View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:04



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Bias för 6V6? 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Bias för 6V6?
Jag är nyfiken på hur ni ”rörmokare” brukar ställa in bias för slutrören 6V6. Hur ställer ni dom, kallt eller varmt? När låter dom bäst? Väljer ni att justera in en viss effektförbrukning i tomgång eller en viss tomgångsström (eller rent av en viss biasspänning)? Om man ska ställa in en viss %-andel av max effektförlust, vilket värde på maxeffekten ska man då välja, 12 W eller 14 W (tror att jag sett båda, men 12 W kanske är vanligast)? Vilket intervall brukar rekommenderas? Är det möjligen 50 – 70 % som hos EL84 (tror jag)? Förstår att det är bäst att testa själv, men vill i alla fall höra om era erfarenheter.

I mitt fall rör det sig om en Laney CUB 10 med två st 6V6 i slutsteget och en anodspäning på strax under 300 V. Om man justerar enligt schemat blir anodströmmen knappt 25 mA och effektförlusten c:a 7 W, motsvarande c:a 55 – 60 % av max effekttålighet om den är 12 W (runt 50 % om maxeffekten antas vara 14 W).

Mina tidigare erfarenhet av detta inskränker sig i stort sett till EL84 (Laney LC15 med 2 st slutrör, c:a 300 V anodspänning). Om man ställer bias enligt schemat fås där en överraskande kall inställning (40 - 50 % av maxeffekten 12 W), men den har visat sig falla mig mig bäst i smaken, varför det numera är den som gäller för mig.


04 Feb 2023, 19:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
Det är nog inte så, att man ska nå en viss anodförlust i tomgång, för att "träffa rätt" när man ställer bias. Generellt är det nog så, att man kan ställa tomgångsströmmen såpass att man ligger nära men alltid under max anodförlust utan att riskera rören. Om denna inställning ger "rätt ljud" är däremot inte alls säkert. Hur man ska placera arbetspunkten avgörs både av begränsningen av anodförlusten och av vilken belastningslinje ("anodimpedansen") som gäller i den aktuella kopplingen. För att utnyttja rören på bästa sätt (få ut max effekt) med givna parametrar (B+, impedans etc) vill man ha ett sving i anodspänning och anodström som utnyttjar röret på bästa sätt.

Sen beror ju mycket på hur slutsteget är dimensionerat, dvs om bägge rören leder ström under hela signalperioden (klass A), om de är strypta under nån del av signalperioden (klass AB) eller att de närmast leder växelvis (klass B). Beroende på hur man vill ha det med detta, kan man tvingas välja olika primärimpedans i utgångstrafon. Klass AB och B är ju såklart inte jättevanligt, men förekommer, och det är ju i princip "mycket kallt" inställd bias.

För den experimentlystne kan jag bara föreslå, att man provar olika inställningar och hör om det låter bra, men håller noga ordning på att inte värma ihjäl rören.

Till saken hör ju också att skärmgallerspänningen har stor betydelse för resultatet - det styr ju även det anodströmmen ganska påtagligt.


04 Feb 2023, 22:01
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Bias för 6V6?
Det finns några olika Bias kalkylatorer på nätet om du söker. Dom ger en bra grund att stå på.
Om du vill veta om du har 12 eller 14 Watt 6V6 så sök på fabrikatet av rör.
Ex Tung-Sol 6V6 RI Max dissipation så hittar du specs på deras sida. 12W
EH och JJ är 14 W och många andra nytillverkade rör har börjat med det.
Din Cub10 har ju ställbar Bias enligt schemat.
Vill du använda öronen så kan du ställa så nära 70% du kommer och dra ner lite i taget för att hitta din sweet spot.


05 Feb 2023, 17:04
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Tack för input. Just nu har jag inte tänkt att nörda ner mig så mkt i detaljer kring kretsdesign, arbetspunkt, belastningslinje eller att maximera uteffekten. Är i stort sett enbart intresserad av att få det att låta så bra som möjligt. Är också osäker på i vilken klass slutsteget jobbar. Har nog tidigare trott att det rör sig om klass B, men vid närmare eftertanke kanske det är A, eller kanske AB. Bifogar schemat över slutrören om det kan ge ledtrådar (biasspänningen ligger nominellt på -21V).

