View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 08:14

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Tonstack och brusproblem 
Author Message

Post Tonstack och brusproblem
Utrustade en av mina förstärkare för en tid sedan med en tonstack. Hipp hej och Felix Navidad.

Väl medveten om att riskerna struntade jag i att jorda skärmen. Varför? Jo, för jag visste inte hur - när skall skärmen jordas bara i ena änden och i vilken ände i så fall och när skall båda ändorna jordas och vart.

Nu skulle jag behöva förstärkaren och jag kör den vanligen med allting på fullt.
Gissa om det brusar och för ett himmelens oljud!
Va?
Ja sa: GISSA OM DET BRUS.....

Först bytte jag rör och uttag, skruvade loss lysrör från taket och annat. Nu rotade jag med en pinne inne i apparaten och när man knäpper med pinnen på tonstackens kablar så dunkar det ordentligt i högtalaren.

Så nu får jag väl lov att dra tonstackskablaget på nytt och på rätt sätt denna gång. Men frågan kvarstår - hur i helskotta skall jag koppla skärmen? Finns det några regler eller skall jag tillämpa "chaotic grounding" d.v.s. att jag jordar lite det ena och lite det andra, lite här och där utan att ha en aning om vad man sysslar med?

02 Mar 2008, 19:10
Profile

surra alla tonstackskablar till ett paket (ungifär som man gör med glöden... dock inte lika nogrant det brukar hjälpa

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image

02 Mar 2008, 20:46
Profile WWW

Om du jordar den ändan av skärmen som är närmast jord brukar det bli bra, och så mycket gemensam jordpunkt som möjligt. Dvs Star grounding så gott det går.

Du ska aldrig inne i stärkaren jorda båda ändarna av skärmen.

Använd inte heller skärmen för att leda någon signal till jord, även om det kan vara bekvämt ibland, utan dra separata trådar för de signalerna.

Isolera gärna både in och utgångar från chassit.

Har gjort på detta sättet, och får en femstegs Hi-Gain-förförstärkare i stort sett helt brusfri.

Ett par artiklar i ämnet som jag fick när jag själv ställde samma fråga (Tror det var Gammelnalle som var vänlig den gången)
http://www.geofex.com/Article_Folders/l ... e_amps.htm

http://www.aikenamps.com/StarGround.html

Genom att plocka lite här och där från dessa fick jag till en "röd tråd" att tänka efter, som funkade.

/Lennart

http://www.specter.se

03 Mar 2008, 10:39
Profile

Tonstacken är ju designad för att ge ett diskantövertag vilket automatiskt kan upplevas som brus vid samma volym. Rören har du ju testat fattar jag, men hur är det med anod- och delningsmotstånd? Och dunkandet när du knackar med en pinne kan ju komma från en mikrofonisk avkopplingskondensator också?

Appropå kondensator: Minska antennverkan från kabelhärvan istället och sätt avkopplingskondensatorerna direkt på potentiometrarna. Principen är ungefär densamma som att man sätter gallermotstånd som de typiska 68k mixmotstånden efter ingången direkt på rörsockeln.

En skärmad kabel jordas som du säger i bara ena ändan där du har ett bra jordplan, vanligen i jordbussen kring potentiometerhusen.

03 Mar 2008, 10:43
Profile ICQ WWW

Om du jordar den ändan av skärmen som är närmast jord brukar det bli bra, och så mycket gemensam jordpunkt som möjligt. Dvs Star grounding så gott det går.

Du ska aldrig inne i stärkaren jorda båda ändarna av skärmen.

Tack Lennart. Det är alltså en enkel Baxandall som jag knådae ihop. Själva baxen sitter på ett litet kort i botten på chassit och därifrån går ledningarna till kontrollerna.

Jag testar nu då med att koppla ihop skärmen på alla kablarna först till en och samma punkt på t.ex. ena potten och därefter jordar jag hela klumpen.

woodstock wrote:

Appropå kondensator: Minska antennverkan från kabelhärvan istället och sätt avkopplingskondensatorerna direkt på potentiometrarna. Principen är ungefär densamma som att man sätter gallermotstånd som de typiska 68k mixmotstånden efter ingången direkt på rörsockeln.

Då måste jag ställa följande pinsamma fråga: vad är en avkopplingskondensator?

03 Mar 2008, 11:54
Profile

Ocku wrote:
vad är en avkopplingskondensator?

http://en.wikipedia.org/wiki/Decoupling_capacitor

03 Mar 2008, 13:33
Profile ICQ WWW

Ytterligare en sån där trivial fundering: Alla passiva tonstackar stjäl ju en del gain. Så förmodligen måste du dra på lite mer än du gjorde utan tonstack, och då blir det ju automatiskt mer brus.

Erik Runeson

04 Mar 2008, 09:46
Profile

Menar ni att skärmning och tråddragning har betydelse på hur mycket det <u>brusar</u>? Att det påverkar hur mycket det <u>brummar</u> är jag alltför väl medveten om... men bruset...?

En skärmad tråd, eller två tvinnade trådar, är ju i sig en kondensator som kan ha tillräckligt stor kapacitans för att ta bort brus. Skärmning och tråddragning kan ha betydelse på hur mycket från annanstans kommande störningar som tas emot. Men att skärmning och tråddragning <u>i sig</u> påverkar bruset, får ni gärna utveckla hur ni menar.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

04 Mar 2008, 14:39
Profile

Menar ni att skärmning och tråddragning har betydelse på hur mycket det <u>brusar</u>? Att det påverkar hur mycket det <u>brummar</u> är jag alltför väl medveten om... men bruset...?

Kanske Erik har rätt då att jag reagerat på bruset i.o.m. att tonstacken stjäl gain. Men jag körde den ofta på fullt även innan jag satte dit tonstacken. Kanske minnet bedrar, kanske den brusade lika mycket förr även om jag inte tycker det.

04 Mar 2008, 19:57
Profile

Jag menade absolut inte att döda tråden [:I]... Eftersom flera har svarat, är jag snarare väldigt intresserad av hur/vad ni menar [:p].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Mar 2008, 10:15
Profile

Jasså! Lyckades jag döda tråden ändå? [V]

Jag TYCKER verkligen att det vore kul att höra ert resonemang över hur tråddragning och skärmning påverkar mängden brusssssssssss.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Mar 2008, 13:54
Profile

Tror inte du dödade tråden. Jag har eventuellt upptäckt en sak som kanske har med bruset att skaffa.

Alla uttag i hela replokalen kommer från ett enda ställe. Omedelbart när jag t.ex. knäpper på min dator (köp inte HP, köp inte HP) så störs hela PA:t. "Pa-ta-ta-ta-ta", säger det.

Omedelbart när jag pluggar in någon adapter var som helst i replokalen så knäpper det i alla förstärkare.

Om jag kopplar en pedal till ovannämda brusande förstärkare ökar bruset mycket.
Men det kan inte bara bero på nätströmmen. Bruset i ovannämnda förstärkare ökar markant när jag kopplar in vilken pedal som helst <u>även</u> om pedalen drivs med batteri och inte med adapter.

07 Mar 2008, 15:20
Profile

Jasså! Lyckades jag döda tråden ändå? [V]

Jag TYCKER verkligen att det vore kul att höra ert resonemang över hur tråddragning och skärmning påverkar mängden brusssssssssss.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Ja, men, när en sådan auktoritet så klart antyder att det faktiskt inte är brus man tar bort, utan brum, så vågar ju inte vi vanliga dödliga säga något...[;)][:)]

Det är väl delvis en definitionsfråga, vilket som är brum och vilket som är brus, en variant kan vara att kalla det för icke önskvärt ljud?

Själv hade jag en blandning av brum, brus och jagvetinteallt i min stärkare innan jag sanerade den (se ovan), det gick knappt fram någon gitarrsignal. Radiostörningar borde kunna ge upphov till "brusighet", fastän det inte har genererats av kretsen.

Med de åtgärder jag nämnde fick jag bort nästan allt, det finns en del som kommer via brightkondingarna som sitter i "Marshallkretsen". Det är väldigt tydligt, eftersom jag kan slå på/ av de kondingarna. Pshhh/tyst. Optokopplare, javisst.

Nu ser jag att Ocku (som av ngn anledning inte gillar HP? Jag har sålt hundratals HP, nästan aldrig fel på) hittat en underlighet i sin uppsättning. Kan det vara så att han har någon jordloop? Brukar dock brumma då, inte brusa...[;)] Eller?

/Lennart

07 Mar 2008, 18:24
Profile

Brus är som Lennart nämner mycket en definitionsfråga, och att kablage i sig inte genererar så värst mycket egenbrus oavsett läge är väl förhoppningsvis egentligen ganska uppenbart. Att skärmning och tråddragning skulle generera brus i sig har väl heller inte påståtts av någon här direkt[?] Därför finns kanske inte så mycket att utveckla med utgångspunkt från det som redan sagts appropå att döda trådar.

För de förutsättningar som Sven Johan nämner i sitt inlägg är väl precis vad som i någon mån redan berörts här som jag uppfattat det, att skärmning och tråddragning har betydelse för störningskänslighet, eller i allmänna ordalag "brus". Och inte att detta genererar brus i sig.

