View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:12

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Knepig Elektrolyt, extra lödben? 
Author Message

Post Knepig Elektrolyt, extra lödben?
Hej, fixar med en gammal Pioneer-receiver som jag har till ljudet på tvn. Det är dags för elektrolytbyte i strömförsörjningen, det har läckt både här och där.

De två stora e-lyterna, på 8000uF / 50V har tre lödben, varav ett inte leder någonstans på kretskortet. Det extra lödbenet verkar inte ha någon förbindelse med resten av komponenten, varken med Ohm-mätning eller Farad. Det är dessutom längre mellan de två aktiva lödbenen än på vanliga snap-in-kondingar.

Misstänker att det egentligen funkar med vilken elektrolyt som helst med rätt värden? Blir lite bök att få dit lödbenen, men det får bli någon form av förlängning på någon halv centimeter? Eller vad säger den samlade mänskligheten?

Tackar på förhand!

04 Aug 2025, 22:14
Profile

Post Re: Knepig Elektrolyt, extra lödben?
Jag misstänker att det går lika bra med vilken ellyt som helst, som är "kompatibel" i format och har samma värden. Anslutningen kan ju bli lite hemslöjd, förstås, men med lite tålamod borde det vara görbart.

Det finns exempel på ellyter som har ett hölje med anslutningar som inte används, det är då troligen så att tillverkaren använder precis samma hölje till olika typer, bland annat sådana med flera enheter i samma "flaska". Ett eller flera ben är då ibland inte anslutna alls.

05 Aug 2025, 08:05
Profile WWW

Det kan vara ett ben som finns där för att stärka monteringen så att inte den tunga ellyten skakar loss i transporten.

05 Aug 2025, 09:33
Profile WWW

Det säljs nya lyter med stödben aka dummy pins. https://eu.mouser.com/ProductDetail/KEM ... B8nw%3D%3D
Problemet är väl att hitta något som har samma footprint.

05 Aug 2025, 11:08
Profile

Tusen tack båda för snabbt svar!

Det får bli hemslöjd som du säger Lampu. Och det är säkert som du säger Tubis, det är ett fastsättningsben. Nu är ju nya elyter mindre och lättare, samt det lär inte vara så många transporter av denna 45 år gamla förstärkare framöver. Det är en Pioneer SX-690.

Jag brukar handla av Elektrokit, snabba leveranser. De har enbart 10000 uF snap-in, vilket iofs inte gör något vad jag kan förstå, rekommenderas t.o.m på en del ställen.
Eller rekommenderar ni andra inköpsställen?

Tack igen!

05 Aug 2025, 11:32
Profile

Tema elektronik i göteborg har ett brett sortiment.Här kam man klämma på grejorna och se alternativ.

05 Aug 2025, 16:18
Profile WWW

peterh wrote:
Tema elektronik i göteborg har ett brett sortiment.Här kam man klämma på grejorna och se alternativ.

Japp, jag är där ganska ofta, men det är inte alltid det passar med en tur till Den Stora Staden. Alltid fått bra hjälp där, så rekommenderas!

05 Aug 2025, 17:07
Profile

Det brukar gå sjukligt snabbt att beställa från Mouser sist gång tog det 3 dagar från Texas. Och det är tullat och momsat i priset. Lite större chans att hitta något passande i deras massiva sortiment.

05 Aug 2025, 17:09
Profile

Tack för förslagen! Som sagt, Tema elektronik är väldigt bra, och en kul affär, men ibland så är det inte riktigt tid att sätta sig i bilen. Han skickar iofs per brev om man vill också, har gjort det några ggr.

Det blev https://www.tme.eu/se/ där jag beställt tidigare vid några tillfällen. Senast beställde jag på söndag och hade grejorna i näven på tisdag kl 13. De skickar från Polen.

05 Aug 2025, 20:09
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]