View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:27

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Philips 2852 
Author Message

Post Philips 2852
Japp.
Dags igen. Fellow musician....kom över ett PAR varav jag då får den ena som dellikvid för att göra dem båda två till vrålande gitarrmonster.

Kruxet denna ggn är att det finns väldigt lite underlag online. SANNOLIKT är dessa ngt äldre än 6420,dvs den den med den fantastiska närmast dollargrin fronten från en gammal jänkare.
Sannolikt?
Jaa...den använder generellt gamla EF rör samt dito enkeltrioder. Vet inte hur många av er som är bekanta med typen.
Hur som helst ger det för handen att dessa kommer ersättas,och antalet på dem tas ner med. Finns ingen anledning till en halv rabatt full med förstegsrör.

Image

Hålet i mitten upptill är i samma anda som med 6420 då ett magiskt öga. Ser vi till färg och allmän utformning samt layout så känns det faktiskt inte helt orimligt att detta kan vara svensk krigsproduktion.?

Image

Uteffekt 50w? Ja. Jo. Den använder ett par EL-50 som slutrör. Kollat lite närmare på datablad..på tillgång,å..de e inte dyra iaf-som NOS då.
Men frågan e om det är värt att behålla dem. Slutrör som använder liknande Ra-a på utgångstrafon känns väl ärligt sagt som minsta problemet...

Image

Mm. Känns militärt på ngt vis. (Jmfr nyansen med M59 tex)

Image

Jo,tjena som sagt. De där röda flaskorna e alltså den lite äldre,ofta med signalen in på "hatten" upptill,småsignalare. När jag sprang på dessa rör 1a ggn tänkte jag i mitt stilla sinne att det var som med effektrör..dvs toppanod,men så är alltså oftast inte fallet med småsignalsrören.
Å jo..många e dem.
Det till höger i sin tur är likriktarflaskor av AZ typ. Dvs med 4V glöd. Det ena sägs (har inte tagit emot ngn av maskinerna än) vara ett AZ-50,och i det läget finns där då mos så det räcker och blir över till 50w. Det är då ett som är säkert.

Om jag tolkat det rätt är detta halvt om halvt tunga klumpar. Enl uppgift kring 20kg/st.

Jaja. Återkommer i detta ärendet efter helgen med lite mer information och bilder. Kul grej e ´re iaf!

21 Jan 2016, 22:18
Profile

Post Re: Philips 2852
Fö.
För de av er som nu inte vet det.
Philips som företag hade tillverkning varstans i Europa. Bla då i Sverige,varför tanken på en nationellt producerad Philips ifrån krigets dagar inte e helt ute å cyklar...

DÄREMOT har jag ingen aning om var i Sverige Philips tillverkade sina produkter.

21 Jan 2016, 22:22
Profile

Norrköping, det var på gång att jag fick anställning där direkt efter Chalmers. Det dök upp ett bättre förslag i Gbg så det blev inget flytt till NKG.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

21 Jan 2016, 22:58
Profile WWW

Sedär!
Kul!
Tack. :D

Aleks. Tror du mitt antagande kan vara i rätt härad vad avser ålder?

21 Jan 2016, 23:13
Profile

Morsan, som i april fyller 92, var som ung med och tillverkade rör i Norrköping under 2:a världskriget.
Hon gör fortfarande kakor med goda "filaments" :)

23 Jan 2016, 21:15
Profile

Kul story! :D

Det kom alltså ett par 2852.
I reda ordalag...ngr observationer. Till att börja med,nu när jag tagit del av dem "in the flesh",slår de mig än mer som produkter från kriget.
Att ha i minne är att EL-50 lanserades innan EL-34. Redan år 1940,och det kallas för "röret som vann kriget".
Hela apparaten känns som ngt gjort för att tåla en direkt kärnvapensmäll...

De är ruskigt tunga. Vi talar lediga 20kg här,och i ljuset av att en vanlig JMP väger in närmast på detsamma så kan man kanske tycka att det inte är världens ände men..detta e liksom svenska grejer...så jo. De e tungt.

