jag har en 4x12 med rcf element. med min nya stärkare, en jcm 800, distar trattarna som fan, nu är jag av den typen att jag inte gillar högtalardist så därför vill jag veta varför det blir såhär...
trattarna är på 30w st alltså 120w sammanlagt, och min topp är på 50w så det borde ju inte bero på att trattarna inte klarar kraften från min topp, eller?
de distade inte (vad jag kan komma ihåg) med min förra stärkare...
detta hade inte varit några större problem om det inte var för att de distar även vid rena ljudinställningar...
så varför distar de jävlarna?
80's tone *blizzz*
08 Mar 2008, 15:31
K-G
Ohmantalet är rätt?
Har varit med om det en gång och då var högtalarna lödade så att de gav 16 ohm och stärkaren ville ha 8 Ohm...efter en omlödning rättades "distbekymmret" till sej
enligt schemat jag fick så ska det vara 8 ohm... och det är samma som är valt på stärkaren...
80's tone *blizzz*
08 Mar 2008, 15:51
Sustain
Jag undrar hur Du kan avgöra att det är högtalarna och inte förstärkaren som distar? Det senare är mycket mera troligt tror jag, såvida inte talspolarna har pajat.
Orsaken kan däremot ha med lådan att göra, särskilt om den inte har den totala impedans som Du tror. Du bör nog kolla upp det. Har Du, eller någon i din närhet, ett instrument för att mäta resistans?
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum