View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:43

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Fender Deluxe Reverb II...Eq'n funkar inte?! 
Author Message

Post Fender Deluxe Reverb II...Eq'n funkar inte?!
Halloj här ute!

Tänkte hoppa in här och kolla om nån har en aning om vad som hänt med min Fenderstärkare.

Jag köpte mig en ”Fender Deluxe Reverb II” för typ 6-7år sedan och den har tjänat väl. För typ ett par år sedan så skulle jag uppgradera den lite grann med helt nya pottar och rör etc. Bytte först rören och den kom ju då till liv så klart men det var en del knaster och sprak i potentiometrarna så jag letade på nya pottar till den (vilket inte var helt lätt att hitta) och bytte ut en och en tills allt var klart. Jag bytte ut alla pottar i min gamla JCM800 tidigare vilket blev ett enormt lyft…så jag tänkte att det kunde bli nåt liknande här. Lödkunskaper har jag sen tidigare, däremot så befattar jag mig inte med att modda om elektronik allt för mycket så att läsa scheman etc gör jag i nödfall. :)

Ja…då kommer vi till min fråga…

När allt var installerat och klart så körde stärkaren igång och det lät som det skulle…DOCK så funkade inte själva EQ-pottarna (Bass, Mid, Treble) över huvudtaget (varken på kanal 1 eller 2). Hur går det till…??

Jag håller på och flyttar ut ur lokalen och behöver få undan prylar så denna stärkare måste fixas och användas eller i värsta fall säljas då jag inte har så mycket tid att fixa med detta. Alltså, om det går lätt att fixa detta så har jag den kvar då den låter sjukt bra…men är det krångligt och omständigt så får jag släppa den till nån annan som har tid att fixa den.
Eftersom jag lödit dit pottarna exakt som dom gamla så har jag ju svårt att tro att det är nåt krångligt att fixa utan känner att det kanske blivit nån ”kortslutning” eller missat nån jordning eller dylikt. Därför ville jag kolla här ute om nån har nån koll på vad detta skulle kunna vara som gör att EQn inte funkar alls efter pott-bytet?!

Ja, hojta om ni har nån aning…det är alltså en ”Deluxe Reverb II” vi pratar om…det är kanske nåt specialschema som Rivera gjorde i denna…vad vet jag?! :)

Fridens!

:: Emros Sound Production ::

03 Apr 2025, 14:34
Profile

Post Re: Fender Deluxe Reverb II...Eq'n funkar inte?!
Hej
Troligen dålig kontakt vid det 6.8k motstånd som sitter mellan baspottens ena sida och jord.
Skulle iofs kunna vara en för vidlyftig lödning som skapat avbrott i själva baspotten också.
Ställ basratten på noll och mät mellan mitten på den (Wipern) och till jord/chassit.
Om du har oändligt motstånd där (avbrott) och inte ca 6.8kohm så är det något av ovanstående.
Därifrån är kanske inte så svart att avgöra vilket.

annars återkom

03 Apr 2025, 14:55
Profile ICQ WWW

Här har du schemat och layout Micke :wink:

https://el34world.com/charts/Schematics ... erb_ii.pdf

03 Apr 2025, 16:31
Profile

Obi wrote:
Hej
Troligen dålig kontakt vid det 6.8k motstånd som sitter mellan baspottens ena sida och jord.
Skulle iofs kunna vara en för vidlyftig lödning som skapat avbrott i själva baspotten också.
Ställ basratten på noll och mät mellan mitten på den (Wipern) och till jord/chassit.
Om du har oändligt motstånd där (avbrott) och inte ca 6.8kohm så är det något av ovanstående.
Därifrån är kanske inte så svart att avgöra vilket.

annars återkom

Ah, great...kan mycket väl vara nåt sånt då det var lite "meckigt" att få dit vissa pottar så visst kan ett litet "brott" ha skett utan att jag vet om det. Ska kolla motståndet och se vad det ger för värde så får vi hoppas att det kan vara det som strular. Ska kolla detta i helgen så återkommer jag med rapport om utfallet så att säga. :)
Tack och bock så länge!

04 Apr 2025, 00:41
Profile

Amp Healer II wrote:
Här har du schemat och layout Micke :wink:

https://el34world.com/charts/Schematics ... erb_ii.pdf

Tjena Owe! :)

Länge sen sist...hoppas läget är under kontroll?!

Se där ja...ska slå en kik på schemat i helgen så får vi se om allt är i sin ordning...tack för det! :)

04 Apr 2025, 00:43
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]