Förstår ju som sagt att det bästa är att testa själv med aktuell stärk, men tror att det då bör ske på rätt höga ljudvolymer och att det sannolikt kräver lite längre tester i bandmiljö för att ge tydliga besked. Har inte möjlighet att spela speciellt högt hemma, varför det inte är helt lätt att experimentera fram den optimala inställningen. Därför är jag jättesugen på att höra vilken biasinställning rörpularna på Bojen brukar föredra. Antar att många av er servar/reparerar rörstärkare, egna eller andras, och att rörbyten då är vanligt. Gissar att man då även passar på att justera in bias. Frågan är alltså hur detta brukar göras.

Attachment:
Laney Cub 10 slutrören.JPG
Laney Cub 10 slutrören.JPG [ 55.41 KiB | Viewed 5445 times ]


09 Feb 2023, 13:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
Jag kommenterar det jag begriper mig på :) :
Med -21 V på styrgallren kommer rören att jobba i nåt som jag betecknar som klass AB, dvs vid små signaler jobbar bägge rören hela tiden, men vid högre insignal kommer ett av dem att gå i strypning vid negativa halvperioder medan det andra leder för fullt. Man kan beskriva det som "kallt" ställda rör. Vid klass A jobbar båda rören under hela signalperioden (inget blir strypt). Klass B är lite speciellt; antingen menar man att man kör med 0 V i bias och jobbar med ett styrgaller som svingar upp i positiva spänningar, vilket bara funkar på en del äldre triodrör, eller så menar man att rören ligger väldigt nära strypgräns och det blir i princip som att rören jobbar "ett i taget" när styrgallret svingar uppåt i de positiva halvperioderna. Det kan låta fullständigt crap om man inte kan justera steget noggrannt och är nog inte aktuellt i någon kommersiell gitarrapparat. Jag har bara sett sånt i moduleringsslutsteg i radiosändare där man behöver typ 300+ W uteffekt.


09 Feb 2023, 14:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bias för 6V6?
beneri wrote:
Tack för input. Just nu har jag inte tänkt att nörda ner mig så mkt i detaljer kring kretsdesign, arbetspunkt, belastningslinje eller att maximera uteffekten. Är i stort sett enbart intresserad av att få det att låta så bra som möjligt. Är också osäker på i vilken klass slutsteget jobbar. Har nog tidigare trott att det rör sig om klass B, men vid närmare eftertanke kanske det är A, eller kanske AB. Bifogar schemat över slutrören om det kan ge ledtrådar (biasspänningen ligger nominellt på -21V).

Förstår ju som sagt att det bästa är att testa själv med aktuell stärk, men tror att det då bör ske på rätt höga ljudvolymer och att det sannolikt kräver lite längre tester i bandmiljö för att ge tydliga besked. Har inte möjlighet att spela speciellt högt hemma, varför det inte är helt lätt att experimentera fram den optimala inställningen. Därför är jag jättesugen på att höra vilken biasinställning rörpularna på Bojen brukar föredra. Antar att många av er servar/reparerar rörstärkare, egna eller andras, och att rörbyten då är vanligt. Gissar att man då även passar på att justera in bias. Frågan är alltså hur detta brukar göras.

Attachment:
Laney Cub 10 slutrören.JPG

EN kommentar till detta schema är att det saknas bias-mätmotstånd.

Addera 10 ohm i serie med katoderna och se till att katoderna är lättåtkomliga. Genom att mäta mellan chassijord och katodera får man direkt ett mått på hur står strömmen är genom varje rör. 0.5Volt motsvarar 50mA

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


09 Feb 2023, 19:19
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Tack för tipset om mätmotstånd peterh. Bra idé. Speciellt om man bias-justerar ofta. Kräver dock att man kapar kopparbanor på kretskortet. Själv har jag hittills mätt spänningen över OT:ns primärlindning, vars resistans jag mätt upp (av storleksordningen 100 Ohm om jag kommer ihåg rätt). Antar att det oxå funkar?