Image

Schema har jag inte lyckats hitta ngt...men..same same som jag ser det. Samma skit annan dag.
Mer som kvitterar ålder är att de innehåller samma typ av kopplingskondningar som gamla Geloso maskiner. Jaaaaaaaaap...Ducati grejer. Japp,de innehåller gamla Philips vax kondningar MED,men...Ducati.
Å se den enda maskin där jag tidigare sett denna form av gamla Ducce grejer e...en viss Geloso G.27 tillverkad 1937.
Allt invändigt,med ngr lysande undantag som då e bytta grejer,slår en som "gammalt". Gammal vaxad väv som isolering på kablar osv.
Men..generellt taget är maskinerna,båda två,mycket intakta. DEEEEEET...e nu fan inte detsamma som att de e friska!
I vanlig ordning..skottade kondningar varstans.

Image

Likriktaren som tar den tunga smällen är en AX-50. Japp. Kvicksilver...tjena. Den lilla brevid är en AZ1. Båda två alltså flaskor som vill ha 4V glöd.
Den där kopplingen känns då lite märklig. Det sitter alltså ett par kondensatorer i serie. Den första i resp lina leder från AX-50´an till AZ-1´an...och den andra ut till första smäll e-lyt. Kollade kondningarna och de visar 100nF styck.

Image

Längst ner till vä i bild kan ni ana er till en sådan där tidig Ducati kondensator. Hur som...genomgående verkar det mesta i "plast" kondensatorer vara antingen 100nF lr 220nF.
Det mesta (läs-allt) e bara att dra i bingen.

Image

Mm. Det här e inga små klena maskiner. Nope. Skulle tro att de där Philips kannorna var "state of the art" vid tiden. Sitter som ni ser 350 voltare och...det sitter tre sådana par i serie. Mao är den totala kapacitansen inte så hög direkt,men...av en anledning.

Efter att ha kollat över det mest elementära så ryckte jag likriktarna och kollade AC HT. Mm..tjenahej. Ligger helt olastat kring 520VAC mot chassi per sida.
Blir inte direkt ngr småspänningar av det,igen,men samtidigt så är även denna designad kring lösningar som agerar "pull down" på DC sidan. En lösning som slagit mig som mer och mer vanligt förekommande med dessa lite äldre designer (läs -30/-40 tal)
Jaja. Återstår att se.

Muttrat loss allt i vägen av glättning och som förväntat är det bara skit kvar. I första rummet nu,för att kunna göra bedömningar kring integriteten på prylarna generellt,hänger jag dit lite lösryckta dito (e-lyter) som jag har liggande och som jag mätt och vet att de är friska.

Image

Nättrafon e inte det minsta vi hittar iaf... Byggnadsmässigt påminner de en del om de vi finner i gamla svensktillverkade Champion ifrån ungefär samma tid. De ÄR dock inte samma,vad jag kan bedöma.

Image

Båda maskiner är skadade. Alltså,skadade som i trasiga. Som tex här...EL-50 har ju toppanod och..mja,som synes e ena ledningen där inte direkt dagsfärsk.
Mkt sådana småsaker har getts lite uppmärksamhet idag och..med lite tur skall vi nog få skakat liv i dem,om de nu e hela,som originalare ganska fort.
De där kondensatorerna som funkar som en form av feedback..har vi pensionerat.

Preampen består i huvudsak av pentoder. Mycket tidiga småsignalsditon. EF-3 samt EF-9. Sen har vi ngn halvobskyr triod,som jag antar är fasvändare i sammanhanget. Återstår att se.

Alla socklar är märkta vad avser vilket rör som skall vart...när man väl fick bort allt damm och gammal skit.

Av ngn anledningen har den en bokstavlig plåtcab,alltså det gröna på bilderna ovan,och sedan som ett halvt flytande stålchassi inuti detta. På DET i sin tur sitter första raden med preamp rör helt gummiupphängt i sin tur i det inre stålchassit.

Intressanta gamla maskiner får jag nog fan säga. Skall bli lite kul att tampas med.

28 Jan 2016, 01:39
Profile

Following...

28 Jan 2016, 06:18
Profile

Image

Ordet ni letar efter är...luftslott. För så e re. I original är dessa maskiner rena luftslott.

I ambition då att få fart i eländet så installerades gammalt mög som finns i hyllorna när det handlade om kondningar i alla dess former. Iom att denna övningen enbart handlade om att se ifall allt var med i matchen fortsatt så fann liksom inte mening med annat.
Men..allt i form av kondensatorer fick bytas. Precis varenda en.

Image

Mustarder ligger man ju på ett helvetes gäng och det passade ju bra att AC koppla EF rörens skärmgaller mot backen med.

