| Author |
Message |
|
CarlM
|
 Vitt "pulver" i JJ 6L6 GC?
Jag hade mystiska yl-tjut i en förstärkare och började felsökningen med att byta rör. När jag tittade på slutrören (JJ 6L6 GC c:a 14 år gamla) så såg det ut som att det var vitt pulver på insidan av glaset. (Se bifoga bild.) Det har jag aldrig sett förut. Vad är det. Vad kan ha hänt. Hur som helst efter byte till nytt par JJ 6L6 GC, så fungerar förstärkaren som det ska igen och låter hur hur bra som helst. Attachment:
6L6GC med vitt pulver i (liten).jpg [ 124.5 KiB | Viewed 12364 times ]
|
| 30 Mar 2025, 22:15 |
|
 |
|
Custom Sam
|
 Re: Vitt "pulver" i JJ 6L6 GC?
Jag hade ett rör som hade mycket vitt i sig, det var vacuumet som hade släppt. Nu har det blivit på båda rören, vilket verkar lite osannolikt att det ska ske samtidigt. Kan vara ngt annat. Hjärntrusten kommer snart med korrekta förklaringar tror jag...
_________________ /Lennart
|
| 30 Mar 2025, 22:22 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
Det så kallade gettret (getterspegeln) i toppen av rörens insida ser intakt ut, dvs det är inte luft i rören. Dessa mörkt blanka speglar blir vita om luft kommer in.
Det vita pulvret har jag inte sett förut. Det enda vita inuti ett friskt rör är oxidbeläggningen på katoden. Möjligen kan detta lossna, om man driver röret åt skogen för hett eller för kallt, eller om glödspänningen har varit för hög under en period.
|
| 31 Mar 2025, 08:25 |
|
 |
|
peterh
|
Ja jag håller med "lampuradio", vaacumet är kvar.
Jag tror inte på överhettning, då hade färgen i trycket mörknat. Mitt förslag är vibrationer som skakat loss katodmaterial. Är det en kombo ?
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 31 Mar 2025, 08:59 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Jag skulle tro att det är mica skivorna som gnuggat av sig mot insidan av glaset, orsakat av mekaniska vibrationer.
|
| 31 Mar 2025, 10:27 |
|
 |
|
CarlM
|
Japp, det är en kombo. En Cornford Roadhouse 30w. Modellen är konstruerad av Martin Kidd som numera konstruerar Victorys modeller, har katodbias och det här är en av de sista exen som byggdes innan Cornford las ner och restlagret köptes upp av Andertons och dessa skeppades med 6L6 GC (JJ). De tidigare modellerna hade EL34 och hade en annat värde på den biasstyrande resistorn. (Vår andra gitarrist har EL34:or i sin och den har jag har bytt bias-resistor på enligt tillverkarens instruktioner i för att passa EL34.) Så bortsett från möjligen lite åldrade komponenter, så borde allt vara som det ska i min med 6L6 GC som är helt original och till och med har likadana slutrör som den lämnade fabriken med. Att slutrören fallerar i en kombo efter 14 år är ju inget märkvärdigt. Jag bara funderade på vad det vita pulvret kunde vara. Men vibrationer som en del av er är inne på verkar vara en rimlig förklaring. Attachment:
Cornford RH30C.jpg [ 91.85 KiB | Viewed 12303 times ]
|
| 31 Mar 2025, 10:29 |
|
 |
|
Axewall
|
Fin combo där!
