högre ohm.
- Andra trådar säger att man kan koppla in två 8 ohms lådor i varsitt uttag och det blir då 4 ohm totalt.
- Några säger att man ska stoppa 4 ohms låda i vänstra uttaget (speaker) och 8 ohms låda i det högra (ext speaker). Andra säger att ext uttaget är ett brytjack som slår av speaker-uttaget.

Så här fortsätter med argument åt olika håll. Att få tag på en 4 ohms låda verkar svårt och jag är inte riktigt sugen på att köpa en ny låda och behöva modda den det första jag gör.

Någon som kan reda ut vad som VERKLIGEN gäller? Jag har inga större förhoppningar men jag måste iallafall fråga.

15 Apr 2008, 22:13
Profile ICQ YIM WWW

Bassman 135 och övriga förstärkare i samma serie, är lite speciella i det här fallet.
För Bassman 135 gäller följande:
Högtalare kopplad till vanliga "Speaker output" enbart, bör vara på 4 Ohm.
Om man kopplar in två högtalare, i varsitt uttag, så bör de vara på 4 ohm vardera.

Det verkar lite knasigt kanske, men det är just det här som är annorlunda mot de flesta förstärkare. När man kopplar in högtalare i båda uttagen, så blir de nämligen seriekopplade och samtigt omkopplade till en 8-ohms utgång från utgångstransformatorn.
Om man kopplar enbart till extra-uttaget, (vilket man absolut inte ska göra på äldre Fender-förstärkare!), så bör högtalaren vara på 8 Ohm, vilket alltså förefaller vara lösningen för dig. [:)]

Det här tycker jag är väldigt bra gjort av Fender, men tyvärr verkar det som att de glömde bort att tala om hur det funkar, åtminstone på förstärkarna. Möjligen finns något skrivet om det i användarmanualerna?
Av upplysningarna på förstärkarna så är det nog omöjligt att förstå att det funkar som det gör.

I vissa förstärkare från den här perioden så är det tvärtom, att normalimpedansen är 8 Ohm och med en extrahögtalare parallellkopplas de till 4 Ohm. Därmed 4 Ohm på extrautgången ensam.
Det här handlar alltså om 70- resp. 135-wattarna i slutet av 70-talet och en bit in på 80-talet.

/Sixten

15 Apr 2008, 23:27
Profile WWW

cub wrote:

Jag la ut samma fråga på Diskant men ingen har vågat svara än. Så fick jag tips om det här forumet så jag provar min lycka här också.

Jag har sökt men inte hittat något svar som riktigt ger svar på frågan.

Jag har köpt en Bassman 135 topp från 1981 och ska nu shoppa mig en låda till denna. De flesta lådor jag hittar kör 8 Ohm. På baksidan på stärkaren så finns det två uttag för högtalare och det står:

Speaker >> Ext. Speaker
Minimum Loads
4 OHMS 4 OHMS
135 WATTS RMS

Nu har jag hittat en del inlägg på olika forum om vad man kan koppla in och inte men jag blir inte klok på det hela.

- En del säger att det är inga problem att koppla in en 8 ohms låda i stärkaren eftersom det står minimum load 4 ohm.
- Andra säger att det är tvärtom och att stärkaren kommer brinna upp om man kopplar in låda med högre ohm.
- Andra trådar säger att man kan koppla in två 8 ohms lådor i varsitt uttag och det blir då 4 ohm totalt.
- Några säger att man ska stoppa 4 ohms låda i vänstra uttaget (speaker) och 8 ohms låda i det högra (ext speaker). Andra säger att ext uttaget är ett brytjack som slår av speaker-uttaget.

Så här fortsätter med argument åt olika håll. Att få tag på en 4 ohms låda verkar svårt och jag är inte riktigt sugen på att köpa en ny låda och behöva modda den det första jag gör.

Någon som kan reda ut vad som VERKLIGEN gäller? Jag har inga större förhoppningar men jag måste iallafall fråga.

Följande gäller endast för 135 watts versionerna av Bassman, Twin och Showman (även Quad och Super Six): Om du sätter åttaohmslådan direkt i "ext. speaker" jacket <i>utan något anslutet "] till "speaker"-jacket får du en åtta ohms utgång!

Förutsättningarna är: Utan något anslutet till "speaker"-jacket är detta kortslutet.

Med högtalare ansluten bara till "speaker"-jacket är detta anslutet till en fyraohms utgång (grön-gul ledare på trafot.)

Ext. jacket är kopplat till en åttaohmstapp (grön): När man ansluter något till "ext. speaker-jacket" bryts anslutningen till fyraohmstappen automatiskt och "speaker"-jacket blir istället kopplat så att båda jacken är i serie. Tanken är ursprungligen att man med en fyraomslåda i varje jack skulle få åtta ohm totalt.

Med andra ord så switchas impedansen från fyra ohm med en högtalare ansluten (speaker), till åtta ohm med något anslutet i ext. speaker-jacket. Eftersom "Speaker"-jacket jordas via ett brytande jack om inget är anslutet till detta blir "ext. speaker"-jackets negativa sida jordad via "speaker"-jacket eftersom de är kopplade i serie, samtidigt som den positiva terminalen på "ext speaker" alltid är kopplad till åttaohmstappen.

Känner man sig säker på förstärkarens skick och att den kan förväntas vara någorlunda orginal är det antagligen bara att köra. Annars kan det vara värt att titta lite närmare på hur det är kopplat i just din förstärkare så att man vet helt säkert.

Förstärkaren klarar åtta ohm även i fyraohmsutgången, inget lär brinna upp på grund av detta....

15 Apr 2008, 23:59
Profile ICQ WWW

Sixten- Du hann visst före mig här[:)] I vilket fall: Det stämmer ju som du säger, även sjuttiowattarna switchar på det här viset och vissa av 135/70 wattarna, som Vibrasonic och 75 switchar omvänt Bassman 135, från åtta till fyra ohm när en andra högtalare ansluts.

16 Apr 2008, 00:06
Profile ICQ WWW

Kanon! Två snabba och utförliga svar direkt! Nu ska jag bara läsa dem några gånger så jag förstår allt som står där..[:D]

16 Apr 2008, 11:26
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]