Image

Som en gammal AC-50 ungefär. Det sitter då SGM på 1k och sedan en 50k resistor mot backen för respektive EL-50.
På det ligger det ung minus 32VDC in mot g1. Märklig lösning kan jag tycka. Med allt sagt och gjort,detta är ganska kraftfulla maskiner.
EL-50 flaskan..."the tube that won the war"...använder ju toppanod. Mm. Visade sig att B+ landade på ung 680VDC under last.
Mao är även dessa gamla Philips maskiner ett gäng som levererar dels hälsosamma B+ spänningar och som följd av det hyggliga effekter ut.

Image

AZ-1 sockeln. De där tjärklumparna fick lämna plats åt en omgång mustarder. Den setupen däremot har jag inte satt mig in i ännu.
Man tappar alltså HT AC sidan av AX-50 flaskan på detta sättet...in mot AZ-1. Inte kollat datablad för varken den ena eller andra...men de e nog fan dags.
Chansen finns ju att det att de mellanlandar i AZ-1 sockeln bara är som lödstöd? Hur som,de ligger alltså ifrån HT AC på AX flaskan,där det som sagt ligger hälsosamma AC spänningar,å leder som par mot B+ ut. Märklig lösning...
Aleks. Något du känner till?

Jaaahhhhaaaaaw...så skiten fungerar nu alltså? Som originalare då.. Japp. Det gör den,och den låter på inget vis illa faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=1RHN09hgkTs&feature=youtu.be

...för se sådär låter en original Philips 2852 vid låga volymer. :mrgreen:

29 Jan 2016, 00:10
Profile

Fått kollat datablad för AZ-1
Japp.
Man använder mellanlandingen på AZ sockeln för kondningarna där som lödstöd.
Hm.

Då återstår frågan varför man gör den formen av återkoppling som sker mellan HT AC och B+? Fan skall vara tanken med det?

29 Jan 2016, 00:47
Profile

Klar och tydlig schema tack så skall jag försöka lista ut det.
Jag visualiserar inte verbala beskrivningar. Saknar den biten av DNA.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

29 Jan 2016, 19:14
Profile WWW

Image

Gammalt tag kort får tjänstgöra som plattform för maskinens glättning. Skall bara göras rent nu. Första smäll för det som kommer från kvicksilver flaskan,AX-50,är då 100µF+100µF i serie. Ena ovantill på kortet och den andra inunder.

I samband med att jag skruvat i dessa två har jag givetvis kikat efter info online med,men inget står att finna. Det som finns som härrör till Philips 2852 är en helt annan maskin,och även där är informationen knapp.?

Ngr frågeställningar finns alltså men oavsett har operation "new innards" påbörjats. Det sitter två stycken choker i maskin. De är på ca 4H styck och jag antar att anledningen därtill är att kapacitanserna som använts var högst begränsade iom att de seriekopplats.
Med det sagt så har ju maskin två HT AC lindningar. Dels den som går till AX flaskan men sedan även en som går till den avsevärt klenare AZ diton.
Den senare hade också glättning som var seriekopplad,och anledningen till det ser jag inte riktigt..då den delen ger under 400VDC likriktat.(380-ish)
Spänningsspikar i all ära men att vi av NÅN anledning skulle se hopp på över 120VDC känns inte så sannolikt får jag säga.
Nu blir det iaf axialer om 500V...å bra med det

Säkringar finns ju. Som noteras i den andra tråden där detta debatteras så finns även i detta fall en enda säkring för primär på PT´n.
Nu bytte jag nätuttag till ett IEC dito och i den vevan fick jag inspekterat kablaget mellan uttaget/nätswitch/säkringshållare å...det har ju sett bättre dagar det med helt klart. Mao...byte.

Nätswitchen hade ngn klurig djävel bryggat. Den är av samma typ och snitt som i de gamla Sinus maskinerna,varför jag muttrade isär det hela och gjorde rent..åsså hade vi oss en fungerande nätswitch igen.
Sen..det SATT en märklig mekanisk brytare som gjorde att man inte kunde ha luckan öppen baktill samtidigt som att maskin är spänningssatt.
Det går alltså ner en arm till en ganska kraftigt designad hittepå historia som bryter strömmen från väggen om man öppnar luckan.
Tror inte riktigt jag förstår den.... Nåja. Är nu demonterat iaf. Ju mindre skit som kan krångla desto bättre. Den syns på ngr av bilderna ovan fö.