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 09 Apr 2025, 18:49 |
|
 |
|
CarlM
|
Axewall wrote: Fin combo där! Tack. Cornford kan ha varit de första som började tillverka påkostade lågeffektsförstärkare. Deras första modell, 6w kombon Cornford Harlequin fick en hel del uppmärksamhet när den släpptes 1999, inte minst eftersom tidningen Guitarist använde den till sina lektions-CD. Det var den vägen jag upptäckte Cornford och köpte en 2000. Den här modellen var bland de sista man gjorde och det var en Marshall-aktig 30w 1x12 kombo som passade mig volymmässigt bättre är de Marshall-halvstackar som jag spelat på fram tills jag köpte den. Nu är jag tillbaka och spelar mest på Marshall igen, men efter rörbytet så kommer jag nog växla en del emellan gamla Marshalls och Cornford. Det var synd att de drabbades av brand och sjukdomar så att de fick lägga ner till slut. Den ena av de två konstruktörerna Martin Kidd konstruerar Victory nu, men Paul Cornford är nog borta från branschen. Synd. Det verkar inte finnas någon som bygger något som liknar mina Cornford:ar.
|
| 09 Apr 2025, 21:54 |
|
 |
|
Marshall
|
Hittade en flaga av någon beläggning från en mica-skiva i ett 7581A idag. Kan tänka mig att den kan pulvriseras. Röret låter bra för tillfället, är i stillhet. Men det är väl illavarslande eller?  
|
| 21 May 2025, 22:31 |
|
 |
|
peterh
|
Om förstärkaren har rören hängande / typ fender så kan du skaka ner flagan i toppen på röret. När det är installerat hängande ställer inte flagan till något problem.
|
| 22 May 2025, 06:20 |
|
 |
|
Marshall
|
Och om rören är stående (förstärkaren är en THD BiValve30)? Risk för kortslutning?
|
| 22 May 2025, 07:57 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
Mica (Glimmer, på svenska) är ett isolerande material, som ju håller gallerstöden och andra elektroder på plats. Det är en god isolator, så en flaga bör inte rimligen kunna ställa till så mycket.
Materialet (en mineral) är uppbyggt av väldigt tunna skikt och flagar lätt om man hanterar det. Jag tror inte det är orsak till oro.
|
| 22 May 2025, 08:21 |
|
 |
|
Marshall
|
lampuradio wrote: Mica (Glimmer, på svenska) är ett isolerande material, som ju håller gallerstöden och andra elektroder på plats. Det är en god isolator, så en flaga bör inte rimligen kunna ställa till så mycket.
Materialet (en mineral) är uppbyggt av väldigt tunna skikt och flagar lätt om man hanterar det. Jag tror inte det är orsak till oro. Tack för lugnande info!
|
| 22 May 2025, 08:28 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Dessa mica skivor gör ett viktigt jobb, som tidigare nämnts håller de alla pryttlar inuti röret på plats. Jag har både av nyfikenhet och även av misstag krossat glaset på rör, delarna inuti är fruktansvärt tunna och bräckliga. Om inte skivorna har god kontakt med både delarna inuti samt glaset uppstår mikrofoni och andra oväsen. Glaset i ett rör skiftar också i tjocklek, en del rör har lövtunt glas. Därför bör man i de fall man använder gummiringar för att hämma mikrofoni placera dessa mitt för mica skivorna för bästa vibrationsdämpande effekt.
|
| 22 May 2025, 09:40 |
|
 |
|
Marshall
|
Ja den där flagan kan inte vara många my tjock.
|
| 22 May 2025, 16:38 |
|
 |
|
peterh
|
Marshall wrote: Och om rören är stående (förstärkaren är en THD BiValve30)? Risk för kortslutning? Nej, glimmer är ett utmärkt isolermaterial. Ligger de i botten gör de ingen skada. Om man däremot lyckas skaka om så att glimmer hamnar inne i rörets aktiva delar kan gallertrådar skadas eller böjas så att olycka uppstår. Lugnast är förstås att pensionera dessa rör.
|
| 22 May 2025, 17:27 |
|
 |
|
Marshall
|
Tack för svar! Rören tillbringar i princip en pensionärstillvaro, står upp i en förstärkartopp som inte flyttas från sin hyllplats. Men används likväl; högtalaren är i ett annat rum och dessa rör får stärkaren att låta förbannat bra. De är väl svåra att hitta nuförtiden så snålheten må bedra visheten men jag kör på. I stillhet.
|
| 22 May 2025, 19:21 |
|
|