Nu vet jag varför det hela tiden jävlas för mig med HotRodD
Misstänker att de flesta tagit semester från lödkolven, och det ska nog jag också göra, men först tänkte jag dela med mig av en sak som säkert flera redan vet, men det kanske kan hjälpa någon...
Som trogna läsare säkert redan noterat har jag under ett par års tid av och till rotat med en fender Hot Rod Deluxe. En del moddande, men främst ett evigt felsökande. Flera mycket konstiga, svårfunna fel. Lödben som gick av mitt i kretskortet så att säga, såg helt ut från båda sidor. Med mera.
När jag bytte reläer för kanalswitchning mm började jag först med ett relä, som jag efter Lampus förslag skulle sätta på flexibla ben, samt skumgummi. Kortet hade jag i vanlig ordning vikt framåt för att komma åt på baksidan. Att vika fram kortet är klart bökigt, och kräver på det förstärkarexemplaret att kretskortet pressas hårt ner mot baksidan av kretskortet för rören, som sitter rakt under på platten. Sedan viks kortet med pottarna utåt förbi en metallkant, precis att detta går,
Här är en bild på reläet med förlängda ben. Löddes fast med hjälp av pincett, funkade ganska bra. En skumgummibit under stöttade upp.
Attachment:
Frelä.png [ 239.27 KiB | Viewed 10187 times ]
Naturligtvis fungerade inte förstärkaren efter denna operation. Då gjorde jag det som jag tycker är naturligt, återställer till ursprungsläget. (Reläen är inte direkt sönder, enbart att det i vissa fall har varit väldigt mycket oväsen från dem vid vissa toner).
Förstärkaren fungerar inte ändå, B+ är borta. Håller på och letar knepigheter på de "vanliga ställena" i nederkant av kortet, där det varit problem tidigare. Löder om lite knepiga kopparbanor. Hittar inget direkt solklart, men en del underligheter. Sätter tillbaka kortet, testar, samma resultat.
Noterar att det är ju ett ganska kraftigt tryck på de komponenter som sitter i nederkant på kortet när kortet tas i/ur. Det är ju förstås då det uppkommer skador på lödbanor, när komponenterna trycks åt sidan. Sedan, det är dessutom ett antal distanser av metallrör på baksidan, som kortet trycks emot i samma process.
Det som gör att man inte kan fälla fram kortet på ett mer naturligt sätt genom att vika det framåt i nederkant och sedan dra det nedåt/utåt är att reverbkabeln är väldigt kort. Den är fastklämd med en utmärkt dragavlastare i chassit som gör att det inte går att dra till sig mer kabel.
Genom att klippa av de två ledarna samt skärmarna med några mm stumpar för återlödning på kortets framsida kan kortet tas loss med mycket mindre fysisk kraft.
Med detta gjort fortsatte jag felsökandet. Kom fram till att det var en av lödpunkterna som håller en av B+-anslutningarna från trafon som satt knappt märkkbart lös. Detta är i stort sett mitt på kortet. Troligen har lödpunkten kommit i kontakt med ett av distansrören och tryckts loss när jag tagit ut kortet för att byta reläet.
Framskrapning av mer kopparbana och nytt lödtenn, så funkade förstärkaren. Reverbtåtarna fastlödda på de små stumparna.
Som sagt, detta kanske var gammal skåpmat för en del, men om någon blir hjälpt är det bra!
Vad gäller Lampus eminenta förslag kan jag säga att det var ganska enkelt att få till, och kan rekommenderas om någon har liknande funderingar. Tyvärr gjorde jag inte om bytet, det får vara till dess det verkligen går sönder.
Samtidigt, med fläkt installerad i förstärkaren så är det en del surr och fräs som brukar komma efter en stund som inte längre uppstår...
Ha en härlig Sommar!