EQ balansering av kanaler
Pular på med min Madamp och har nu kommit till att försöka få en diskant i ODkanalen som balanserar cleankanalens topp lite bättre.
I den rena kanalen hamnar "treble" ofta på kl 12 medan jag måste maxa OD-kanalen för att ha en motsvarande diskant.
Cleankanalen är orginal sånär som på en 68pF-konding över volymen. (samt kolmassa på V1b´s anod)
OD-kanalen är moddad på många sätt, men beträffande vad som kan påverka diskanten mycket så är:
- Kondingen över gainpoten är bytt till 100pF (var 1nF i orginal...) Måhända bör jag öka den lite!? Sitter så dj...a illa till bara, med Izzys såå fint dragna solidcorekablar...
- R22 hade en 250pF över sig (Izzymoddad [8D]) och jag har nu ökat den till 470pF (satte 220pF parallellt)
Jag TROR det blev rätt bra (har ett sjukt barn hemma som ligger och sover, så inga gigvolymstester utförda ännu...)
- V2b har en 500pF över anod/katod som givetvis bromsar topp i boostläget, men detta var ett mycket bra sätt att få OD-kanalen och dess boostläge att passa ihop bättre.
Den får sitta kvar [^]
- Gunnar tipsade mig om att ev öka R34 till 56k, men dit har jag inte kommit ännu. (Uppdatering: R34 är nu 56k vilket blev alldeles utmärkt [:)] )
Finns det något mer kan jag göra?