| Author |
Message |
|
Dan the Man
|
 Strömdragning över switch och säkring Fender DR.
Har en fråga om hur ingående ström dras över säkring och strömbrytare. Gäller två st Deluxe Reverb som har samma trafo men där trådarna går lite olika.
Se alternativ A respektive B på bilden. För tydlighetens skull har jag gjort tåtarna till trafon lila och orange (de är vita resp svartvit i verkligheten) Har inte tagit med standby eller övriga trådar från trafon.
Attachments:
transformator koppling.jpg [ 75.51 KiB | Viewed 12325 times ]
|
| 26 Jan 2016, 00:51 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
 Re: Strömdragning över switch och säkring Fender DR.
Dan the Man wrote: Har en fråga om hur ingående ström dras över säkring och strömbrytare. Gäller två st Deluxe Reverb som har samma trafo men där trådarna går lite olika.
Se alternativ A respektive B på bilden. För tydlighetens skull har jag gjort tåtarna till trafon lila och orange (de är vita resp svartvit i verkligheten) Har inte tagit med standby eller övriga trådar från trafon. Bägge alternativen fungerar, men alternativ B är det korrekta sättet.
|
| 26 Jan 2016, 01:46 |
|
 |
|
peterh
|
Ingen av alternativen med enpolig brytning är väl korrekt ?? VArför inte sätta dit en tvåpolig brytare direkt ?
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 26 Jan 2016, 08:16 |
|
 |
|
Dan the Man
|
Nordström-Audio wrote: Dan the Man wrote: Har en fråga om hur ingående ström dras över säkring och strömbrytare. Gäller två st Deluxe Reverb som har samma trafo men där trådarna går lite olika.
Se alternativ A respektive B på bilden. För tydlighetens skull har jag gjort tåtarna till trafon lila och orange (de är vita resp svartvit i verkligheten) Har inte tagit med standby eller övriga trådar från trafon. Bägge alternativen fungerar, men alternativ B är det korrekta sättet. Hej Per! Nån säkerhetsaspekt på detta, eller är de lika säkra men B är standard bara? /Dan
|
| 26 Jan 2016, 13:50 |
|
 |
|
Dan the Man
|
peterh wrote: Ingen av alternativen med enpolig brytning är väl korrekt ?? VArför inte sätta dit en tvåpolig brytare direkt ? Det är originalbrytare i bägge. Gamla sköna Carling med rätt känsla Drar f ö alltid ut kontakten då den varit i användning.
|
| 26 Jan 2016, 13:51 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Apparatsladd brun-->säkring-->strömbrytare<--trafo svart Apparatsladd blå<-->trafo vit Det skall ALLTID vara säkring FÖRE strömbrytaren Dessutom skall det vara 2-polig strömbrytare och en säkring per sida om man har fastinkopplad apparatsladd.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 26 Jan 2016, 14:11 |
|
 |
|
Dan the Man
|
Tittar nu på schemat för DR och då sitter säkringen på ena ledaren och switchen på den andra, dvs det överenstämmer med mitt alternativ A. Har för övrigt inte ritat in jordkabeln på ingående ström på mina skisser.
Attachments:
deluxe_reverb_ab763_schem.gif [ 7.11 KiB | Viewed 12287 times ]
|
| 26 Jan 2016, 14:23 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Mm. Förstå mig rätt nu Dan,men du frågade inte om hur varken Fender eller Hagström hanterade utan du frågade vad som är RÄTT lösning.
De flesta av dem har faktiskt en dubbelpolig nätbrytare som standard. Använd den som sådan.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 26 Jan 2016, 14:56 |
|
 |
|
Dan the Man
|
Racing wrote: Mm. Förstå mig rätt nu Dan,men du frågade inte om hur varken Fender eller Hagström hanterade utan du frågade vad som är RÄTT lösning.
De flesta av dem har faktiskt en dubbelpolig nätbrytare som standard. Använd den som sådan. Det sitter enpoliga switchar på båda dessa 70-talare. Men du menar att man byter till dubbelpolig, sätter säkringar före på resp ledning enligt C på uppdaterad bild? (Kruxet är att det bara sitter 1 säkringshållare på dem. Måste man ha en på varje ledning?) Det här med blå till vit på trafo och brun till svart på trafo - är det relevant? Vi har väl inte en given fas på given tråd? Det ändras ju i så fall om man sätter i kontakten 180 gr. (Alltså detta som VacuumVoodoo skrev: Apparatsladd brun-->säkring-->strömbrytare<--trafo svart Apparatsladd blå<-->trafo vit)
Attachments:
transformator koppling_.jpg [ 115.68 KiB | Viewed 12267 times ]
|
| 26 Jan 2016, 15:50 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
Att behålla färgkodningen för fas och nolla är väl mest en principsak, typ ordning o reda och det är sällan fel. Vänder man kontakten i väggen är det ju inte känt vad som är vad ändå, men internt är det "god ordning".