Ingen som vill avslöja sina preferenser gällande kall eller varm bias för 6V6?


14 Feb 2023, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bias för 6V6?
Den här bias manualen har jag använt, tycker den är informativ och bra. Där finns rekommendationer på ett antal olika rörtyper.

https://www.tube-town.net/cms/userfiles/downloads/bias-setup-e.pdf

Själv har jag ingen förstärkare med 6V6-rör, så jag har ingen preferens... :?

_________________
/Lennart


20 Feb 2023, 21:42
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Bias för 6V6?
En eller två såna häringa prylar gör det lättare och snabbare.
https://www.amazon.com/Eurotubes-Bias-P ... B019PAVXPG

Mina preferenser är ju från munspelsförstärkare och det är ju ett lite annat universum:
Mina preferenser är att ju varmare dess bättre. Kalla 6V6 spricker upp snabbt och inte vackert.
Men som sagt. Prova själv vad du gillar.


21 Feb 2023, 20:22
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Custom Sam:
Tack för litteraturtipset.

arnenym:
Tack för pryltipset. Säkert jättesmidigt. Dock kanske lite overkill om man justerar så sällan som jag gör.
Vad definierar du som "kalla" resp "varma" 6V6?.
Jomenvisst måste jag prova själv, men icke desto mindre är det kul att höra vad andra tycker.


22 Feb 2023, 12:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
"Bias" är ju den styrgallerförspänning som sätter tomgångsströmmen i röret/rören. "Varmt" är nog rätt accepterat som ett uttryck för att man sätter tomgångsströmmen till nära maximal ström för en given anodspänning, dvs nära maximal anodförlust enligt datablad. Röret/rören kan då sägas gå i "klass A", och detta gäller ju både single-end och push-pull. "Kallt" avser då att man ställer bias så att tomgångsströmmen är avsevärt lägre än maximal ström för den givna anodspänningen. Resultatet är en förstärkare i "klass AB" och det funkar bara i push-pull.

Resultatet rent ljudmässigt kan ju bli rätt oförutsägbart. En förstärkare i klass AB har en summaström som blir högre ju högre uteffekt man tar ut och med de normala nätaggregaten i gitarrstärkare får man då lätt ett "sag", ungefär när distorsionen börjar komma ordentligt. Ett slutsteg i klass A har konstant summaström oavsett volymen (nästan, i alla fall) och kommer att reagera annorlunda och den får dessutom en annan karaktär på disten, eftersom det är olika gränser för hur styrgallret kan "svinga" om man sätter slutsteget i klass A eller AB. Om man har dist redan innan slutsteget blir det ju ytterligare svårt att ens gissa hur det kommer att låta.

Uteffekten i klass A push-pull är aldrig mer än två gånger möjlig uteffekt i single-end, medan man med klass AB (push-pull) kan få väsentligt högre uteffekt än så. Disten i klass A-steg kommer av både klippning vid gallerström (positiva toppar) och strypning (negativa toppar), medan klass AB i första hand får klippningen vid positiva toppar, eftersom de är konstruerade för att rören ska kunna gå i strypning ett i taget (större negativ förspänning); det kommer att bli en annan karaktär på ljudet. Ett AB-steg kan hantera högre insignal, så där kan man ju få begränsningar från stegen innan, och PI, innan steget självt börjar dista.

Så länge man inte driver steget till distorsion brukar det låta ungefär lika bra oavsett A eller AB (om grejerna är rätt byggda).


22 Feb 2023, 12:58
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Inser att jag kanske uttryckte mig lite luddigt. Tänkte om arnenym kunde relatera sin uppfattning om "varmt" och "kallt" till konkreta värden i mA, W eller % av max tillåten effektförlust.

