Sven-Johan wrote:
Om vi bara pratar om slutsteget så har Vibro Champ bara ett 6V6-rör med gallerförspänning genom katodmotstånd (cathode bias). En entakts klass-A-förstärkare alltså.Super Champ har två mottaktkopplade 6V6:or med fast gallerförspänning (bias).
Jodå, jag är väl medveten om skillnaderna mellan nämnda stärkare och anar väl också att rör- kontra halvledarlikriktare inte är den stora ljud-åtskilljaren just dessa två emellan. Min fråga var nog illa formulerad. Så här då; kan man förmoda att Gibson GA5, enpetare klass A, hade låtat annorlunda än den gör nu om den i stället haft likriktarrör? Hade min Vibrochamp låtat annorlunda än den gör nu om den haft halvledarlikriktare?
Att jag blandade in SuperChamp var säkert irrellevant, men jag gjorde det eftersom jag haft en sån och undrade om det lite stiffa sterila svaret i just det ex:et <i>också "]kunde ha berott på avsaknaden av likriktarrör.
Quote:
Om rörlikriktare eller halvledarlikriktare i en entaktsförstärkare påverkar ljudet OM MAN JÄMFÖR VID SAMMA SPÄNNINGAR, vill jag personligen låta vara osagt.
Kan rörlikriktare åstadkomma "sag" i en enpetare? Om ej,
har det röret ändå också en ljudpåverkande funktion?
Quote:
Jag ställer mig dessutom lite tveksam till påståendet att spänningssvikten (the sag, saggandet) i en rörlikriktare i verkligheten inte påverkar B+ till slutröret vid olika belastning på annorlunda sätt än en halvledarlikriktare. Säg gärna emot!
Fattar ej. Bear with me!
hälsn
Lasse