|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
5U4GB vs GZ34 i Pro reverb
Author |
Message |
Polytone
|
5U4GB vs GZ34 i Pro reverb
Jag har denna PT i min -66:a Pro reverb. Det står att det går att välja mellan två olika HV för att få högre eller lägre spänning utan att påverka glöden. Min är kopplad till de röda kablarna och det ger 465 VDC på slutrörens anoder. Med röd/orange kablage blir det lägre och i beskrivningen står att 5u4gb likriktarrör funkar då. GZ34 borde väl också funka? Och vilket är att föredra tror ni? Skulle vilja att min Pro börjar komprimera lite tidigare. https://www.tubeampdoctor.com/en/mains- ... bandmaster
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
05 Sep 2024, 16:19 |
|
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1260 Location: Vallentuna
|
Re: 5U4GB vs GZ34 i Pro reverb
Såvitt jag kan bedöma, kan du använda vilket som av de två rör du nämner.
Kompression pga att nätaggregatet "viker sig" beror på spänningsfall, bland annat genom likriktarröret. För "snabbare vikning" kan man sätta ett onödigt högt skyddsmotstånd i anodledningarna (det brukar finnas angivet vilken som är den minsta tillåtna resistansen i anodledningen för en viss första C i filtret).
|
06 Sep 2024, 17:13 |
|
|
Polytone
|
lampuradio wrote: Såvitt jag kan bedöma, kan du använda vilket som av de två rör du nämner.
Kompression pga att nätaggregatet "viker sig" beror på spänningsfall, bland annat genom likriktarröret. För "snabbare vikning" kan man sätta ett onödigt högt skyddsmotstånd i anodledningarna (det brukar finnas angivet vilken som är den minsta tillåtna resistansen i anodledningen för en viss första C i filtret). Tack för svar! Och jag borde väl kunna byta de röda kablarna till likriktarröret mot de röd/orangea och köra gz34 såväl som 5u4gb?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
07 Sep 2024, 12:00 |
|
|
lampuradio
|
Enligt databladet ska GZ34 klara 2 x 550 V med ett kondensatorfilter (den vanliga sortens rippelfilter), så med de spänningar den trafon har, bör det gå fint att välja både 5U4GB eller GZ34.
|
07 Sep 2024, 12:34 |
|
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 1691 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Inte för att jag vet, såg en YT med en Psionic Audio där det nämndes i all hast...att B+ blir lägre med 5U4GB i en pro reverb..vad det sen ger vet jag icke...men som ni diskuterar låter det som det är ett steg i rätt riktning för mer "sag" "kompression" eller blir det "bara" mindre headroom?
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
08 Sep 2024, 04:44 |
|
|
lampuradio
|
Det är väl fråga om vad man lägger i orden.... Litet "headroom" skulle jag tolka som att det blir klippning, vilket kan bero på olika saker, kanske också låg B+, medan "sag" är en följd av att B+ sjunker vid hög belastning (volym), och att ljudstyrkan "komprimeras", men att det kanske inte klipper i det läget.
Att B+ blir olika med olika likriktarrör beror ju på deras inre spänningsfall, som i sin tur beror på hur mycket ström man tar ut, men (o)stabiliteten hos B+ är också beroende av hur stor ingångskonding man har i filtret. Om slutsteget sitter med anodmatning direkt från första C, så betyder det en del hur stor denna är. Sag kan också skapas med en ostabil ("vek") matning till G2, men det är nog inte lätt att veta, hur konstruktörerna tänkte från början...
|
08 Sep 2024, 09:02 |
|
|
Polytone
|
Liten uppdatering: Förstärkaren ifråga har lidit av ett slags piezoliknande ljud tidigare som jag stört mig på. Jag gick igenom och bytte några motstånd som driftat utanför tolerans och bytte alla 25 uF kondingarna på kortet (som också driftat en del). Men, sedan tog jag även bort 10 pF kondingen som sitter vid 3.3 meg motståndet vid reverbkretsen och nu så fullkomligt dryper förstärkaren av ton och jag kommer inte röra något mer nu. Fan vad kul det ändå är när det blir bra!
George Harrison
|
09 Sep 2024, 10:27 |
|
|
Amp Healer II
|
Polytone wrote: Liten uppdatering: Förstärkaren ifråga har lidit av ett slags piezoliknande ljud tidigare som jag stört mig på. Jag gick igenom och bytte några motstånd som driftat utanför tolerans och bytte alla 25 uF kondingarna på kortet (som också driftat en del). Men, sedan tog jag även bort 10 pF kondingen som sitter vid 3.3 meg motståndet vid reverbkretsen och nu så fullkomligt dryper förstärkaren av ton och jag kommer inte röra något mer nu. Fan vad kul det ändå är när det blir bra! Så vilken koppling valde du till slut , den höga eller den lägre ?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
10 Sep 2024, 20:59 |
|
|
Polytone
|
Amp Healer II wrote: Så vilken koppling valde du till slut , den höga eller den lägre ?