En sak som förbryllar lite är att man allmänt tycks relatera bias-inställningarna i stort sett enbart till den maximalt tillåtna effektförlust som resp fabrikant specar. Förstår att det är vettigt om man bara är ute efter att ställa bias så varmt som möjligt utan att riskera rörhaveri. Men det är väl inte säkert att det låter bäst med varmast möjliga bias. Två 6V6 med olika fabrikat och med olika effekttålighet borde väl kunna låta hyfsat lika med samma bias oavsett om röret tål 12 W eller 14 W. Rätta mig om jag har fel. Är det bättre att ställa bias varmare bara för att röret tål mer effekt?


22 Feb 2023, 16:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Bias för 6V6?
Som jag sa förut. Ställ dom på max. lyssna skruva ner, lyssna, skruva ner-lyssna- skruva ner-lyssna. Anteckna vad du tycker är bra/dåligt.
Ställ dom där DU tycker det låter bäst. Jag ställer så nära max dissipation -12 eller 14W på 6V6 jag kan. (Varmt) Allt under det är kallare.
Mina munspelsförstärkarpreferenser är egentligen värdelösa för dig. En bra munspelsförstärkare låter Lovvikkavante för en gitarrist.
Dessutom är mA värdelöst att veta så länge du inte har samma B+ som jag har i min förstärkare.


23 Feb 2023, 11:03
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
arnenym, skulle inte våra effektförbrukningsvärden i Watt (i tomgång) kunna vara ungefärligen jämförbara även om B+ är olika?

Förstår nu att du ställer dina rör rejält hett och det sannolikt inte lämpar sig för gitarr. Att du ställer bias "så nära maxeffekten du kan", betyder det att du ställer dom på 70% av maxeffekten, eller att du verkligen ställer dom nära 12 eller 14 Watt? Vad avgör hur nära du kan gå? Har du märkt ngn påverkan på rörens livslängd med så het bias?


23 Feb 2023, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
Anodförlusten är ju aktuell anodström X aktuell anodspänning (i tomgång). Vid lägre B+ kan man köra med större anodström och tvärtom. Det är inte anodförlusten i sig själv som påverkar ljudet, utan det är hur arbetspunkten hamnar i kurvbilden och hur belastningslinjen begränsas vid 0 V gallerspänning resp vid strypgränsen.

Kan nog bara håll med om förslaget att testa. Vilken anodström du hamnar på är nog ingen som vågar gissa, men du måste veta B+ så du inte får för hög anodförlust.


23 Feb 2023, 15:03
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Jodå, jag har nog hela tiden varit införstådd med fördelarna/nödvändigheten av att testa själv (post nr 1), men har varit nyfiken på att få veta var ni andra rörpulare brukar hamna när ni skruvar fram ert bästa ljud (varm eller kall bias), men det var visst inte så lätt att få sån info.

Ni som brukar serva andras stärkare (och egna oxå för den delen), hur brukar ni gå till väga när ni ställer in bias (antar att ni alltid gör det efter rörbyte t ex). Låter ni kunden bestämma bias-värdet (inte många som har kolla på det antar jag), ställer ni in ett standardvärde (t ex 60% av max effekt) eller lyssnar ni och hittar det värde som låter bäst? Gissar att det senare är för tidskrävande och blir för dyrt för kunden, och dessutom subjektivt.


23 Feb 2023, 15:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
Jag tror inte nån håller inne med nåt i den här frågan. Personligen jobbar jag mest med "vanliga" förstärkare (HiFi, vokalist och annat med "clean" återgivning) och där är frågan om arbetspunkten (bias) beroende av vilken impedansomsättning man har i OT. Det måste finnas en sorts korrelation mellan arbetspunkten och belastningslinjen så att man får ut rätt effekt och rätt ljud. Därav är det nästan nödvändigt i de fallen att ha info om vad byggaren föreslår, alternativt ha data för OT och drivspänningar mm så man kan bedöma belastningslinjen. Om jag måste jobba utan transformatordata, brukar jag börja kallt (för där har man oftast mest headroom innan det distar) och går mot "varmare" arbetspunkt, men målet är ju då oftast "clean", inte ett ljud som får karaktär av stärkaren i första hand.