Chassit är ju som ni kan döma av bilderna ovan rymligt milt sagt. Preampen har jag tänkt ersätta med vanliga novaler och det presenterar lite av ett problem eftersom socklarna som sitter där är vad vi kan kalla stora i diameter. Problemet blir alltså att en vanlig noval inte kan täcka hålet på ett vettigt sätt.
Blir väl att dra dit ngt platta som täcker det hela antar jag också göra nya hål.

Nu drar iofs inte preamp flaskorna ngr jättemängder med ström vad avser glöd,men de kommer ju bli avsevärt färre till antal så...att hålla koll på var spänningen tar vägen i värde är nog en klok grej.

Den första raden med preamp flaskor sitter ju på en gummiupphängd platta. I ljuset av att det i den raden bara sitter småsignalspentoder kan jag gott förstå det. Jag har inte riktigt bestämt mig för var de där novalerna skall hamna i chassit ännu.

Jaja. Det mesta i mtrl är inhandlat iaf. Återstår..jobb.

30 Jan 2016, 15:29
Profile

Du kanske skulle plocka bort och ersätta kvicksilverlikriktarna,
vad jag förstår så är de känsliga för att "röras om" och skakas vid flytt, så det kan bli
"flash-over" och andra tråkigheter. Dessutom är de giftiga om de går sönder.

30 Jan 2016, 17:11
Profile WWW

Ja Peter. Som du kan läsa ovan ligger det i planen.
Ett AZ-50 kan ju ersätta direkt,men kräver byte av sockel i detta fallet. Ett billigt pris i sammanhanget i min mening.

Image

Att modda för att få dit ett IEC jack får sägas var mkt enkelt. Moderna grejer...tack så mkt.
Säkringspanelen i sin tur. Mm. Kablaget e som sagt i MYCKET dåligt skick så till att börja med är allt i den vägen bytt dit... Sedan är där installerat extra säkringar med faktiskt.
Bla så..mkt märkligt. Pilot lampan är en 3,15V variant och denna ligger över säkring. Mao har man säkrat av halva 6.3V glödlindningen.
Det där skrotar vi..och ersätter med dubbla dit,eftersom jag INTE kommer använda centertappen på glödlindningen.

Image

Bias ja. Denna lilla setup sattes ihop. Enkel och funktionell. Funderar på att komplettera den med en pott till dock för att få individuellt justerbar bias. Har ju ingen aning om hur matchade de där flaskorna är...
Kompakt lösning e det iaf.

Image

Jaha. Å där sitter då totalt 6 lytar. Skall tvättas innan jag lämnar den ifred men..same same.
Nu försöker jag i vanlig ordning samla allt som är AC och likriktning i maskinens ena ände. Av självklara skäl...

Image

Kablar var det ja. Det ser ut sådär,hele skiten. Mao..finns inget att diskutera.

Image

Som sagt. Gott om utrymme e det gott om! Som synes har det brunnit rätt friskt runt ena sockeln. Såpass att båda socklarna har mått bättre.
Iom att jag nu kommer skrota preamp socklarna och dessa är av samma typ så kommer jag återanvända två av dem till slutrören för att på det viset få en mer rättvisande grund att stå på. Friskt e friskt liksom...
Märk nu väl..även glödkablaget behöver läggas om för även det är fullt med sprickor osv...

Image

Där har vi "preamp plattan". Vad jag kan bedöma tillverkad av ngn form av bleckplåt? Tung som skam iaf..
Tror jag gör så att jag skrotar socklarna som sitter i själva chassit och demonterar den där plåten och klipper till en ny i aluminium åsså placerar vi de 3 novaler som skall till däri istället.
Fortfarande då givetvis gummiupphängt.

Image

Den här plattan är det som sitter bakom faceplate. Alla kontrollerna. Det...å EM4 flaskan. Givetvis är kablaget ToF lika ruttet det...

31 Jan 2016, 15:40
Profile

Image

Det här är då den där lite märkliga plattan som den första raden med preamp rör satt i. Förefaller tillverkad i ngn form av bleckplåt.? Mjukt som skam e´re i alla fall.

