Om man har, som i mitt fall, en Pro reverb med två st 12:or på 8 ohm styck så blir det ju 4 ohms last. Om jag vill köra med bara ena högtalaren men fortfarande ha 4 ohms last, kan jag då koppla bort ena högtalaren och sätta ett motstånd på 8 ohm i den extra högtalarutgången? Typ ett sådant här:
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
08 Sep 2024, 22:56
arinihsd
Re: Högtalare och Ohm
Utan att kunna all elektronik är det möjligt. Rätt effekttålighet på motståndet. Jag har ingen erfarenhet av detta, ändå tror jag att andra högtalare gör större skillnad. Åtminstone bör förstärkaren tåla att köras på en högtalare. Jag har aldrig provat och tror inte att det bli någon skillnad jfr att bara ta bort extrahögtalaren.
Men två högtalare, gärna med lite mellanrum, gör skillnad, särskilt på låg/hemma-volym.
09 Sep 2024, 00:51
Obi
Vad är det du vill uppnå?
Halva konarean och halva effekten går upp i rök i motståndet så du tappar väl 6dB till att börja med. Och som arinihsd skriver måste motståndet tåla effekten (ofta typ såna här med kylfklänsar).
09 Sep 2024, 09:21
Polytone
Det jag vill uppnå är att kunna låta förstärkaren jobba lite hårdare utan att spela för starkt. Bör effekttåligheten på motståndet motsvara den urkopplade högtalarens tålighet?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
09 Sep 2024, 09:27
Tubis
Du kommer ändra ljudet. Högtalarimpedansen reflekteras ju mot slutsteget. Den impedansen är inte jämn över alla frekvenser vilket ger ett visst sound om du inte har väldigt hög motkoppling i slutsteget som jämnar ut det. Om du läger en resistor parallellt med högtalarimpedansen slätar du ut det hela där i stället.
_________________ Johan Hansson
09 Sep 2024, 09:49
Polytone
Tubis wrote:
Du kommer ändra ljudet. Högtalarimpedansen reflekteras ju mot slutsteget. Den impedansen är inte jämn över alla frekvenser vilket ger ett visst sound om du inte har väldigt hög motkoppling i slutsteget som jämnar ut det. Om du läger en resistor parallellt med högtalarimpedansen slätar du ut det hela där i stället.
Tack för svar! Misstänkte att det skulle kunna bli något liknande. Det verkar ju vara safe att bara koppla bort ena elementet och köra med 8 ohm istället för 4. Bara elementet klarar effekten.
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum