View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 05:56

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Brumproblem 
Author Message

Jag har precis provat mitt första "från-scratch-bygge", en Princeton: http://www.schematicheaven.com/fenderamps/princeton_5e2_schem.pdf (nyss omnämnt i självsvängningstråden)

Efter att tjutproblemet är borta har jag nu ett något för påträngande 50Hz brum. Har också kollat trådarna här och hittar inte riktigt svar på mina funderingar.

Slutröret är gammalt och slitet och behövs bytas. Kan jag förvänta mej något minskat brum i och med det?

Stjärnjord nämns i någon tråd och det har jag defitivt inte tillämpat. Tillhör det avdelningen "Generallösningar för brumproblem 1:A" eller är det mer av finlir-karaktär?

Jag har också läst om att glödmatningen kan vara upphov till brum och att trådarna därför ska tvinnas. Ska man tvinna hla vägen från trafon eller räcker det med den bit som är i närheten av "signalbärande komponenter". D.v.s. i itt fall går 6,3v från trafo först till slutröret. Slutröret sitter precis vid änden på kopplingsplattan och på den sträckan är inte sladden i närheten av någon signal. Mellan slutröret och förstegsröret går sladden prallellt med kopplingplattan och korsar här och var trådar till bl.a. förstegsröret. Räcker det att tvinna sista biten?

Ingångsjacket, högtalarjacket, volympot och tonpot är jordade enbart genom chassit. Om jag ska tillämpa stjärnjord så måste väl dessa isoleras, eller? Om jag inte tillämpar stjärnjord i övrigt är det bättre eller sämre att dra en separat jord någonstans för dessa? (I så fall vart kan man ju undra för det blir ju bara någon annanstans i chassit...)

Amatörmässiga frågor från en som ändå är stolt över sitt första bygge.

/Nik

05 Mar 2008, 11:54
Profile ICQ WWW

Niklas- Glödtrådarna skall tvinnas hårt hela vägen, skilj glödtrådarna fysiskt så mycket som det är möjligt från signalbärare, absolut nödvändiga korsningar skall vara så nära 90 grader som möjligt. Glöm inte att ge glöden jordreferens (2x100ohm) om inte glödlindningen på ditt nättrafo har centertapp. <i>edit:"] Förutsätter att du har kopplat som ett tvinnat par (3.15-0-3.15 volt) och inte ena sidan via jord (6.3 till 0 volt) enligt orginalschemat.

Följer du orginallayout:en till 5E2 kan man vinna på att ge de första två elektrolyterna (slutsteget) i nätdelen (8mfd) en gemensam jordpunkt så nära nätdelens jord som möjligt. Som det är orginal delar den första elektrolytkondensatorn efter drosseln jordpunkt med försteget. Mindre bra eftersom slutsteget drar mest ström med krypsatrömmar som följd.

Appropå brumproblemet är det också en stor sannolikhet att det du hör är rippel efter likriktningen. I push-pull kopplade steg släcks en stor del av det här brummet av fasskillnaden mellan slutstegets två sidor. I SE-steg ("single ended") kommer jämförelsevis mer sådant att höras.

Om du inte redan gjort det, öka värdet på kondensatorn direkt efter likriktarröret så försvinner en hel del brum. Dessutom gör det att förstärkaren spelar bättre när man maxar volymen.

I 5E2/5F2 sitter drosseln i serie mellan två åtta mdf kondensatorer om man följer schemat. Det ger samlat lite mer till slutsteget än en ensam 8 eller 16 till utgångstrafot men inte tillräckligt. Lägg till en 22mfd/450 volt paralellt över schemats första åtta mfd. Eller byt åttorna på båda sidor om drosseln på schemat till 5E2 till 22mfd (22 mfd-drossel-2x8 mfd för att återanvända de som redan finns.) Kör du med 5Y3GT är rekommenderade gränsen för vad likriktarröret klarar med normal kapacitiv ingång 32 mfd.