Jag ändrade aldrig utan ligger kvar på 465 VDC. I och med att tonen blev så rik på övertoner (?) så gör det inget att den har mycket headroom. Blev en riktig stuns i det rena ljudet som jag gillar. Kör utan något rör i V1 ska tilläggas.
George Harrison
|
10 Sep 2024, 22:11 |
|
|
Amp Healer II
|
Polytone wrote: Jag ändrade aldrig utan ligger kvar på 465 VDC. I och med att tonen blev så rik på övertoner (?) så gör det inget att den har mycket headroom. Blev en riktig stuns i det rena ljudet som jag gillar. Kör utan något rör i V1 ska tilläggas.
Kul att det blev bra ! Och att bort 10 pF kondingen som sitter över 3.3 meg motståndet, är ett bra mode som flera Fender ägare av BF/SF borde göra om man tycker stärkan har för hög diskant. Man kan även sänka motståndet till 2,2M eller 1M som traynor gjorde på Mark 3 som var en "tvin" med Traynors take on Tvin . Jag ta ut V1 är ett enkelt mod som ger lite mer gain, men även stabilare B+ Vill ha mer rockigare ljud så kan man även ta ut 12AT7:an i fasvändaren och sätta in ett 12AX7 istället. Sen med 465 VDC B+ så kan det vara bra att öka SGM till 1-2,2 K för längre livslängd på dagens rör, och ökar du SGM mer än 2,2 K kommer du märka lite mer kompretion och lite mindre diskant. Jag, Ola L och Martin K gjorde test på detta och 4,7 M då blev det hörbar skillnad.
|
11 Sep 2024, 15:31 |
|
|
Polytone
|
Amp Healer II wrote: Kul att det blev bra !
Och att bort 10 pF kondingen som sitter över 3.3 meg motståndet, är ett bra mode som flera Fender ägare av BF/SF borde göra om man tycker stärkan har för hög diskant. Man kan även sänka motståndet till 2,2M eller 1M som traynor gjorde på Mark 3 som var en "tvin" med Traynors take on Tvin .
Jag ta ut V1 är ett enkelt mod som ger lite mer gain, men även stabilare B+ Vill ha mer rockigare ljud så kan man även ta ut 12AT7:an i fasvändaren och sätta in ett 12AX7 istället.
Sen med 465 VDC B+ så kan det vara bra att öka SGM till 1-2,2 K för längre livslängd på dagens rör, och ökar du SGM mer än 2,2 K kommer du märka lite mer kompretion och lite mindre diskant. Jag, Ola L och Martin K gjorde test på detta och 4,7 M då blev det hörbar skillnad. Om man sänker motståndet till 2.2M eller 1M, blir det ytterligare mindre diskant då?
George Harrison
|
12 Sep 2024, 15:08 |
|
|
Amp Healer II
|
Polytone wrote: Amp Healer II wrote: Kul att det blev bra !
Och att bort 10 pF kondingen som sitter över 3.3 meg motståndet, är ett bra mode som flera Fender ägare av BF/SF borde göra om man tycker stärkan har för hög diskant. Man kan även sänka motståndet till 2,2M eller 1M som traynor gjorde på Mark 3 som var en "tvin" med Traynors take on Tvin .
Jag ta ut V1 är ett enkelt mod som ger lite mer gain, men även stabilare B+ Vill ha mer rockigare ljud så kan man även ta ut 12AT7:an i fasvändaren och sätta in ett 12AX7 istället.
Sen med 465 VDC B+ så kan det vara bra att öka SGM till 1-2,2 K för längre livslängd på dagens rör, och ökar du SGM mer än 2,2 K kommer du märka lite mer kompretion och lite mindre diskant. Jag, Ola L och Martin K gjorde test på detta och 4,7 M då blev det hörbar skillnad. Om man sänker motståndet till 2.2M eller 1M, blir det ytterligare mindre diskant då? Nej gentligen inte sänka 3,3M motståndet ger mer ton och lite mer gain. Men vill du minska diskanten så är det enklaste sätt att sätta en mindre konding 250-1000 pF mellan anoderna på fasvändaren. Detta blir som en fast Cutcontroll , jag brukar ofta hamna på 500 pF eller 680 pf när kunder får välja, du får testa dig fram.
|
12 Sep 2024, 18:27 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|