View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 09:49

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Modda volym och gain? 
Author Message

Post Modda volym och gain?
Hej!

Spelar på en liten Mesa-kombo (F-30). Jag tycker den låter kanon, men den har som alla förstärkare jag testat i stort sett hela volymomfånget mellan kl 9 och 11 på volymratten. Ungefär samma gäller gain på distkanalen - mellan 8 och 11 finns all dist jag behöver.

Irriterar mig att behöva justera som med en mikrometerskruv på rattarna. Kan man inte modda detta, så reglagen blir mer "linjära" (utan att stärkarens sound ändras)? Och är det i så fall nån som vet vem som gör sånt härnere i Skåne?

Mats

25 Mar 2008, 20:28
Profile

Det låter ju som att de använt samma fulknep som på en del av Fenders senare stärkare, nämligen att köra linjär potar för volym- och gainkontrollerna. I så fall bör det gå att få bättre respons genom att byta till logaritmiska. Utan kopplingsschema till går det dock inte att säga om det verkligen är linjära potar som är problemet.

Kanske är det så enkelt att den helt enkelt har väsentligt mycket högre effekt än du behöver.

Erik Runeson

25 Mar 2008, 23:07
Profile

Ja, du har säkert helt rätt i att potarna ska vara logaritmiska och inte linjära för att ljudstyrkans förändring ska uppfattas linjär. Jag är inte särskilt hemma i ljudelektronik...

Du har också rätt i att den <i>kan "] ge betydligt mer effekt än jag behöver, men den låter bra även på de nivåer jag använder. Det är bara att det blir svårt att få rätt volym, när en halv millimeter ökar ljudet så dramatiskt. Efter kl 12 händer sen inte så mycket mer med ljudstyrkan.

Mats

25 Mar 2008, 23:20
Profile

Ja, du har säkert helt rätt i att potarna ska vara logaritmiska och inte linjära för att ljudstyrkans förändring ska uppfattas linjär. Jag är inte särskilt hemma i ljudelektronik...

Du har också rätt i att den <i>kan "] ge betydligt mer effekt än jag behöver, men den låter bra även på de nivåer jag använder. Det är bara att det blir svårt att få rätt volym, när en halv millimeter ökar ljudet så dramatiskt. Efter kl 12 händer sen inte så mycket mer med ljudstyrkan.

Mats

Hej Mats !

Well, nu har din stärkare logaritmiska pottar, så det är inte där problemet ligger.

Utan om jag förstår din beskrivning rätt, så låter det mer som värdet på pottarna är för stora, rätt vanligt på gain kanaler att man kommer bara till ett visst ganinmässigt o så händer det inte så mycker än att det blir grötikt om man vrider mer.
Om du är nöjd med gain mänd vid Ca Kl 12, så kan en havering (eller mindre)poten vara ett enkelt sätt att få bukt med detta.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

26 Mar 2008, 14:12
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]