View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:32

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Marshalls pre tone stack MV? 
Author Message

Jag trodde att jag hade provat alla tänkbara mastervolymskontroller man kunde stoppa i en fyrhåls-Marshall, men den i Marshalls senaste variant av 1959:a har jag aldrig provat. Den här mastern sitter oväntat tidigt i signalkedjan, innan tonstacken.

Är det någon som vet hur den funkar och kanske har schema på kopplingen?

Här berättar men lite om den: https://youtu.be/O91Jj2MhGc8?si=uFjGTcCaHFw8sJkh&t=124

Image

25 Jan 2025, 23:14
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Marshalls pre tone stack MV?
Det är en Jose mod som funnis sen tidigt 80:tal

Det roliga är väl att Marschall och Freidman kommer ut med "samma " stärkare sammtidigt :)

Här hittar du mer : https://www.bing.com/search?q=jose+amps ... ghc=1&lq=0

26 Jan 2025, 00:04
Profile

Amp Healer II wrote:
Det är en Jose mod som funnis sen tidigt 80:tal

Det roliga är väl att Marschall och Freidman kommer ut med "samma " stärkare sammtidigt :)

Här hittar du mer : https://www.bing.com/search?q=jose+amps ... ghc=1&lq=0

Jo, det finns ju några olika varianter på Jose-mastern har jag förstått, med och utan dioder och med olika dioder. Frågan är vad Marshall kan ha hittat på?

Har du provat en sån master?

26 Jan 2025, 00:20
Profile ICQ YIM WWW

"Chupacabra schematic" kan du söka på, där finns en variant av pre-tone stack master.
Lite vad som händer med en så'n kan du se om du använder Tone Stack Calculator;
Marshall-fliken och ändrar Zsrc till 100-200k.

26 Jan 2025, 00:38
Profile

Blir förundrad om man haft en tanke bakom att göra så eller om man helt enkelt moddade med bristande kunskap om impedanser. Den skevar till balansen mellan frekvenserna i eq beronde på hur den är ställd. Mest skevar den ställd på 50%. Alltså blir det hyfsad normal eq vid väldigt låg och hög volym men skevad vid 50%. Det höga värdet på 1M gör det hela inte bättre. Man behöver inte ha en sådan stor pot i den positionen.

26 Jan 2025, 11:57
Profile

Vet inte hur nära Ceriatones variant av chupacabra är men här är deras Layout iaf

https://ceriatone.com/wp-content/upload ... n-2021.jpg

Lite förundrad att detta fortfarande är hett och gångbart 2025 men vad vet man. I dagarna släppte t ex MXR en pedal som ska låta exakt som en rockman :mrgreen:

26 Jan 2025, 15:59
Profile ICQ WWW

Fast är ni säkra på att Marshall använder just någon av de här varianterna? De enda som framgår i de två klipp jag sett när Marshall berättat om den är att mastern ligger före tonstacken. I Ceriatones fall så verkar man ha tre lägen, två med två olika diod-par före mastern och en utan dioder.

Då får vi väl bara invänta att någon öppnar en och tittar efter hur det är gjort.

Hur som helst är det kul att Marshall fortsätter att ta fram intressanta modeller, även om jag har det jag behöver och hellre moddar eller pillar med gamla grejer så de blir som jag vill ha dem, än köper en ny förstärkare för närmare 40000:-.

26 Jan 2025, 16:58
Profile ICQ YIM WWW

Dioderna interagerar inte med mastervolymen det är två olika steg i kretsen fastän de ligger precis bredvid varandra. Man har lagt till ett diststeg i form av dioder OCH en mastervolym. Man kan lika gärna slänga mastervolymen efter EQ. Dioderna kommer operera på samma sätt likväl.

26 Jan 2025, 17:21
Profile

Tubis wrote:
Dioderna interagerar inte med mastervolymen det är två olika steg i kretsen fastän de ligger precis bredvid varandra. Man har lagt till ett diststeg i form av dioder OCH en mastervolym. Man kan lika gärna slänga mastervolymen efter EQ. Dioderna kommer operera på samma sätt likväl.

Instämmer med Johan och lägger till:

Jose anväder båder master före och även efter EQ i vissa stärkare.
Master före EQ, så tycker många det låter bättre på lägre volym, vilket går att se på Tone Stack Calculator som Axewall tippsade om.

Friedman Jose Signature amp, har satt in alla Jose mod han har stött på.
ttps://www.bing.com/videos/riverview/re ... c=0&ghpl=&

26 Jan 2025, 18:28
Profile

Tubis wrote:

Jag antar att Marshall gör en liknande grej med sina två switchar, där man kan välja emellan diod-dist, transistor-dist och ingen extra dist alls. Men frågan är förstås om Marshall bara har plankat José-mastern, eller om de har gjort någon ny variant?

26 Jan 2025, 20:54
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]