View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 10:14

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Självsvängning?? 
Author Message

Jag har precis provat mitt första "från-scratch-bygge", en Princeton: http://www.schematicheaven.com/fenderamps/princeton_5e2_schem.pdf

Som väntat var den inte felfri. Den låter helt klart, men hur den låter hinner jag inte riktigt få grepp om innan den börjar tjuta. En högfekvent, stark ton som jag misstänker är någon form av självsvängning. Något tips om vart jag ska börja felsöka?

Först upptäckte jag tjutet utan gitarr inkopplad, och då bara när jag drog ner volymen till 0. Men med gitarr inkopplad kom det med volym uppvriden.

Min egna osäkerhetstankar i bygget rent allmänt går till:
- Utgångstrafon som är från en gammal radio. Den har 6 tappar och alla 6 var inkopplade när den tjänstgjorde i radion.
- Slutröret (och likriktarröret) som också kommer från radion.
- Kondingarna i tonstacken. Jag tycker jag har bra koll på micro, nano och piko förutom när det gäller kondingar där det aldrig står som det borde (enligt mej...). Jag kan ha fel värden helt enkelt.

Själv kopplar jag inte felet till slutrör och utgångstrafo i första hand, men jag har inga vidare erfarenheter på området så det kan vara fel.

/Niklas

02 Mar 2008, 20:08
Profile ICQ WWW

Prova att byta plats på två av utgångstrafots ledare, förslagsvis den som går till rörets pinne åtta och den som går till B+...

02 Mar 2008, 21:44
Profile ICQ WWW

Tack, woodstock! Det hjälpte.

Och med tjutet borta så kan jag konstatera att den funkar enligt förväntan. Förmodligen skulle den må bra av färska rör men förövrigt ok så när som på ett 50 Hz-brum.

Brumproblem har säkert dryftats här tidigare så jag får väl plöja igenom dom gamla posterna först.

/Nik

05 Mar 2008, 09:51
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]