View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:20

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Trasig nättrafo? 
Author Message

Finns det nåt bra sätt att kolla om nättrafon har gett upp?

Förstärkaren blåser säkringen efter några sekunder efter man har slagit på den i standby. Har kollat efter brända/mätt komponenter odyl, men kan inte se några tecken på att nåt är trasigt.

Säkringen går även då jag inte har några rör i förstärkaren.

Jag har kört förstärkaren i 220V läget eftersom glöden har varit lite låg i 240V läget(finns inget 230V läge :(
Kan detta vara en orsak till trafo haveri?

Edit: Förstärkaren i fråga är en Ceriatone Marshall 2204 klon.
Layout:http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JCM800_2204Ceriatone.jpg
Schema: http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/marshall/2204_MasterVol_50W(Revised).gif

16 Mar 2008, 18:25
Profile ICQ WWW

att inte folk lär sig att tala om vad för märke o modell dem har problem med ???????
lite svårt att hjälpa annars....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image

16 Mar 2008, 18:27
Profile WWW

skulle chansa på några kondingar vad är det för märke på filterkondingarna? dem stora

men ...........

prova att löda bort ot (utgångstransfon) O PROVA SLÅ IGÅNG DEN löd bort den vid ht säkringen!! kan var kortis i utgångstransfon....
sen är det bara att testa längre o längre bort till slut kan du nog isolera vad problemet ligger......
obs sätt den på 240 volt läge innan du börjar o utan rör i den hela tiden

det finns andra knep .... men dem tar vi senare

du har def kortis nånstans.....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image

16 Mar 2008, 19:44
Profile WWW

Filterkondingarna är av märket F&T.
Jag provade löda bort OT:en vid säkringen men säkringen går i alla fall. (dvs. "mains" säkringen).

Vad göra? [:(]

17 Mar 2008, 09:05
Profile ICQ WWW

Hm, sånt har man varit om en del... Mkt talar dock för att du har läckande filterkonding eller liknande, i B+-kretsen. Försök isolera problemet ytterligare. Fortsätt utan rör.

Lossa filamentet och mät så att du absolut inte har kortis i denna krets. Låt den hänga lös. Får du rätt spänning på trafon (6-7V)?

Lossa bias-kretsen från diodbryggan (220k-motståndet) och mät den så att det inte finns kortis där. Låt hänga lös.

Lossa tåten från diodbryggan till första filterkonding. Håller Mains-säkringen? Mät och kolla att du har friska 325-0-325 på trafon.

Sätt tillbaka tåten till första filter-konding men tag bort 500mA-säkringen! Om Mains-säkringen ändå går misstänker man området mellan diodbrygga över första filterkonding och stand by-brytaren.
Om säkringen istället håller kan man - om mätning inte visar något - koppla in B+-kretsen bit för bit - säkringen - konding för konding.

Jag skulle också gå ned i värde på Mains-säkring för att inte skada trafon. Utan rör i bör en 500mA räcka som Mains, men kör inte mer än 1A (jag har 1A i mina motsvarande stärkare även MED rör i!).

Och du - för din säkerhet borde det finnas blödningsmotstånd på första och andra filterkonding så att B+-kretsen laddas ur när stärkaren slås av. Inget roligt att pilla på kondingar som är upladdade [xx(]

Några förslag i alla fall.

/Gunnar

17 Mar 2008, 11:01
Profile

Man tackar & bockar för förslagen hitills!

Hitills har jag testat följande:

1. Lödde bort OT:en vid säkringen
2. Lödde lös ledaren från diobryggan till 1:a filterkondingen
3. Tog bort HT säkringen.

I alla fallen så löste mains säkringen..

Måste köpa feler säkringar och sen ska jag testa vidare enligt Gunnars "check-lista"!

17 Mar 2008, 15:28
Profile ICQ WWW

Man tackar & bockar för förslagen hitills!

Hitills har jag testat följande:

1. Lödde bort OT:en vid säkringen
2. Lödde lös ledaren från diobryggan till 1:a filterkondingen
3. Tog bort HT säkringen.

I alla fallen så löste mains säkringen..

Måste köpa feler säkringar och sen ska jag testa vidare enligt Gunnars "check-lista"!

Okej. Då har du isolerat felet en hel del. I och med att du har tagit bort tåten till första filterkonding är även stadnby, OT och HT-säkringen borta från kretsen, liksom resten av B+-filtreringen.