En tvåpolig brytare är aldrig fel, tvärtom är det bra säkerhet, eftersom man annars inte vet om man bryter bort fas eller nolla. Får man en överledning inuti apparaten (från fas till chassi på nåt sätt) och slår ifrån så är det ju skönt att veta att apparaten är ofarlig på riktigt.
Att säkra bägge branscherna är jag inte helt införstådd med att det är nödvändigt, men, why not... Säkringen före strömbrytaren känns också rätt.
|
| 26 Jan 2016, 16:10 |
|
 |
|
Tubis
|
Lite intressant det här varför man gör skillnad på löstagbar sladd eller inte. Handlar det om att fast sladd lättare råkar ut för brott?
_________________ Johan Hansson
|
| 26 Jan 2016, 16:30 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Med fast sladd, även om strömbrytaren är frånslagen, har du bara 50% chans att fasen är bruten medan nollan är ansluten. Det brukar vara tvärt om i 75% av fallen när burken skall upp på bänken för servis/reperation. Därför skall man ha 2-polig brytare. Utdragbar apparatkabel garanterar att apparatens förbindelse med nätet är bruten. Urladdning av högspänningkondesatorer får du ta hand om i båda fallen. Svart/vit och brun/blå: svart eller brun går till fasen, de andra till nollan. Säkringen skall ligga i fasen men i Europa och några länder utanför kan nätpluggen vändas 180% så fas från vägguttaget hamnar på apparatens nolla. Därav dubbla säkringar.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 26 Jan 2016, 16:55 |
|
 |
|
Tubis
|
VacuumVoodoo wrote: Utdragbar apparatkabel garanterar att apparatens förbindelse med nätet är bruten.
Fast en fast kabel är ju inte fast i väggen den går att dra ur där med varav det inte finns någon förbindelse med nätet. Känns ju lite översäkrat att man ska behöva dra ur den både från väggen och apparaten liksom för att vara säker på att den är utdragen....
|
| 26 Jan 2016, 17:03 |
|
 |
|
peterh
|
Jag skulle sätta dit en nätbrunn med dubbla säkringar. En fast monterad nätkabel är en tidsinställd bomb, för eller senare skadas den och man kan inte enkelt byta den. Med en IEC nätbrunn är det enkelt att byta. Vidare skadas sällan kabeln om någon snubblar över den, den rycks ut. En fast monterad kabel skadas lättare.
Och en tvåpolig nätbrytare kan sättas i samma hål som den gamla amerikanska skitbrytaren.
|
| 26 Jan 2016, 17:56 |
|
 |
|
Dan the Man
|
lampuradio wrote: Att säkra bägge branscherna är jag inte helt införstådd med att det är nödvändigt, men, why not... Säkringen före strömbrytaren känns också rätt. Vad betyder det?
|
| 26 Jan 2016, 18:15 |
|
 |
|
lampuradio
|
Ursäkta, bägge ledarna var det jag avsåg. Uttrycket är nog lite gammeldags... som jag, typ. 
|
| 26 Jan 2016, 18:30 |
|
 |
|
Dan the Man
|
Och om jag då, trots alla era råd om tvåpolig switch och säkringar på båda ledarna, vill behålla min fina enpoliga Carling-switch, är det då så här jag ska dra det? Se D i figuren.
Attachments:
transformator koppling__.jpg [ 55.63 KiB | Viewed 12237 times ]
|
| 26 Jan 2016, 18:49 |
|
 |
|
peterh
|
du kan behålla din fina enpoliga carling-switch, men koppla inte in den på inkommande 220V. Låt den kontrollera en liten 12V julgran !
|
| 26 Jan 2016, 18:58 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
VacuumVoodoo wrote: Säkringen skall ligga i fasen men i Europa och några länder utanför kan nätpluggen vändas 180% så fas från vägguttaget hamnar på apparatens nolla. Därav dubbla säkringar Men nu går ju min lilla hjärna på högvarv  Om man har ett C14 apparatintag med inbyggd säkring så säkras ju bara ena ledaren och då kan ju säkringen lik förbenat hamna på nollan, hur tänker man här? Man ser ju denna nätbrunn med inbyggdsäkring och då även använd tillsammans enpolig brytare bla i Marhall Class 5 och Vox AC4TVH, vilka jag själv äger. Dan the Man wrote: Och om jag då, trots alla era råd om tvåpolig switch och säkringar på båda ledarna, vill behålla min fina enpoliga Carling-switch, är det då så här jag ska dra det? Se D i figuren. Om jag fattar det hela rätt så har du två alternativ, första alternativet att montera en nätbrunn och då får den enpoliga brytaren behållas, andra alternativet köp en tvåpolig Carling switch.
|
| 26 Jan 2016, 20:16 |
|
 |
|
Dan the Man
|
peterh wrote: du kan behålla din fina enpoliga carling-switch, men koppla inte in den på inkommande 220V. Låt den kontrollera en liten 12V julgran ! haha, kul! Du gillar inte carling-switchar märker jag. Vad är problemet med dem?
|
| 26 Jan 2016, 20:21 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Dan the Man wrote: peterh wrote: du kan behålla din fina enpoliga carling-switch, men koppla inte in den på inkommande 220V. Låt den kontrollera en liten 12V julgran ! haha, kul! Du gillar inte carling-switchar märker jag. Vad är problemet med dem? Det är inte switchen som är problemet, det är designen av kretsen när man inte vet vilken som är fas och vilken som är nolla. Annars hade det fungerat fint!
|
| 26 Jan 2016, 20:30 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
Dan the Man wrote: Och om jag då, trots alla era råd om tvåpolig switch och säkringar på båda ledarna, vill behålla min fina enpoliga Carling-switch, är det då så här jag ska dra det? Se D i figuren. Dan, Om vi pratar personsäkerhet kan du lugnt behålla dina kopplingar så som de är, oavsett om du har "lös" eller "fast" sladd. Det som kan hända om du har enpolig brytare och får överslag till jord på transformatorns "noll-ledare" är att förstärkaren startar, fast att du har brytaren frånslagen. Har du jordfelsbrytare i huset kommer denna att lösa ut vid ett sådant överslag. Skall du göra ingrepp i förstärkaren skall du ALLTID dra ur stickproppen. Detta är enda sättet att få förstärkaren fri från den livsfarliga 230V spänningen. // Per
|
| 26 Jan 2016, 20:56 |
|
 |
|
Dan the Man
|
Nordström-Audio wrote: Dan the Man wrote: Och om jag då, trots alla era råd om tvåpolig switch och säkringar på båda ledarna, vill behålla min fina enpoliga Carling-switch, är det då så här jag ska dra det? Se D i figuren. Dan, Om vi pratar personsäkerhet kan du lugnt behålla dina kopplingar så som de är, oavsett om du har "lös" eller "fast" sladd. Det som kan hända om du har enpolig brytare och får överslag till jord på transformatorns "noll-ledare" är att förstärkaren startar, fast att du har brytaren frånslagen. Har du jordfelsbrytare i huset kommer denna att lösa ut vid ett sådant överslag. Skall du göra ingrepp i förstärkaren skall du ALLTID dra ur stickproppen. Detta är enda sättet att få förstärkaren fri från den livsfarliga 230V spänningen. // Per Tack, bra att veta. Men fri från starkström blir ju inte stärkaren enbart genom att man drar ut stickproppen. Är ju en hel del kräm kvar i kondingarna. Jag kör med en kabel m krokodilklämmor och ett 10K effektmotstånd som jag sätter mellan jord och mot nån punkt med högspänning. Då dräneras allt snabbt.
|
| 26 Jan 2016, 22:10 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
Tack, bra att veta. Men fri från starkström blir ju inte stärkaren enbart genom att man drar ut stickproppen. Är ju en hel del kräm kvar i kondingarna. Jag kör med en kabel m krokodilklämmor och ett 10K effektmotstånd som jag sätter mellan jord och mot nån punkt med högspänning. Då dräneras allt snabbt.[/quote] Bra att du nämner det, och även ditt tips på att bli kvitt den kvarvarande spänningen i elektrolyterna. Det som skiljer denna, väl så obehagliga, spänning från nätspänningen är nätspänningens frekvens. Det är frekvensen som låser musklerna så att man inte kan släppa taget och som vill att hjärtmuskeln skall jobba på samma frekvens. Med 50 svängningar i sekunden kan hjärtat inte pumpa ut något blod i kroppen och då går det fort utför. Hoppas att jag skämde dig ordentligt nu så att du aldrig glömmer att dra ut kontakten. 