05 Mar 2008, 12:28
Profile ICQ WWW

Utöver Peters förslag är det aldrig fel att vara noga med jordningen.

Star ground eller stjärnjord är <u>ett</u> sätt att få det tyst och fint. Men man kan mkt väl tillämpa jordbuss och varianter med flera "stjärnor". Ibland får man testa att flytta jordpunkter för at få det optimalt. Generellt anses väl jordning genom chassit som den sämsta, eller mest problematiska, lösningen.

Det finns mycket bra läsning om detta. Har man väl satt sig in i ämnet har man nytta av det i allt framtida byggande. Nu är din krets inte särksilt komplex så det är nog lätt att justera upp jordningen även om du inte tillämpat stjärnjord från början.
http://www.aikenamps.com/StarGround.html
http://www.paulrubyamps.com/info.html#StarGround

Även Kevin O'Connor diskuterar detta utförligt och har bra förslag på lösningarna och förbättringar i sina böcker, såväl TUT1 som TUT3. Owe säljer böckerna.
http://www.amphealer.se/oconnor.htm

/Gunnar

05 Mar 2008, 13:35
Profile

Tack för (så gott som) begripliga svar! Skönt att veta att det finns saker att göra för att förbättra i alla fall. Då ör det bara att värma kolven igen...

/Nik

05 Mar 2008, 14:23
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:

Glöm inte att ge glöden jordreferens (2x100ohm)

Där tappade jag fotfästet... Hur koppla?

Quote:

Förutsätter att du har kopplat som ett tvinnat par (3.15-0-3.15 volt) och inte ena sidan via jord (6.3 till 0 volt) enligt orginalschemat.

Har kopplat som originalschema. (Har inte hittat någon anna lämplig lindning på trafon.) Hur påverkar det förslaget ovan?

/Nik

05 Mar 2008, 14:28
Profile ICQ WWW

På orginaslschemat (layout:en) är pinne två på slutstegssockeln och pinne nio på förstegssockeln jordade tillsammans med ena sidan av glödspänningslindningen och ena anslutningen till indikatorlampan. Detta innebär att jordplanet är en av glödspänningens ledare (0 volt) med en ensam ledare i andra riktningen (6.3 volt.)

Dels ger detta lätt inducerad spänning/50hZbrum i annat jordanslutet, dels kan man av uppenbara orsaker inte balansera störfältet från den ensamma ledaren genom att tvinna.

Istället kopplar men ett tvinnat par med ledare mellan trafo, lampa och de båda rörsocklarna. Den ena ledaren går som tidigare mellan de här komponenterna, den andra ersätter anslutningen till jord på varje komponent och direktförbinder dessa utan jordkontakt.

För att det tvinnade paret nu skall få en gemensam referens så att det verkligen blir någorlunda 3.15-0-3.15 måste vi skapa nollplanet (två gånger 3.15 volt har vi redan.) Detta kallas artificiell jord och består av två 100 ohms motstånd (0.5 watt), ett motstånd skall gå från varje 3.15-voltslinga till jord.

Ett sätt att montera 100ohmsmotstånden är att utnyttja pinne ett på slutstegssockeln och sätta motstånden mellan respektive pinnar två och sju till pinne ett som jordas.

Vill man exerimentera lite kan man sätta motståndens gemensamma ända på pinne åtta. Eftersom pinne åtta är katodens pinne har man för en 5E2 runt en minus 20 volt där vilket ytterligare flyttar glöden från jordplanet (0 volt.) Har sett den sistnämnda lösningen förespråkas men viktigast är i vilket fall balansen mellan glödspänningskomponenterna, välj det som ger minst brum...

05 Mar 2008, 16:23
Profile ICQ WWW

Okido!
Då är det bara att leta upp andra änden på 6,3voltslindningen då. Jag använder ett gammalt radiochassi och trafon satt på plats precis som rörsocklar. Men någonstans måste den ju finnas... Börjar med att tvinna och balansera mot jord så får jag se vad det gör först. Tack!

/Nik

05 Mar 2008, 17:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]