Det ser ngt mörkt ut för den trafon, men löd bort alla sekundärer (HV-lindningen och filament) från trafon och se om du får spänning på sekundärsidan. Om säkringen går lik förbannat är nog trafon ytterligare en i raden av stekta asiater...

Är det så måste du kolla varför innan ny trafo dras igång. Man misstänker första filterkonding som ligger före HT-säkringen (ingen bra lösning).

Om du tvingas byta trafo, passa på att installera avsäkring på båda sekundärerna (direkt på HV-lindningen, 2 st/500mA och på filamentet 5A). Åsså kan du ju kolla på en trafo som även har 230V-primär. Jag tror att TAD:s P5 ev. passar fysiskt i denna stärkare (man får kolla monteringsmåtten). Den har 220-230-240V primär (väldigt fiffigt) samt valbar HV 330-0-330 eller 350-0-350 om du vill ha riktig fjong i slutsteget [8D][}:)]

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_46&products_id=107

/Gunnar med några brända PT i bagaget...[V]

17 Mar 2008, 16:14
Profile

Tack för svaren!

Jag snackade med Nik på ceriatone och han skulle skicka en ny PT till mig på garanti. Hyvens kille!

När jag liks ska greja med förstärkaren så tänkte jag ev. labba lite med filtreringen. Är det nån som har testat minska filtreringen i en 2204? Erfarenheter? Jag skulle gärna vilja ha en lite "mjukare" ton med lite mindre attack.

Några förslag på lämplilga värden?

Är också lite sugen på att testa montera en switch så jag kan växla mellan 2204 & 1987 försteg.

En variant för detta:
http://www.thinlizzy.de/Bilder/sbspecial.jpg

Har nån måhända en bättre/alternativ lösning på ett liknande arrangemang?

Slutligen, hur tror ni post-PI master skulle funka i det här sammanhanget? Tänkte det skulle vara bra med en post-master när jag kör den i 1987 läget med pre-PI mastern på max.

Tacksam för svar/tips!

/stefan

25 Apr 2008, 02:17
Profile ICQ WWW

Det finns förstås massor att pilla på i den där.

Gillar du grundljudet? Då ska du nog fara fram försiktigt.

Att sänka filteringen kan ge lite lite mjukare respons. Men du kan också drabbas av oönskade fenomen som t.ex. ghost notes. Särskilt känsligt i stärkare med fler gainsteg än i t.ex. en 1987.

Frågan är om upplevelsen av alltför hård attack sitter i filtreringen. Det kan också handla om headroom, om du lyckas få slutsteget att vika sig lite eller inte. En massa saker avgör om ljudet blir "hårt" eller inte. Högtalarna inte minst!??

Två saker du kan dock testa:

1) Main filter är (väl) nu en parallellkopplad dubbelkanna på totalt 100uF (50+50). Du kan pröva att dela på den och sätta ett 5w/10 ohm-mostånd mellan de båda +-anslutningarna på lyten. På så sätt har du fortfarande mkt bra filtrering (minst lika bra som med 50+50), men feelingen i slutsteget blir som med endast en 50uF för det är det som slutrör och OT "ser". Givetvis kan du först testa att bara köra singel 50uF där. Du kan gå ned till 32uF i försteg och fasvändare, men som sagt, det kan också få oönskade effekter.

2) Labba lite med spänningarna i försteget. Genom att öka värdet på spänningssänkarmotståndet efter choken får du lite lägre spänning i fasvändare och preamp. Det är väl 10k nu? Pröva med 18k eller 22k och lyssna hur det påverkar ton, feeling, kompression, dist.

Till att börja med...

/Gunnar

25 Apr 2008, 13:37
Profile

1)
Hmm, kanske man skulle ta lite lugnt med att labba med filtreringen.
Men du har rätt, det sitter en 50+50uf i parallell som mains-filter.

Om jag skulle vilja testa att köra bara 50uf mains så menar du alltså att jag tar bort parallell-kopplingen och sätter ett 10ohms/5W motstånd på den sida som inte används(motstånd mellan +- terminal)? Eller förstår jag saken fel[:I]

2)
Jag satte in ett extra mostånd för totalt 18.2k som spänningssänkarmotstånd. Det blev mer i min smak + att spänningarna blev lite snällare ( hade över 300V på ena anoden V2 )

Kollade förresten på ett 2204-schema från -78 och där verkar det sitta 2st 10k motstånd i serie.

25 Apr 2008, 16:01
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]