23 Feb 2023, 21:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Bias för 6V6?
En viktig infallsvinkel i detta är hur olika justerad arbetspunkt påverkar B+
I en någorlunda "rätt" designad rörmaskin så kommer PT´n relatera till förstärkarens last, och iom det handlar det mkt långt ifrån bara om vad som händer kring dina 6V6.

Ju tyngre du justerar de vad avser arbetspunkt ju mer kommer B+ sjunka, vilket givetvis påverkar hur din preamp arbetar med.

Vad avser railspänning till en preamp, där är nog åsikterna lika många som de som bygger och moddar vill jag mena.

När det handlar om oss mer eller mindre aktiva tror jag att man med tiden utvecklar preferenser i sammanhanget, och då baserat i dels railspänning, dels antal gainsteg osv ner till vilken genre av musik man tänkt maskinen till.

Om vi tex tar en generisk 2 stegare (som i "old school") så brukar jag ofta landa kring 240VDC i rail i näsan till en sådan. Iom 2 steg blir det närmast alltid att de tar mat ur en given nod. Om burken sedan använder sig av en LTP som PI så låter jag i det läget ofta den landa kring 300VDC eller knappt det.

Allt detta varierar då i slutänden med vad som sagt är tänkt användningsområde.
Ser du tex till modernare burkar avsedda för numetal och liknande så ser vi ofta rail uppemot och förbi 400. Ngt som rent spelmässigt påverkar tex burkens "stelhet" osv.

Kommer då B+ påverkas hur mkt som helst av en bias justering?
Nej. Givetvis inte, men tar vi en burk med säg strax under 300VDC i näsan (dvs ingångssteg) så kan bias som är allt för kallt justerad mkt väl påverka bortåt 40VDC när den justeras rätt, vilket man definitivt känner av när man lirar.

På en burk där bias är i rätt härad från början blir givetvis avvikelserna mindre, så förstå tankegången i det jag skriver här.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Feb 2023, 15:16
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Racing, jag antar att du inte justerar bias bara utifrån att få värdet för B+ i preampen så som du önskar, eller ...? Hur brukar du göra? Justerar du tills du tycker att det låter bra eller till en viss förlusteffekt alternativt anodström? Ungefär var brukar du hamna i 6V6-fallet?


03 Mar 2023, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bias för 6V6?
Ett tips från dokumentet jag länkade till, där finns just det du efterfrågar för olika B+. Jag har kopierat det och infogat nedan.

Attachment:
biassetting.png
biassetting.png [ 109.54 KiB | Viewed 4239 times ]



Du ser vilka olika Biasspänningar och olika rörtyper, samt de spann som man bör hålla sig inom för att inte skicka iväg rören i bana runt månen...

Med denna infon som bas kan du testa så att du får det ljud du vill ha, och samtidigt veta att du inte förstör rören!

_________________
/Lennart


12 Mar 2023, 22:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias för 6V6?
Custom Sam wrote:

Du ser vilka olika Biasspänningar och olika rörtyper, samt de spann som man bör hålla sig inom för att inte skicka iväg rören i bana runt månen...

Det där är väl mA och inte biasspänning.

_________________
Johan Hansson


13 Mar 2023, 09:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bias för 6V6?
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:

Du ser vilka olika Biasspänningar och olika rörtyper, samt de spann som man bör hålla sig inom för att inte skicka iväg rören i bana runt månen...

Det där är väl mA och inte biasspänning.


Det är både och i tabellen, men det jag tänkte på är att utifrån Plate Voltage i överkant ser man vilka intervall som man bör ligga på med sina mA. Och det har varit en hel del funderingar från Beneri utifrån Bias. Men jag och exakta termer.... :shock:

_________________
/Lennart


13 Mar 2023, 10:21
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Jo, jag har haft funderingar betr bias men de har uteslutande handlat om min nyfikenhet gällande hur bias-justerande bojare brukar uppleva ljudet vid kall respektive varm injustering (och kanske även däremellan). Har nog haft klart för mig att det brukar rekommenderas att ligga i intervallet 50-70 % av max tillåten effektutveckling. För övrigt förbryllade tabellen mig lite först eftersom jag tyckte att detta inte stämde. Sedan såg jag att man i tabellen specar 6V6 till 10 Watt, vilket var en ny siffra för mig. Har bara sett 12 och 14 W tidigare.


