View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:28

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Omlindning av trafos 
Author Message

Post Omlindning av trafos
Börjar samla på mig lite trafos med behov av omvårdnad, ska man verkligen inte kunna linda om dessa på något vettigt sätt. Jag har en trafo hos Marstran på omlindning, det blir såklart hur bra som helst, och hur dyrt som helst.. ;-)

Har bla en Dagnall T2562 liggande (från annan tråd) där det uppenbarligen är nåt vajsing med biaslidningen, den blir het och luktar karakteristiskt bränt socker.. Känns ju rätt trist att slänga en sån trafo, så jag funderar om inte det finns någon i Sverige som ändå ger sig på att laga, linda om för en rimlig peng? Eller om man helt sonika ska göra ett försök själv. Jag är inte naiv nog att tro att det är enkelt, men wtf. man har ju inget att förlora. Var köper man rätt tråd, isolering?

Ok, detta är en spontan tråd i ren frustration.. hehe. Insåg att jag har delar till ännu en hel Marshall, saknar i princip bara nättrafo och choke, och då vore det ju kul att kunna väcka Dagnallen från dödsriket.

23 Feb 2016, 13:00
Profile

Post Re: Omlindning av trafos
Är det stora köttiga trafos är det inte så jädra svårt iom att det är tjock tråd och färre lindningsvarv. Lätt att räkna varv och lätt att linda på. Små trafos får du nog ha en maskin med räknare på. Dubbelisolerad tråd. Nån form av tunn isoleringstejp/film mellan olika lindningar, slutligen gå till en lindningsfirma och be dem köra den i impregneringskammaren. Friskt vågat allt brunnet. Det svåra är dock att få tag i material utan att behöva köpa enorma spolar.
http://www.bevi.se/produkter/komponentm ... smaterial/

23 Feb 2016, 14:57
Profile

Tubis wrote:
Är det stora köttiga trafos är det inte så jädra svårt iom att det är tjock tråd och färre lindningsvarv. Lätt att räkna varv och lätt att linda på. Små trafos får du nog ha en maskin med räknare på. Dubbelisolerad tråd. Nån form av tunn isoleringstejp/film mellan olika lindningar, slutligen gå till en lindningsfirma och be dem köra den i impregneringskammaren. Friskt vågat allt brunnet. Det svåra är dock att få tag i material utan att behöva köpa enorma spolar.
http://www.bevi.se/produkter/komponentm ... smaterial/

Jamen ungefär så tänker jag med.. Friskt kopplat häften brunnet hette det ju i skolan! Och för det mesta får man ju ihop det till sist, en erfarenhet rikare. Eftersom jag har en trafo på omlindning hur Marstran slängde jag iväg ett mail och frågade om han har lust att sälja mig tråd/isolering till Dagnallen så att jag kan göra ett eget försök.. Ska bli intressant att se vilken respons man får på det.

Tack för länken btw, undrar just vilken tråd man behöver.. Får se vad Marstran svarar först.

23 Feb 2016, 16:00
Profile

Svullo!

Skicka den till mig, plus alla andra delar du har och din halva blackflag! :D :D :D

Annars så kan jag tipsa om att Majectic Transformer Co i UK gör finfina omlidningar och cloner. Billigare än att skeppa fram och tillbaka till USA!

hilsen LG

23 Feb 2016, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

Svullo wrote:

Tack för länken btw, undrar just vilken tråd man behöver.. Får se vad Marstran svarar först.

Handlar lite med om hur stort lindningsögat är och hur tjock tråd de använt original. JU sämre kassare tråd ju mer får man plats med. Skyddslacken bygger ju. Är ingen superexpert men skulle nog typ använt den damid200 grad 2. Länk till tillverkaren http://www.lww.se/products/

Lindningstråd heter magnet wire på engelska, betydligt lättare att köpa på den internationella marknaden än den svenska "säljer bara till företag i jättespolar"

23 Feb 2016, 18:41
Profile

pleximaster wrote:
Svullo!

Skicka den till mig, plus alla andra delar du har och din halva blackflag! :D :D :D

Annars så kan jag tipsa om att Majectic Transformer Co i UK gör finfina omlidningar och cloner. Billigare än att skeppa fram och tillbaka till USA!

hilsen LG

Haha, nej nej nej, så kan vi ju inte ha det, du ska inte få ha allt roligt själv! :lol:

24 Feb 2016, 14:57
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]