View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 07:43

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Fråga om DC-resistansmätning på högtalarelement 
Author Message

Post Fråga om DC-resistansmätning på högtalarelement
Inte direkt rör-relaterat men chansar ändå på att ni kan hjälpa mig.

Har en 4 Ohms 4x12 Ampeg baslåda med skrika som jag funderar på att koppla om så inte skrikan är inkopplad längre.
Bifogar bild på hur de 4 12"-elementen är kopplade, och om jag fattat det rätt är detta en serie/parallell-koppling. DC-resistans på varje element är ca 5,5-5,6 Ohm och det tyder väl på 8 Ohms element? (Det är Eminence Beta 12-A-II och de är inte märkta med Ohm-tal)
När jag mäter de 4 elementen ihopkopplade som på bilden visar det 6,9-7,0 Ohm. Tolkar det som att det fortfarande då är 8 Ohm totalt. Men varför ökar resistansen lite? Är det kablaget?

Sen skrikan som jag utgår från är på 8 Ohm, den är om jag förstått det rätt parallellkopplad med paketet med de 4 elementen vilket då ger 4 Ohm, och det är också så lådan är specad.

Så om jag tar bort skrikan helt ur kretsen blir detta en 8 Ohms-låda, eller hur?

Attachments:
speaker wiring.png
speaker wiring.png [ 21.47 KiB | Viewed 3364 times ]
09 Feb 2016, 21:05
Profile

Post Re: Fråga om DC-resistansmätning på högtalarelement
Skrikan måste väl ha ett delningsfilter? Annars borde den brinna upp snabbt. Med ett delningsfilter emellan, så påverkar inte skrikan den totala impedansen, utan den är 8 ohm oavsett. Det är i alla fall min tolkning av förutsättningarna.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

09 Feb 2016, 21:14
Profile WWW

Ja det sitter ett delningsfilter. Men hela lådan är specad till 4 Ohm. Så då tolkade jag det som att "Paketet" med element blir 8 Ohm och skrikan är på 8 Ohm och för att allt ska vara 4 ohm måste ju dessa båda vara parallellkopplade?

09 Feb 2016, 21:16
Profile

Om det är två i serie och och dessa 2x två i serie som är parallellkopplade är det väl 4 ohms element?
Om hela låddan är 4.
4+4 = 8 (i serie) två par
två av dessa seriekopplingar parallellt
8/2 = 4

Eller om de är parallelkopplade två o två (=2 ohm) och sedan seriekopplade(2+2=4) fast det är mer vanskligt.

OM skrikan var en 8 ohm, kan det ha varit för att dämpa volymen från den, då den antagligen är mkt effektivare än 12orna.
Billigare än att sätta in dämpsats isf.

09 Feb 2016, 21:42
Profile

rudmark wrote:
Om det är två i serie och och dessa 2x två i serie som är parallellkopplade är det väl 4 ohms element?
Om hela låddan är 4.
4+4 = 8 (i serie) två par
två av dessa seriekopplingar parallellt
8/2 = 4

Eller om de är parallelkopplade två o två (=2 ohm) och sedan seriekopplade(2+2=4) fast det är mer vanskligt.

OM skrikan var en 8 ohm, kan det ha varit för att dämpa volymen från den, då den antagligen är mkt effektivare än 12orna.
Billigare än att sätta in dämpsats isf.

Det jag undrar över är om elementen som mäter runt 5.6 är 8 Ohms-element? Finns det nån tabell med resistans kontra impedans på högtalare?

09 Feb 2016, 22:00
Profile

Om alla element är 8 Ohm så blir hela lådan också 8 Ohm: 2x8 i serie är 16 och 2||16 parallelt blir 8.
Att hela satsen mäter större DC resistans än det du räknar dig beror på att kablaget också har en liten resistans större än 0.
DC resistans hos högtalare är alltid lägre än angiven AC impedans.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

09 Feb 2016, 22:04
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Om alla element är 8 Ohm så blir hela lådan också 8 Ohm: 2x8 i serie är 16 och 2||16 parallelt blir 8.
Att hela satsen mäter större DC resistans än det du räknar dig beror på att kablaget också har en liten resistans större än 0.
DC resistans hos högtalare är alltid lägre än angiven AC impedans.

Ok, och 5,6 Ω skulle indikera 8 Ω?
Och 8Ω-skrikan gör ingen skillnad, dvs det är inte som jag trodde att den är kopplad parallelt med paketet av 4 element? När jag nu monterat ihop allt och mäter på en kabel i ingången bak på lådan så blir det också 5.6 Ω.

Edit: hittade info på eminence.com och ser att Beta 12-A-II ska ha 5Ω i DC resistance, så då är det väl nån som bytt ut elementen i denna och då är den nu en 8 Ohms-låda. Ville bara vara säker på Ohm:en när jag ska köra min Marshall Super bass till den. Dom lär vara känsliga för mismatch impedans.

09 Feb 2016, 22:20
Profile

Du har nog rätt i att elementen är bytta.

Man kan inte dra några tunga slutsatser av att DC-resistansmäta talspolarna. Man kan göra en spole med 1 ohm resistans och 8 ohm impedans (men man kan aldrig få lägre impedans än resistans, som nämnts ovan). En "skrika" är väl nästan alltid kopplad med en konding i serie för att inte eldas upp omedelbart man drar på lite; den kan alltså inte mätas upp resistansmässigt om man inte går direkt på dess anslutningar.

10 Feb 2016, 08:45
Profile WWW

lampuradio wrote:
Du har nog rätt i att elementen är bytta.

Man kan inte dra några tunga slutsatser av att DC-resistansmäta talspolarna. Man kan göra en spole med 1 ohm resistans och 8 ohm impedans (men man kan aldrig få lägre impedans än resistans, som nämnts ovan). En "skrika" är väl nästan alltid kopplad med en konding i serie för att inte eldas upp omedelbart man drar på lite; den kan alltså inte mätas upp resistansmässigt om man inte går direkt på dess anslutningar.

Jag har identifierat elementen och enligt Eminence ska de ligga på 5Ω DCR, och de är 8Ω. Så att jag fått aningen mer resistans ligger sannolikt i kablage etc.
Skrikan är kopplad via ett delningsfilter. Jag kör på med min Marshall!

10 Feb 2016, 10:33
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]