Dessutom: Om något av kondensatorverkan kan koppla bort just "brus" så måste det också kunna ske en överföring åt andra hållet under rätt (läs: <i>fel"]) förutsättningar, en kondensator kan ju per definition leda i två riktningar... Så visst har kabeldragning och skärmning en relevans.

Sven-Johan wrote:

En skärmad tråd, eller två tvinnade trådar, är ju i sig en kondensator som kan ha tillräckligt stor kapacitans för att ta bort brus. Skärmning och tråddragning kan ha betydelse på hur mycket från annanstans kommande störningar som tas emot. Men att skärmning och tråddragning <u>i sig</u> påverkar bruset, får ni gärna utveckla hur ni menar.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Och Sven Johan: Jag fattar precis vad du menar för brus när du skriver brusssssssss, vill gärna kontra med att skärmning och kabeldragning är viktigt för iiiiiiiiiinducerad hf[:)]

Ocku: Eftersom pedalen genererar mer brus (brussssss?) både med och utan nätdelsadapter är det antingen en usel kabel (HP?[;)]) eller så liksom seriekopplas pedalens eget brus med bruset i förstärkaren och nästan "<i>vilken pedal som helst"]" som du skriver har brus.

Ser förresten en avknopp på den här tråden i min kristallkula: Vad är definitionen på brus, typ av osv...

08 Mar 2008, 01:06
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
[Ser förresten en avknopp på den här tråden i min kristallkula: Vad är definitionen på brus, typ av osv...

I min Madamp har jag ett<i> brummmmmm"] eller kanske ett <i>surrrrrrrrrr"].
Mähanda är det både <i>brummmm"] och <i>surrrrrrrrrrrr"] [xx(]

08 Mar 2008, 11:03
Profile ICQ WWW

Ocku: Eftersom pedalen genererar mer brus (brussssss?) både med och utan nätdelsadapter är det antingen en usel kabel (HP?[;)]) eller så liksom seriekopplas pedalens eget brus med bruset i förstärkaren och nästan "<i>vilken pedal som helst"]" som du skriver har brus.

Det är alltså brus som ärt största problemet här. Brum har jag nog också, men det är inte ett lika stort problem.

Igår märkte jag att min OctaBass orsakade mera brus än min delay. Jag skall löda ihop lite nya kablar och se om bruset minskar.

10 Mar 2008, 10:59
Profile

Det känns som att ni inte håller med mig eller att ni tycker att jag gnäller eller något sådant. Tråkigt i så fall. Det var absolut inte mitt syfte [V].

Med risk för att "förvärra" saken, känner jag också att jag vill förklara mig [:I].

Trådens grundfrågeställning intresserar mig och jag ville gärna vara med i diskussionen, men jag personligen tyckte att det var svårt att tycka något eller att komma med några kommentarer eftersom jag inte förstod. I huvudsak var det <u>förstå</u> jag ville göra, men jag kanske trampade i klaveret... [:I][:o)]

Jag tycker att det är lite oklart om det är brus eller brum det handlar om.

För mig finns inga tveksamheter vad som är vad. Jag tycker heller inte att de båda benämningarna är speciellt diskutabla eller att man kan använda den ena benämningen för det andra oljudet. Brus är brus och brum är brum, som jag ser det.

På engelska kallas brus ofta för noise. Noice betyder mycket mer än bara sådant brus som vi talar om i förstärkare. Noice betyder ju bl.a. oljud. Så är det, som jag ser det, <u>inte</u> med det svenska ordet brus (i våra sammanhang). I min bok går det absolut inte att säga att brus är ett allmänt ord för oönskade oljud i förstärkare.

Brus låter ungefär: "SSSSSSSSSS" eller "FFFFFFFFFF". Att man säger att en älv, å eller fors brusar känns för mig ganska rätt.

Brum låter ungefär som ett tonande "MMMMMMMMMM", en ton med låg frekvens. I våra sammanhang är brum oftast en ton på 50 eller 100 Hz (det är en ton ungefär mitt emellan G och G#).

Om det är "radiostörningar", alltså saker som kommer utifrån och plockas upp av att något inne i stärkaren fungerar som en antenn, så kan de kanske låta som brus eller som brum, men jag tycker att det oftast hörs klar skillnad mellan det och sådant brus och brum som genereras i stärkaren själv. Om jag pratar om detta, vill jag nog gärna påpeka att det är utifrån kommande störningar det handlar om, så att det inte förväxlas med brus eller brum som genereras i stärkaren eller i eller på grund av saker som den är direkt hopkopplad med.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Mar 2008, 11:18
Profile

Marcus! Står trådens grundfråga fast, eller är den utagerad?

