View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:41

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Voltage divider -vart? 
Author Message

Post Voltage divider -vart?
Hej!

I min variant av stärkare i jämförelse med den som den grundar sig på så saknas en voltage divider innan preampens phase splitter (v2). Det ska ge mer gain/signalstyrka eller så vidare till de fyra EL84 i slutsteget. Ska vara ett 220k motstånd som ska in för att det ska bli som på originalet. Men vart?

Sitter på en del förstärkare ett 220k motstånd direkt på volympoten som en av kardelerna i sin tur sedan är fäst i. Den har inte jag i min, är det där man i så fall löder in den?

12 Nov 2024, 15:08
Profile WWW

Gissar att det blir tydligare om man i frågan talar om vilken originalet och din egen moddade klon är. Eller handlar det om industrihemligheter av rang :lol: Har du fö kollat ditt eget schema och jämfört det med originalets schema? Det borde ju vara en bra start om man vill se alla skillnader :)

Last edited by Obi on 12 Nov 2024, 21:28, edited 1 time in total.

12 Nov 2024, 17:32
Profile ICQ WWW

Post Re: Voltage divider -vart?
En spänningsdelare ger lägre signalstyrka inte större. För övrigt är fasvändaren en del av slutsteget inte preampen. Om man inte gjort någon specialare i preampen för att få den att bete sig som ett slutsteg. Men det är extremt sällsynt har sett ett schema på det en enda gång och minns inte ens vad stärkaren hette.
För att bättre förstå vad det är som önskas behöver vi nog ett schema på vad för typ av krets vi talar om här.

12 Nov 2024, 17:58
Profile

Hej!

Ja, jag insåg att det gick lite fort där… :D
Var lite stressad när jag skrev inlägget och insåg själv att det fanns en del att önska.
Återkommer i morgon med mer info och schema.

12 Nov 2024, 20:08
Profile WWW

Hej igen!

Förstärkaren är en VOX AC30 BM, dvs en AC30 med endast 1 input och en volymratt. Den har således bara 2 st preamp-rör. Den baseras på en AC30B, men min är redan moddad till en "vanlig" AC30 kretsmässigt. Men just nedan text som står i dokumentet som är länkat till nedan förbryllar mig lite. Om jag förstår saken rätt så har denna endast 1 st voltage divider på 220k då det inte finns fler inputs och förstegsrör. Men jag kan ha snurrat till det.

"The 220K+220k voltage divider has been omitted in the DP design. The early
1960s non top boost AC30s had a circuit value here of 220K to ground. This
resistor gulps plenty of signal to ground at this junction and allows a
"moderated" or lesser amount of signal strength through to the pre-amp phase
splitter valve P2 (preamp valve 2), then on to the EL84 power stage. Not having
this voltage divider will change the sound appreciably."

Det jag är nyfiken på är om min modell i originalutförande har dessa eller ej då man hänvisar till DP-design (Dave Petersen - som om jag fattat saken rätt bygger stärkarna åt Brian May).
Mest för att jag är nyfiken på vad jag har och om det är något att labba med eller ej.

För de som kan läsa ett schema så finns dessa längst ned i pdf-filen på nedan länk:

http://www.mikeryde.com/%5CDP_Amp%5CBMAC30_upgrade_to_DP_Spec.pdf

Ber om ursäkt för att jag inte var tydligare igår och hoppas på lite hjälp och info. :D

13 Nov 2024, 15:08
Profile WWW

Han säger att den fanns på tidigt 60 tal utan top boost. Där sitter det en 220k/220k mixer från kanalerna in mot fasvändaren. Men det är ju inte vad vi brukar kalla för spänningsdelare så blev först lite förvirrad när jag letade efter en spänningsdelare på schemana. Han säger att han har plockat bort den dock aka omitted.
https://schematicheaven.net/voxamps/ac301960.pdf

Du har en stärkare med endast en input så det finns ingen sådan i din och du ska ju inte lägga till en heller enligt ovan.

Om vi då plockar bort den i en sådan flerinputs så får vi ett fenomen att bägge kanalernas volymkontroller lastar ned det andra steget gradvis när man vrider den mot 0 tills signalen helt dör. De sitter nämligen där av en god anledning. Att mixa kanalerna med liten påverkan på varandra.
Men visst man höjer signalen en del om man tar bort dem men volymkontrollerna blir mer interaktiva med varandra.

13 Nov 2024, 16:58
Profile

Ok, stort tack Tubis!
Då tror jag att jag är med. :D

13 Nov 2024, 19:40
Profile WWW

En 100-220K efter volymen gör även att frekvenserna (bas)påverkas hur volymen är inställd.

Länken som du hänvisar till, har ju gjort om Preampen från ett paralell kopplat steg till hi o low gain.
Men på ett sätt där du Hi går att justera hur mycket andra steget ska se och volym agerar som "master".
Men i low blir "masten" en volymkontroll.

Jag har jobbat på denna stärkan, och har aldrig täffat på ett chassig som var så svårt att komma in till kretskortet, blir etta över Peavy classic ;)

20 Nov 2024, 20:17
Profile

Hej Owe!

Ja, det var många år sedan nu. Den är lite roddig att komma in i. Den har funkat bra hela tiden, men jag är ju vetgirig och vill förstå och lära mig, så därför blir det lite frågor ibland. :D

21 Nov 2024, 16:10
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]