Image

Samtliga socklar,bortsett från de till AX samt AZ flaskan i andra änden av maskin,fick se sig urplockade vare sig de ville eller inte. Två av dem valdes ut och rengjordes för vidare tjänstgöring.

Image

Så. Här vilas fan inte på hammar´n! Ny preamp platta,denna ggn i aluminium. Nibblingsmaskin och planslipen gjorde processen kort.

Image

Jomen. Glöden är lagd och samtliga flaskors skärm är kopplat. Den gråa kabeln ut är till pilotlampan,som nu blir en på 7V och 0,2A.
Gummibussningarna det hela vilar på är alltså installerade genomgående. Inuti dem sitter det små rör som maximerar hur mkt skruven kan dra ihop det hela. Funkar utmärkt och som jag ser det har iaf inte viktminskningen vara negativ iaf.

Image

Sot ja. Fram kom t-spriten meeeeen...nope. Det satt för hårt så det slutade med smärgel. Förvisso e chassit zinkat meeeen...viktigare att det inte finns sot på plats eftersom sot är ledande.

Image

Slutrörssocklar installerade. Som synes lite blev det hela lite blankare efter tvätt..
Samtliga socklar sitter ju nitade i original och vad det verkar allt annat än stumt. Lurar därför lite på om man skulle installera fiberbrickor på resp sida av sockeln? Om det inte kunde vara en ide för att minska belastningen när man sätter i och drar ut rör?

Image

Så till sist en liten fotnot i sammanhanget jag glömt av. Se,även denna Philips är begåvad med vad som på tyska heter "Funkenstrecker". Alltså ett överslagsskydd.
Poängen e väl den att själva grundtanken med dessa inte är helt galen. Vet med mig sedan tidigare att de brukar vara reffade till att ha ett avstånd om 0,6mm mellan spetsarna. Mao ungefär som ett tändstift.

31 Jan 2016, 20:55
Profile

Tvärs över "funkenstrecken" kan du installera ett 100-OHM motstånd som ytterligare ( eller bättre ) skydd för
utgångstrafo och rör.
Närvaro av gnistgapet tyder på att det händer farliga saker om lasten kopplas bort.

31 Jan 2016, 21:34
Profile WWW

Mm.
Det e värre än så Peter. Om du kollar längre upp i bildserien så ser du att det i original sitter kondningar där som återkoppling mot CT´n.
Ett inte helt ovanligt grepp på lite äldre maskiner.

01 Feb 2016, 01:08
Profile

de visste vad de gjorde "gamlingarna"

01 Feb 2016, 08:32
Profile WWW

Kan inte annat än hålla med.
Iom att jag då och då gräver i vad vi i sanning kan kalla äldre maskiner följer ju med det att man ser lösningar som INTE är "apa se,apa gör" som mycket är idag.
Lärorikt är bara förnamnet och när man söker information om en lösning är det ofta närmast häpnadsväckande hur gammal den är.

Som tex det med Ultralinjärt. Visade sig när man grävde lite i det att det där var ngt Australiensarna hanterade redan 1935.
Å se..historien är smockfullt av sådant. Gör att man blir ödmjuk...för en del av de här herrarna som varit i farten har helt klart varit begåvade utöver det vanliga.

Man sitter å grunnar över ngt...å helt plötsligt läser man en avhandling. Igen. Från 1920 liksom...

01 Feb 2016, 12:59
Profile

Image

Får väl i självkritik säga att kablaget mellan plattan och socklarna blev lite kladdigt..men..jaja. Gör om gör rätt.
Oavsett är det så nu att prylarna får fan ha megafon för att samtala med varandra. Att säga att bitarna hålls isär är diplomatiskt.

Image

Mm. Var ni lugna för att jag lastat fart i eländet. Gav det för handen då jag studerat datablad för EL-50 innan att g2 spänningen fick tas ner. Original sitter där ett 1k motstånd per sockel meeeeen...nu satt det ju 100 Ohm där i form av nya grejer så..en 30V zener kom fram per sockel.
Givetvis sammanfogat efter alla konstens regler.
Innan var g2 spänningen strax under 450VDC. Å jopp...mitt antagande om uttaget ur AZ-1 flaskan var allt rätt. Inte i ngn form är den flaskan ens i närheten av att skjuta sitt högsta värde förbi 500VDC. Mao e lytarna och valet därav safe.

