View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 12:39

Reply to topic  [ 5 posts ] 
B&O 608 som gitarrförstärkare? 
Author Message

Post B&O 608 som gitarrförstärkare?
Jag är på väg att köpa en sådan och funderar på om det kan vara bra till gitarr?

Och jag undrar också om nån av er har gjort några moddar på en sån för att passa bättre som gitarrförstärkare?

Distar den föresten när man höjer?

05 Mar 2026, 17:43
Profile

Post Re: B&O 608 som gitarrförstärkare?
Är inte hela preampen i den en massa transistorer? Bara slutsteget är rör? Att spela gitarr in i ett transistorsteg som inte är gjort för gitarr brukar ju låta ganska apa.

07 Mar 2026, 12:59
Profile

Ingen vidare respons på detta. Lite föör udda kanske.

Om någon är nyfiken så har jag haft möjlighet att testa den nu. Otroligt rent ljud om man kopplar in den i oförstärkt ingång ("bandspelare"), det går fan inte att styra över den, inte ens på maxvolym! Tog pedaler väldigt väldigt bra, eller på så sätt att den verkligen lät som den pedalen man kopplade in. Testade att koppla in den i mickingången också men då blev det sån där ruttet fuzzljud som inte går att använda.
Det står att det ska vara 15W men det låter som 3 typ, rörwatt då.

Frågan är vad jag ska erbjuda för den. Kanske den är värd mer i nördiga hi-fi kretsar än den är för mig som gitarrförstärkare. Omöjligt att googla fram nåt värde oavsett.

10 Mar 2026, 15:56
Profile

Hm, Bang & Olufsens första HiFi-förstärkare är säkert mer eftertraktad som stereo än som gitarrförstärkare, det har du säkert rätt i.

Att du får dåligt med respons beror nog delvis på att forumsystemet återigen har fått sirap i maskineriet, av ngn orsak. Sedan har ju folk tyvärr försvunnit så sakta härifrån. :cry:

11 Mar 2026, 13:46
Profile

Om man tänker att ledordet för "HiFi" är linjäritet, och att B&O var väldigt duktiga på HiFi, så är det kanske inte så konstigt att den låter rent, även när den pressas. Självklart finns en gräns även här, när det blir överstyrning nånstans. Då lär det troligen inte låta så kul...

11 Mar 2026, 14:21
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]