Jag tycker att det bl.a. skulle vara intressant att veta vilken stärkare det handlar om, samt om det är brus eller brum du undrar över [:I].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Mar 2008, 11:20
Profile

Marcus! Står trådens grundfråga fast, eller är den utagerad?

Du syftar på frågan hur man skall jorda skärmen? Lennart och woodstock svarade. Men du får gärna komma med synpunkter.
Quote:

Jag tycker att det bl.a. skulle vara intressant att veta vilken stärkare det handlar om, samt om det är brus eller brum du undrar över [:I].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Det är en London Power Studio och det är i första hand brus som är ett problem.

Men jag har inte helt klart för mig vilka störningar har med min moddade tonstack att göra, vilka beror på att all el i hela replokalen kommer från ett och samma ställe, samt vad beror eventuellt på kablar och pedaler.

Det är en salig röra för tillfället.

10 Mar 2008, 12:23
Profile

Ocku wrote:
Du syftar på frågan hur man skall jorda skärmen? Lennart och woodstock svarade. Men du får gärna komma med synpunkter.

Sven-Johan wrote:

Det känns som att ni inte håller med mig eller att ni tycker att jag gnäller eller något sådant. Tråkigt i så fall. Det var absolut inte mitt syfte .

Med risk för att "förvärra" saken, känner jag också att jag vill förklara mig .

Trådens grundfrågeställning intresserar mig och jag ville gärna vara med i diskussionen, men jag personligen tyckte att det var svårt att tycka något eller att komma med några kommentarer eftersom jag inte förstod. I huvudsak var det förstå jag ville göra, men jag kanske trampade i klaveret...

Jag tycker att det är lite oklart om det är brus eller brum det handlar om.

Inom kommunikationsvetenskapen är <i>brus "] en allmän benämning på något som stör överföringen av ett budskap mellan sändare och mottagare.

För att i någon mån eliminera alla tänkbara kommunikativa bruskällor uppfattade jag det inledande inlägget mer som två paralella frågeställningar, en mer odefinierad om brus och en mer direkt om att jorda skärmen. Vad jag förstår var detta vad Ocku avsåg.

Fast min kommentar att minska antennverkan från kabelhärvan handlade inte så mycket om brus. Snarare att på ett mer subtilt sätt kommentera det som <i>jag"] ser som ett allmänt sett dåligt råd, tipset om att surra alla kablar till ett slarvigt paket. I min bok inte har inte detta så mycket med brus att göra, snarare ett mått på att man har för mycket ledningstråd framför tonstacken....

zven wrote:
surra alla tonstackskablar till ett paket (ungifär som man gör med glöden... dock inte lika nogrant det brukar hjälpa

Zvenamps Hobby rörförstärkartekniker

Jag förstår nog inte riktigt vad som är det kommunikativa hindret här för att föra ursprungsfrågan/frågorna vidare, kanske är Ocku:s problembeskrivning diffus, eller något annat som verkar motsägelsefullt[?] Get down to business![:)]

11 Mar 2008, 00:22
Profile ICQ WWW

Kanske det vore läge att lägga en FAQ eller så, om brum vs. brus.
Det är ju verkligen helt olika saker.
Jag har sett många trådar med förvirrade och motsägelsefulla tips och råd som beror på att man inte håller isär begreppen.
Att skärma kalblar påverkar ju inte bruset ett enda dugg, t.ex.
Att metallfilmsmotstånd i st.f. kolmassa inte påverkar brummet.
Det är väl lättare att avhjälpa brus än brum, men också nödvändigt att inse att det i princip går att få en krets brummmmmfri, men aldrig aldrig helt brusssssschfri!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

11 Mar 2008, 09:04
Profile ICQ WWW

Kanske det vore läge att lägga en FAQ eller så, om brum vs. brus.
Det är ju verkligen helt olika saker.
Jag har sett många trådar med förvirrade och motsägelsefulla tips och råd som beror på att man inte håller isär begreppen.
Att skärma kalblar påverkar ju inte bruset ett enda dugg, t.ex.
Att metallfilmsmotstånd i st.f. kolmassa inte påverkar brummet.
Det är väl lättare att avhjälpa brus än brum, men också nödvändigt att inse att det i princip går att få en krets brummmmmfri, men aldrig aldrig helt brusssssschfri!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

Ja, en FAQ är rent allmänt läge för här på Bojen, dels detta kring brum / brus, och dels kring biasinställning. Vi kanske ska dra igång stora FAQ-tråden? "The Bojen Tubipedia".

Så, då kom det in ett till inlägg, bara två idag med detta, dystert...

Men det är klart, har man inget att skriva om så... [:I]

/Lennart

11 Mar 2008, 17:36
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]