Image

I 11e timmen valde jag att installera en bias pot per rör. Blev lite på en halvkvart sådär,så det där skall göras lite mer seriöst. Oavsett,tur var väl det för det visade sig att det skiljde en del dem emellan. Slutrören alltså,vilket inte är helt ovanligt i lite äldre puffror.
Å som sagt tidigare,i sin nuvarande konfig..e ju helt löjligt vad med plats det finns i chassit.

Image

Sagt och gjort. Slutrörssocklarna fick sig en omgång fiberbrickor. Förbanden är dragna till anslag,inte mer,och sedan säkrade med lim. Nu sitter de stabilt men kan fortfarande röras LITE. Mao,precis som det var tänkt.

Image

Säkringen till pilotlampan fick ju respass och ersattes av två säkringar till glöden invändigt. Resten e väl eg inte så mkt att orda om antar jag? Rengjort osv..

Image

Har fortsatt lite kabel kvar att byta. I specifikt detta fallet har det hela varit mer tungrott än normalt då precis ALLT fått bytas. I princip inget är orört,och primärt då av rena säkerhetsskäl.

Hur som. Det är fart i skiten. 2st 6n2p samt ett EF-86 framtill,så var ordern... Alla steg suger i sig vad det skall ha. Fick flytta på värdet för en av resistorerna i railen ngt,men det var väl bara att förvänta ärligt sagt.

I 240VAC läge ser vi nu rätt spik 6,3VAC i glöd. Balanspott därför sitter installerad. I B+ ser vi ung 660VDC@25mA...så där ligger det väl hyggligt tillrätta med tycker jag.
Det jag fortfarande är lite kluven kring är ifall jag skall bemöda mig med att hänga dit den ena av de två chokerna igen. Isf på "lågspännings" sidan..dvs AZ-1 flaskan.
Som den rullar nu gör den det UTAN den där återkopplingen mellan AX-50 flaskans HT AC och B+. Kikat på det,som lösning,grunnat som professor Balthazar och jag antar att den där kopplingen kan hänga ihop med det Peter är inne på. En form av skydd vid överslag internt i det där kvicksilverröret.?
Känns som en av de få rimliga förklaringarna.

Enkelt summerat ligger där alltså två st 100nF kondningar i serie från resp HT AC för AX-50 flaskan mot B+,där de då möts.

Jaja.
Next up e det med kontrollpanelen. Samtliga pottar=bingen. Kronslut. Så nu ersätts de varenda en. Så..blir lite kabel ToR. E vad det e,men det är å andra sidan mkt gott om plats så...drabbar ingen fattig.

02 Feb 2016, 00:38
Profile

Bildservern ligger tyvärr temporärt nere vad det verkar (för att ladda upp),så..får ge oss till tåls lite antar jag.

Hur som helst,det e liv i maskineriet.
Har lite problem med högfrekvens oscillation då...vilket jag grunnade en smula på tills jag såg kablaget till OT´ns sekundär.
Lika sopslut som allt annat...ridå.

Jaja. Faceplaten känns vettig i layout nu iaf. En James då..i vanlig ordning,och allt vad avser det som då sitter "öppet" har begåvats med en stålkåpa som skärm.

Högljudd?
Jotack!! E i VART fall ingen lögn!

Återstår att installera LDR bitarna...och att passa in det hela i cabben igen.

02 Feb 2016, 22:06
Profile

Image

Så. Som sagt,allt vad avser signal ligger på skärmat. På gott och ont.

Image

Hålen efter de gamla socklarna i chassit får täckas tycker jag men..samtidigt så håller ju maskin en del strömförande under den baktill öppningsbara luckan.
Känner mig lite kluven kring det där. Helst av allt skulle jag vilja få undan alla åtkomliga ledande punkter men i ljuset av hur trafos mm är byggt blir det en omöjlighet.
Mao är det lite så att man har röven bak oavsett vad man gör i detta fallet.

Skall göra så att jag tar en bild av den där katastrofen på OT´ns sekundär sida imorgon med. Helt djävla otroligt.
Enda parallellen som kommer till sinnes är en orenoverad Binson...

02 Feb 2016, 22:56
Profile

Image

Jomen. Inte vart det vackert iaf,så fick bytt det där.
Men har fortsatt problem med bla oscillation på höga frekvenser,så nu blir det att utmana kabeldragningen helt klart.

På det fick jag till det med PSU till LDR´rna. Inte mkt mer med det.

