View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 00:13

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Variacar eller vad det är, 110V, funkar det på 230V? 
Author Message

Post Variacar eller vad det är, 110V, funkar det på 230V?
Min bror kom med lite industriskrot som han tänkte kunde intressera mig.

Vad jag kan se är det fyra variacar, monterade i en frontplåt med en del andra gedigna switchar och kontakter, samt en stor analog display, som tyvärr inte är V eller A utan temperatur om jag förstår det rätt.

Här är ett par foton på baksidan på en av variacarna;

Attachment:
IMG_20241028_190226.jpg
IMG_20241028_190226.jpg [ 151.42 KiB | Viewed 12837 times ]

Attachment:
IMG_20241028_190446.jpg
IMG_20241028_190446.jpg [ 129.36 KiB | Viewed 12837 times ]

Burkarna är 45 mm höga och 70 mm i diameter.

Det sitter en on/off-lampa som det står 125V på, så det är ju risk att det enbart funkar att koppla till 110V? Kan ju vara så att man helt enkelt köpte in utrustning från USA på 60-70-talet och körde det på 110V.

Någon som har en aning?

28 Oct 2024, 20:31
Profile

Post Re: Variacar eller vad det är, 110V, funkar det på 230V?
Det står märkt primärspänning 120Volt. Så de är inte direkt användbara för 220V

29 Oct 2024, 09:26
Profile WWW

Jag skulle avråda från att prova med 230 V. Det skulle kanske kunna funka, men det är en uppenbar risk, att magnetiserinigsströmmen blir för hög och trafon(a) överhettar.

Anledningen till att utrustningen en gång har köpts, kan man kanske speklulera i. Min misstanke är, att man köpt någon dyr, komplex utrustning, som bara fanns i 120 V variant, och sedan använt en sorts huvudtrafo 220 - 120 V, för att slippa beställa en specialvariant. Det har ju också funnits exvis industrier, som haft egen intern spänning i verkstäder etc.

29 Oct 2024, 09:42
Profile WWW

lampuradio wrote:
Jag skulle avråda från att prova med 230 V. Det skulle kanske kunna funka, men det är en uppenbar risk, att magnetiserinigsströmmen blir för hög och trafon(a) överhettar.

Anledningen till att utrustningen en gång har köpts, kan man kanske speklulera i. Min misstanke är, att man köpt någon dyr, komplex utrustning, som bara fanns i 120 V variant, och sedan använt en sorts huvudtrafo 220 - 120 V, för att slippa beställa en specialvariant. Det har ju också funnits exvis industrier, som haft egen intern spänning i verkstäder etc.

Var inne på samma tänk! t.e.x. resturang har oftast 400V ..så det finns mången avart i "storskalig" tillverkning/Industri...funderade också på tempmätaren att den då säger till om den blir för varm..för rent praktiskt borde det fungera även till vårat nät men som sagt överhetta ganska snabbt!..vad är det för typ av anslutningar på andra sidan vill en veta?

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

29 Oct 2024, 17:22
Profile WWW

Tack för kommentarerna!

Det jag funderade på var om det var OK men med halv ampere etc. Men säger du att det inte är säkert Lampu så låter jag bli.

Grejorna kommer från ett raffinaderi, som byggdes upp under 60-70-talet. Troligen var det så att man då kunde köpa färdig utrustning från USA mycket enklare än från Europa.

Min bror som är expert på dessa sakerna berättade för mig vad det använts för. Ungefär att det styrde en värmeprocess i någon form av kolonn samt IR-mätning av temperaturen i densamma.

Det sitter rätt snygga rattar som jag kan plocka, och några gedigna vridswitchar med ganska många lägen som kan vara intressanta. Resten får bli elskrot/kopparåtervinning.

Sälja på Ebay, men det tror jag inte att jag känner för. :?

Tack som sagt!

29 Oct 2024, 19:36
Profile

Sälja på ebay låter som en god ide, i 120V land är de nog värdefulla.
Tillkommer lite jobb men tulldeklaration men någon tusenlapp borde de ge.

29 Oct 2024, 21:29
Profile WWW

Min "oro" handlar om hur man bygger transformatorer.

I princip är det varvtalsförhållandet som är intressant. Om primären har hälften så många varv som sekundären, så har man dubbla spänningen på sekundären. Spänningarna förhåller sig proportionellt mot varvtalen. Så, i princip, alltså, skulle man kunna ansluta en trafo för 120 V primärspänning till 230 V, och få en sekundärspänning som beror på varvtalsomsättningen. Problemet ligger i att när trafon är obelastad drar primären bara ström för att bygga magnetfältet i kärnan. I det läget är det primärens induktans, som bestämmer hur stor strömmen är. Denna induktans beror på hur många varv man har i primären. Vid trafons märkspänning (120 V i detta fall) blir kanske strömmen "lagom", men vid 230 V blir den kanske för stor och kärnan mättas => det kommer att bli varmt.

Så det är alltså inte bara varvtalsomsättningen som är intressant. Att köra en trafo på lägre spänning än märkspänningen är problemfritt och man får då en proportionerilg spänning på sekundärsidan, men om man trycker in högre spänning än märkspänningen så får man visserligen en proportionerlig sekundärspänning (transformatorn gör sitt jobb), men man riskerar överhettning.

Även om det alltså är varvtalsomsättningen som är det viktiga (transformatorns huvudegenskap), så lindar man trafos med hänsyn till vilken primärspänning de är avsedda för.

Hoppas jag inte rörde till det....

03 Nov 2024, 13:18
Profile WWW

peterh wrote:
Sälja på ebay låter som en god ide, i 120V land är de nog värdefulla.
Tillkommer lite jobb men tulldeklaration men någon tusenlapp borde de ge.

Ojdå! Hm, kanske skulle kolla upp lite.Tack för info!

lampuradio wrote:
Min "oro" handlar om hur man bygger transformatorer.

I princip är det varvtalsförhållandet som är intressant. Om primären har hälften så många varv som sekundären, så har man dubbla spänningen på sekundären. Spänningarna förhåller sig proportionellt mot varvtalen. Så, i princip, alltså, skulle man kunna ansluta en trafo för 120 V primärspänning till 230 V, och få en sekundärspänning som beror på varvtalsomsättningen. Problemet ligger i att när trafon är obelastad drar primären bara ström för att bygga magnetfältet i kärnan. I det läget är det primärens induktans, som bestämmer hur stor strömmen är. Denna induktans beror på hur många varv man har i primären. Vid trafons märkspänning (120 V i detta fall) blir kanske strömmen "lagom", men vid 230 V blir den kanske för stor och kärnan mättas => det kommer att bli varmt.

Så det är alltså inte bara varvtalsomsättningen som är intressant. Att köra en trafo på lägre spänning än märkspänningen är problemfritt och man får då en proportionerilg spänning på sekundärsidan, men om man trycker in högre spänning än märkspänningen så får man visserligen en proportionerlig sekundärspänning (transformatorn gör sitt jobb), men man riskerar överhettning.

Även om det alltså är varvtalsomsättningen som är det viktiga (transformatorns huvudegenskap), så lindar man trafos med hänsyn till vilken primärspänning de är avsedda för.

Hoppas jag inte rörde till det....

Tack för info Lampu, det finns inte så mycket i huvudet att röra till tyvärr... :shock:
Så pass förstår jag i alla fall att det inte är lämpligt att överbelasta.

04 Nov 2024, 18:38
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]