Den mest vedertagna definitionen av en förstärkares tillverkningsår är enligt min mening när den sattes ihop och blev en färdig förstärkare - inte när olika enskilda delar tillverkades. Datumkoderna på transformatorer, pottar och högtalare stämplades av respektive tillverkare. Sedan kan man spekulera hur stort lager Fender hade, d.v.s. hur lång tid har t.ex. en utgångstrafo eller ett högtalaelement genomsnittligen legat på hyllan innan montering. Sannolikt kan det röra sig om från några veckor, kanske upp till några månader. I alla fall så kan förstärkaren inte satts ihop tidigare än det senaste datumet på någon komponent.
Fram till och med Blackface-eran brukar tvåbokstavsstämpeln på tube chart vara det mest definitiva för datering av när den sattes ihop. Två bokstäver, den första för år, den andra för månad. Nr 1, A=1951, B=1952, etc. Nr 2, A=jan, B=feb, etc. Min -65:a Super Reverb har OH (1965, aug). Sista årsbokstaven jag sett är Q=1967. Mig veterligen upphörde den dateringen i och med Silverface-erans start. Men jag kan ha fel.
Attachment:
1_20160119_bf_tc.jpg [ 102.6 KiB | Viewed 2366 times ]
Intressant är också att alla Silverface Super Reverb fram till c:a 1970 (-71?) har tube chart som säger att det är AB763-kretsen. Men det beror vad jag kan förstå på att man aldrig brydde sig om att trycka nya tube charts med rätt kretsbeteckning, utan man använde upp de gamla. Kretsarna ändrades efter hand och det finns AB568, AA1069 och AA270. Bokstäverna betecknar någon slags revisionsläge, första siffran (eller siffrorna) är månad och sista siffrorna är året för schemat/kretsen. Min -70:a Super Reverb har AA270-kretsen, men tube chartet säger likväl AB763. Dessutom kan dessa ha väldigt varierande papperskvalitet, och de verkar manuellt ha ändrat rörbeteckningen för likriktarröret. Detta var under kostnadsbesparingarnas dagar, under CBS-tiden, så det är möjligt att man inte var så noga med detta.
Attachment:
2_IMAG0568_sf_tc.jpg [ 123.86 KiB | Viewed 2366 times ]
På en del bilder har jag sett att kretsbeteckningen är stämplad på baksidan, vid serienumret, men min har inte det. Istället råkar min ha ett datum skrivet med tusch på chassiets insida: 8:e oktober 1970. Det bör kunna tjäna som en bra datering
Attachment:
3_IMAG0586_sf_date.jpg [ 144.56 KiB | Viewed 2366 times ]
Aluminiumramen runt högtalartyget, s.k. drip edge, fanns under första årsmodellen Silverface, d.v.s. 1968. Men det är kanske inte så exakt att det började den 1 jan och slutade 31 dec, utan det kan ha börjat i slutet på -67 och pågått lite in i -69.
En annan förändring är att fram t.o.m. 1970, eller eventuellt in i 1971, är högtalartyget fast monterat på högtalarbaffeln, och baffeln är därefter skruvad fast från baksidan i två vertikala lister på kabinettets insidor. Efter det gick man över till att limma baffeln fast i kabinettet, och sedan sattes högtalartyget på en ram som trycktes in framifrån.