04 Feb 2016, 00:21
Profile

Image

Ibland..e det fanimig svårare.
Oscillation. Det e ju inge kul,alls. Å jag hoppa omkring som en enbent kyckling där...skåpet i högsta hugg.
Så..att lokalisera felet till PI´n var inga större konstigheter. Men...vaffö? Det hela gick liksom "sönder" i samband med att signalen skulle in på inkommande galler på PI´n.

SNACKA om att jag kliade mig i skallen så mjällen yrde....men se.. Började tappa humöret. FATTADE bara inte vad fan som pågick. Tills jag juckar lite mer vildsint på komponenternas infästning. Värmer om de osv..
Guess what.
Tittat på den vänstra raden med turrets i bild. Se nu att den näst längst upp saknas. Jopp,så e re.

Detta är TubeTowns färdiga turretboard. Turrets nitas,och den som gjort det jobbet har vara övernitisk(!!!!) så..där turreten går igenom kortet,på dess ovansida,så var själva stolpen nitad på ett sådant sätt att den helt enkelt var full med sprickor. Å..när jag nu började ledsna och juckade på skiten så..gick den av.
Mao,tillverkningsfel.

Det som satt kvar fungerar nu då som en form av öljett istället får vi väl kalla det,och med det lött på plats som skall vara där..vips...

Nu har vi oss ett stycke vrålande rocknroll maskin. :D

Image

Jaou. Glättningen till LDR drivningen. Säger det igen..detta fungerar så djävla klockrent va..
Så kort summerat kan man nu styra det med de dubbla PPIMV´erna..och kanal mode.

Mao?
Ja,vi är som förstärkare sett i mål. Det jag fortfarande inte hunnit gräva mig klart ikring är funktionen,eller rättare sagt uppkopplingen,av EM-4 röret.
Det magiska ögat. Tänkte hantera det imorgon i mån av tid. Som förstärkare sett e den iaf färdig.

05 Feb 2016, 00:16
Profile

Vad hände med OT ? Brann den eller var den brunnen när du fick den ?

05 Feb 2016, 17:29
Profile WWW

Nah,OT´n i sig var det inget fel på. Bara kablaget som var totalt ruttnat. Dvs,isolering var ett "option"... :mrgreen:
Så,nä. Maskin rullar och går. Ylar på bäst den skall.

Fått installerat den i cabben...känns märkligt att säga just "cab" iom att den är i plåt..

Så..i mål. Å iom att den e i mål...dags för tvåan.

Image

För er som inte är så bevandrade i äldre maskiner som arbetar i push/pull så är det där en återkoppling som är en rätt vanlig syn. Tanken är givetvis att klippa höga frekvenser.. I just detta fallet var det lite värre med den biten då den vänstra sidan i bild var skottad. Mao,raka spåret in i CT´n igen.
PÅ DET...så satt anslutningen till toppanoden på röret helt löst. Har väl gått så varmt,antar jag,att smöret smält så att säga.
Nåja. Bort med kondensatorerna,de skall inte vara med i matchen iaf,och löda om det gamla lortet ut mot toppanoden tills vidare.

Image

Jomen. Även i detta fallet...bort bort bort med gamla tjärkondensatorer mm. Dit med hederliga mustarder tills vidare,ambitionen vart ju även denna ggn att få fart i lortet.
Med det sagt,sk hardwire i all ära men....de här mastodonterna från svunnen tid ÄR verkligen byggda som luftslott.

Image

Mm. Bort med de där förhatliga tjärkondningarna som agerar återkoppling mellan AX-50 flaskan och dess B+. Fortfarande inte riktigt begripit vad den anordningen skall vara bra för och maskinen fungerar klanderfritt utan så...
Ägnat det en tanke eller två faktiskt och iom att maskin har ställbara tappar för ingående primär och..de är så gamla som de är så lurar jag fan på om det kan ha varit ngn form av transientskydd i en tid när det med "två hål i väggen" inte var lika självklart som idag.
Ha tex i tanke att en stad som Lund övergav sina 100VDC i väggen så sent som -50tal.
Lödningarna på likriktningarna görs givetvis om. Arbetsintensivt kanske men..bort med gammalt tenn medelst fläta och dit med friska,blyade,grejer.

Kablaget i den här då rå...är i AVSEVÄRT bättre skick än den ovan som redan är klar. Här sitter isoleringen kvar där den skall...

