|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Echo Stage King - en 60-talsjapan
| Author |
Message |
|
toneking
|
 Echo Stage King - en 60-talsjapan
Jag har köpt en Echo (senare Elk) Stage King som har ett drivrör till reverbet som inte verkar vara stapelvara... 6AQ8 (eller ECC85). Drivröret verkar vara lite småslut o mikrofoniskt så jag funerar på att antingen leta rätt på en ersättare av samma modell, alternativt koppla om glödspänningen på sockeln o ersätta röret med ett 12AT7, som ju är lite vanligare. (eller alternativt leta rätt på en rysk ersättare till 6AQ8)
Vad säger experterna, vilken lösning är att föredra tänker ni?
... sen är även tremolot ur funktion, men det blir ev nästa steg.
Attachments:
es-30.jpg [218.07 KiB]
Not downloaded yet
Last edited by toneking on 22 Feb 2025, 15:11, edited 1 time in total.
|
| 22 Feb 2025, 14:46 |
|
 |
|
toneking
|
 Re: Echo Stage King - en 60-talsjapan
BIfogar en bild på underverket.
Attachments:
IMG_20250222_132830_2.jpeg [ 161.45 KiB | Viewed 5897 times ]
|
| 22 Feb 2025, 14:52 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
ECC85 har jag några, beg eller oanvända. Det finns ofta i gamla rör-radios med FM, som ingångsrör + blandare.
|
| 22 Feb 2025, 15:47 |
|
 |
|
peterh
|
toneking wrote: Jag har köpt en Echo (senare Elk) Stage King som har ett drivrör till reverbet som inte verkar vara stapelvara... 6AQ8 (eller ECC85). Drivröret verkar vara lite småslut o mikrofoniskt så jag funerar på att antingen leta rätt på en ersättare av samma modell, alternativt koppla om glödspänningen på sockeln o ersätta röret med ett 12AT7, som ju är lite vanligare. (eller alternativt leta rätt på en rysk ersättare till 6AQ8)
Vad säger experterna, vilken lösning är att föredra tänker ni?
... sen är även tremolot ur funktion, men det blir ev nästa steg. Kontakta radiomuseet i göteborg, de har ECC85
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 23 Feb 2025, 11:07 |
|
 |
|
toneking
|
lampuradio wrote: ECC85 har jag några, beg eller oanvända. Det finns ofta i gamla rör-radios med FM, som ingångsrör + blandare. JAg gick ut i ladugården o kollade om nån av de gamla rör-radioaparaterna där hade ECC85 o en av dem hade det, en annan hade UCC85, men det var något helt annat tydligen... Testade ECC85'an jag hittade o den var något bättre men fortfarande mikrofonisk. Jag ska ta mig en funderar om det går att bygga om för att driva reverbet med 12at7 utan allt för mkt mankemang, annars kontaktar jag dig o köper ett rör eller två. / Mattias
|
| 24 Feb 2025, 19:42 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
UCC85 är samma rör men med en helt annan glödspänning, avsett att passa i apparater med seriekopplad glöd (flera rör) där alla rör ligger på 100 mA glödström. Det var vanligt i så kallade allströmsapparater ("AC/DC"), utan nättrafo. Ett UCC85 bör ha typ 26 V glödspänning för att bli varmt nog.
Principiellt är det säkert så, att 12AT7 är minst lika bra, men du bör kolla att komponenterna i steget ger en bra arbetspunkt för andra rör än ECC85. Återkom om du behöver nåt rör, jag har en del liggande.
|
| 24 Feb 2025, 21:59 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Har varit nere med skallen i både de där och Elk mer än en ggn. Konstateras kan att sk "lead dress" lämnar en del övrigt att önska, och på det är det snarare regel än undantag i de att kondningarna (allt av det) lämnat chatten. Vissa av inte helt sällan helt och hållet.
Mao tror jag iaf initialt att problemet inte sitter i 85 flaskan utan i ledningsdragning ToF. Använd "hightech pinne" (dvs ätpinne från lokala kina krogen) för att flytta runt på bitarna under drift. Kan mkt väl vara att det sitter där.
Med det sagt är de i mitt tycke förbannat kul de här tidiga och senare -60talarna. Ger mkt i retur när man väl fått ordning på de.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 18 May 2025, 14:54 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|