|
| 26 Jan 2016, 22:54 |
|
 |
|
busse
|
Dan the Man wrote: Det som kan hända om du har enpolig brytare och får överslag till jord på transformatorns "noll-ledare" är att förstärkaren startar, fast att du har brytaren frånslagen. Har du jordfelsbrytare i huset kommer denna att lösa ut vid ett sådant överslag. Detta bör ju då kunna inträffa om man har lös apparatsladd och enkelpolig brytare som finns i bla Marshall Class 5 och Vox AC4TVH. Hur tänker man då? Att man helt sonika skall slita ut sladden ur apparaten on nåt skulle hända? Då kan man väl lika gärna slita ur sladden ur väggen om den sitter fast? Vad skulle vara farligare och nu tänker jag under användning då man använder förstärkaren att förstärka ett instrument med en "gammal" Fender med enpolig brytare och är säkrad på ena ledaren mot en "ny" Marshall Class 5 som också har enpolig brytare och är säkrad på en ledare i apparatintaget, enda skillanden är att sladden går att dra loss ut Marshallen. Det är väl lika bra att konsekvent byta till tvåpoligt så jag är inte ute efter att man använda enpoliga switchar. Jag är mer ute efter om någon kan förklara tänket bakom detta varför man ser på saken olika beroende på om sladden sitter fast eller ej, har som lite svårt att se varför man inte kör på samma linje oavsett om sladden sitter fast i apparaten eller går att plocka ur.
|
| 27 Jan 2016, 09:26 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Jag är mer ute efter om någon kan förklara tänket bakom detta varför man ser på saken olika beroende på om sladden sitter fast eller ej, har som lite svårt att se varför man inte kör på samma linje oavsett om sladden sitter fast i apparaten eller går att plocka ur. Förstår ju inte heller det hela och den förklaring man fått bekräftar ju bara att jag inte alls förstår tankegången. Varför inte en kabel som är delbar på hälften med så har man tre ställen att dra ur den. Då kanske man inte behöver vare sig brytare eller säkring(skämtar). Om det däremot vore en fast installation kan jag se en praktisk skillnad mot där man kan dra ur kontakten ur väggen. Det är inte så att någon misstolkat något här.....
|
| 27 Jan 2016, 09:42 |
|
 |
|
busse
|
Tubis wrote: Om det däremot vore en fast installation kan jag se en praktisk skillnad mot där man kan dra ur kontakten ur väggen. Det är inte så att någon misstolkat något här..... Nu spekulerar jag friskt. Kan det vara så att man tänker att möjligheten finns att nån musiknisse får för sig att fast installera sin gamla blackface Fender utan stickpropp direkt i husets elnät och att den då blir farlig med enpoligbrytare genom att den sitter där den gör, men om samma snubbe klipper stickproppen från apparatsladden på Marshall Class 5:an och monterar den fast i väggen kan han dra ur förstärkaren om nåt skall göras eller om nåt händer? Jag misstänker starkt att detta är nåt generellt som gäller elektriska apparater och då kan man ju kanske se det mer logiskt att man anser att med en fast nätsladd finns möjligheten att göra en fast installation men med lös apparatsladd kommer alltid möjligheten att enkelt koppla loss apparaten från nätet? Skulle som sagt vara väldigt intressant om taknegångarna bakom detta?
|
| 27 Jan 2016, 10:03 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Skulle som sagt vara väldigt intressant om taknegångarna bakom detta?
Maila elsäkerhetsverket.
|
| 27 Jan 2016, 10:07 |
|
 |
|
busse
|
Tubis wrote: busse wrote: Skulle som sagt vara väldigt intressant om taknegångarna bakom detta?
Maila elsäkerhetsverket. Nu har jag gjort det, skall bli intressant att höra om dom svarar och i sånt fall vad svaret blir.
|
| 27 Jan 2016, 10:36 |
|
 |
|
lampuradio
|
Fasta installationer (ansluta utan stickpropp) får man bara göra om man är elektriker. Det är numera rätt ovanligt, men var förr vanligt med spisar och tvättmaskiner (3-fasgrejer); numera har de oftast en flerpolig stickkontakt de också. Fasta enfasapparater är nog inte en vanlig grej (när det är så enkelt att anordna uttag och propp...).
Om man använder en apparat som inte är extraisolerad (typ helt plastkapslad), så finns ju i princip alltid en risk att en överledning inuti gör höljet strömförande. Detta motverkas endast om apparaten har skyddsjord OCH är ansluten till ett jordat uttag. Blir det överledning mellan fas och chassi löser säkringen och/eller jordfelsbrytaren. Är inte jordningen aktiv (ej skyddsjordad pryl eller inte ett jordat uttag), kan chassit hamna på 230 V och då ligger alla som håller i anslutna saker (mikar, gitarrer) i riskzonen, om de samtidigt kan råka komma åt jord någonstans. Har man tur finns en jordfelsbrytare till uttaget, annars är det till att lita till mera tur om man ska klara sig.
Har apparaten en enpolig brytare kan den vara farlig även när den är frånslagen i ovanstående scenario. Med en tvåpolig brytare är den inte farlig när den är avstängd (fast potentiellt farlig ändå, såklart, om det är nåt internt fel).
Det ska bli intressant att höra om elsäkerhetsverket har nån synpunkt att delge...
|
| 27 Jan 2016, 10:57 |
|
|