Tudor wrote:
Man tackar & bockar för förslagen hitills!
Hitills har jag testat följande:
1. Lödde bort OT:en vid säkringen
2. Lödde lös ledaren från diobryggan till 1:a filterkondingen
3. Tog bort HT säkringen.
I alla fallen så löste mains säkringen..
Måste köpa feler säkringar och sen ska jag testa vidare enligt Gunnars "check-lista"!
Okej. Då har du isolerat felet en hel del. I och med att du har tagit bort tåten till första filterkonding är även stadnby, OT och HT-säkringen borta från kretsen, liksom resten av B+-filtreringen.
Det ser ngt mörkt ut för den trafon, men löd bort alla sekundärer (HV-lindningen och filament) från trafon och se om du får spänning på sekundärsidan. Om säkringen går lik förbannat är nog trafon ytterligare en i raden av stekta asiater...
Är det så måste du kolla varför innan ny trafo dras igång. Man misstänker första filterkonding som ligger före HT-säkringen (ingen bra lösning).
Om du tvingas byta trafo, passa på att installera avsäkring på båda sekundärerna (direkt på HV-lindningen, 2 st/500mA och på filamentet 5A). Åsså kan du ju kolla på en trafo som även har 230V-primär. Jag tror att TAD:s P5 ev. passar fysiskt i denna stärkare (man får kolla monteringsmåtten). Den har 220-230-240V primär (väldigt fiffigt) samt valbar HV 330-0-330 eller 350-0-350 om du vill ha riktig fjong i slutsteget [8D][}:)]
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_46&products_id=107/Gunnar med några brända PT i bagaget...[V]