14 Mar 2023, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
Tabellen anger två olika strömstyrkor (katodström eller anodström inte angivet) per rör i ett par, tydligen, och effekten längst ut till höger är den faktiska effekten vid strömmen i "Min" -raden, fast för två rör. Åtminstone tycker jag det ser ut så.

Räkneexempel: 6V6 med B+ 500 V och strömmen 10 mA ger 5 W, men i effektkolumnen står det 10 W, så det borde då vara för 2 rör.

Lite förbryllande kan man kanske tycka. Jag tänker att man vill veta vilken effekt man kan släppa loss i tomgång för ett rör och då lär man ju tänka sig anodström och anodspänning för just ett rör. Det är också lite lurt med att inte ange var strömmen mäts. Exvis EL34 har en påtaglig skärmgallerström som ju också går via katoden och skärmgallret är väl specat för 2 W förlust, utöver vad anoden ska tåla.


14 Mar 2023, 16:39
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias för 6V6?
lampuradio wrote:
Tabellen anger två olika strömstyrkor (katodström eller anodström inte angivet) per rör i ett par, tydligen, och effekten längst ut till höger är den faktiska effekten vid strömmen i "Min" -raden, fast för två rör. Åtminstone tycker jag det ser ut så.

Räkneexempel: 6V6 med B+ 500 V och strömmen 10 mA ger 5 W, men i effektkolumnen står det 10 W, så det borde då vara för 2 rör.

Lite förbryllande kan man kanske tycka. Jag tänker att man vill veta vilken effekt man kan släppa loss i tomgång för ett rör och då lär man ju tänka sig anodström och anodspänning för just ett rör. Det är också lite lurt med att inte ange var strömmen mäts. Exvis EL34 har en påtaglig skärmgallerström som ju också går via katoden och skärmgallret är väl specat för 2 W förlust, utöver vad anoden ska tåla.
Jag tror effektkolumnen helt enkelt är max effekt för det röret MP=maximun power Det lägre strömvärdet är för 50% av den effekten och det högre är 70% vilket är det spann man i gitarrvärlden brukar tala om.

_________________
Johan Hansson


14 Mar 2023, 19:13
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Bias för 6V6?
Det är definitivt min uppfattning också.


15 Mar 2023, 11:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
Jo, jag håller med, det verkar så. Men Pa max för 6V6 är då fel. Jag har aldrig sett nån variant med mindre än 12 W max anodförlust. Tillochmed lillebror 6AQ5 tål 12 W.


15 Mar 2023, 18:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias för 6V6?
Varför anger JJ annat maxvärde på anoden för triodkoppling? https://www.jj-electronic.com/images/st ... f/6v6s.pdf

_________________
Johan Hansson


15 Mar 2023, 19:53
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias för 6V6?
Ja, det är mysteriöst... "Efter gammalt" är det ju en fråga om hur mycket värme anoden kan stråla iväg och hur hög temperatur glaskroppen tål. Det borde inte ha nån betydelse hur röret är kopplat. Men det visade databladet är ju ganska avskalat, i en äldre rörhandbok får man betydligt fler data angivna för olika driftfall. Det som är lite lurigt med triodkoppling är ju att g2 alltid har samma spänning som A och då blir det nödvändigt att välja arbetspunkten annorlunda än vid normal koppling. Om man då börjar labba med så höga spänningar som 450-500 V är det kanske lätt att elda upp g2 långt innan man uppnår max anodförlust. G2 har ju en egen maxgräns (för klassisk 6V6 är det 2W). 2W når man vid 5 mA vid 400 V.

Nu blev det lite vimsigt, kanske. Kontentan är att det inte är klart (för mig) varför de anger en annan pA max för triodkoppling.


16 Mar 2023, 10:47
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.