Image

Jaou. Säkringar e ngt som iom dess elektromekanik de facto kan ärga,och gör. Så...rengöra..lite 7-78 och friska säkringar så e vi mer tillbaka i spår.
Lite märkligt då är att den HT AC som leder till AX-50 kvicksilverflaskan har sin centertapp avsäkrad. Då ligger den skruvad rakt i säkringshållarens fäste. Mao,dessa apparater lyder ICKE under "den gyllene regeln".
Men se...

Image

..det gör den nu. Nu kommer det dras om så det hela blir centrerat vad avser chassijordpunkter för att bli mer logiskt för den EFTER mig som kör in näbben här. E ju gjort så i No1 tex. Men men...nu handlade det som sagt om att få fart i skiten så man kunde prova,varför jordningen av lytarna som sitter i serie till AX-50 flaskan drogs ner till det där lödörat.

Så?
Jodå.
Den lever. Så e re. Nu vet jag ju ungefär vilka spänningar att förvänta,och mkt riktigt är vi nog i stort sett där.
Med allt sagt och gjort,dessa maskiner arbetar ju med bland bias-via ett 50 Ohms motstånd per slutrör,så landade det kring 20mA per flaska. B+ då kring 660VDC. Grejen är att även denna maskin diffar lite mellan slutrören..men det står väl att förvänta efter 70år antar jag.

Allt fungerar. Bryggade så in ett par telejack som enklast på bänken och provade skrotet. Mjo..fungerar. De distar faktiskt redan i original de här men...kanske inte så snyggt då.. :lol:
Men som sagt,allt gör va det skall.
Iom att jag nu hade större insikt/koll kring hur det med lytar mm får hanteras så...vart helt klart en fördel att smida till en färdig board för detta direkt. Enkelt liksom

Image

Det där däremot. Har ju varit nere i ett antal maskiner under tidens tand som använder "magiskt öga" men hittills inte behövt fördjupa mig.
Å se det har jag börjat göra nu. Av ren nödvändighet. Jag ser på det där som jag gör på en gammal bil/hotrod. Sitter skiten där skall det fan fungera. Gör det inte skall det väck,vi släpar inte på död skit..
Å se just DEN DÄR EM-4 flaskan e "halvdöd". Huh? Mjo,de använder två trioder i samma flaska,som har olika egenskaper och därför ger olika reaktion på olika mkt signal.
Å se flaskan på bilden,där är det bara den mer "finkänsliga" trioden som gör att det lyser.

Saken e då den att det jag labbar med en del just för ögonblicket är topologin som går åt för att få det att funka med de amplituder som ligger för handen,de blir ju per effekt högre än vad originalet klarar.
Sen..det handlar väldigt mkt om modellspecifika värden har jag kommit att förstå,när vi talar dessa "VU meters" generellt.
Mao,arbetsförhållandena de ges varierar rätt friskt från installation till installation.

Jaja. Där har ni dagens update på dumheterna från verkstan i Åbro! Med det...ha en mkt trevlig fredag kväll vänner.

05 Feb 2016, 21:10
Profile

Jag har ju en passion för magiska ögon. Fråga snällt, du, det kan finnas fler på lagret ifall det du har är pajat :-)

05 Feb 2016, 23:12
Profile

Det har du rätt i.
*går å gräver i servex-lådan*

06 Feb 2016, 00:39
Profile ICQ WWW

Jaha. Ett EM80 och ett EM86. Smäller det högt?

Skulle varit en bild här, men den fick inte plats...

06 Feb 2016, 01:37
Profile ICQ WWW

Skicka till mig om du vill så lägger jag upp den på servern.

Rickard.
Ja. Varför inte. Flaskan på bilden ovan e ledsen,ena trioden förefaller som sagt död. Den andra flaskan fungerar men de verkar båda lida av ålderskrämpan att de lyser rätt svagt.

Antar att det hänger ihop med att det flourescerande i dem mattas över tid.? Hade gärna sett lite mera drag i dem,och det är bla därför jag ser över detta med topologin för dem.

Bla tänkt att jag skall kika vidare på resistorerna i sammanhanget,referensmäta dem,senare idag.

06 Feb 2016, 09:39
Profile

Uhuh, Det jag har är inte EM4 utan EM34. Användbart?

06 Feb 2016, 11:01
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next